Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/069/06
Data
2006.08.23
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
wystawienie faktury
zbycie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Pytanie podatnika
Czy dokonując zbycia zakładu można wystawić fakturę zawierającą jedną pozycję "zorganizowana część przedsiębiorstwa" i całą sprzedaż zakładu opodatkować stawką 22%?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku bez znaku z dnia 24.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie możliwości wystawienia faktury dotyczącej zbycia zakładu zawierającej jedną pozycję pod nazwą "zorganizowana część przedsiębiorstwa" i opodatkowania tej transakcji stawką podatku w wysokości 22% - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 25.05.2006 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza dokonać zbycia zakładu produkcji elementów drogowych, położonego w.... Przedmiotem zbycia będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki- wyodrębniony organizacyjnie i funkcjonalnie zakład, obejmujący składniki materialne i niematerialne bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności, tj.: - udziały we współwłasności przysługujące XYZ. w nieruchomości stanowiącej grunty, budynki i budowle stanowiące obiekty produkcyjno- magazynowe (w tym hala produkcyjna, budynek garażowo- warsztatowy, sieć kanalizacyjna i energetyczna, oświetlenie terenu, ogrodzenie terenu, place i drogi utwardzone, zasieki); - maszyny i urządzenia znajdujące się na przedmiotowych nieruchomościach (w tym linia technologiczna OMAG, owijarka, ładowarka, stacje trafo, transformatory, kondensator, komputery, drukarki, piec grzewczy); - środki transportowe (w tym samochody osobowe, skrzyniowe, żurawiki DAF, wózki widłowe); - pozostałe środki trwałe i wyposażenie (w tym prasa wytrzymałościowa, sonda do betoniarki, laboratoryjna maszyna wytrzymałościowa, szafy bhp, stojaki wystawowe, meble); - wartości niematerialne i prawne, w tym wartość firmy; - zapasy (w tym materiały, wyroby gotowe i towary); - należności, również w części objęte rezerwami; - czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów; - zobowiązania (przede wszystkim związane z rozliczeniami dostaw surowców, towarów, usług transportowych itp. oraz pożyczka długoterminowa z ABC zaciągnięta na zakup tego zakładu); - składniki pozabilansowe. W rezultacie nabywca przejmie działalność produkcyjną prowadzoną przez Spółkę we wskazanym zakładzie, w tym prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów handlowych oraz pracowników z tego zakładu wraz z uprawnieniami przysługującymi im z Kodeksu pracy. Cena zbycia obejmować będzie wartość wszystkich składników zakładu, w tym wartość zobowiązań, uwzględniać będzie również czynnik organizacyjny zakładu, a także wartość firmy. W celu wydzielenia przedmiotowego zakładu i prowadzonej przez niego działalności Spółka dokonała wyodrębnienia w ewidencji finansowej osobnych kont na których wykazywane są ponoszone koszty rodzajowe związane bezpośrednio z produkcją elementów drogowych. Jednocześnie, dla celów identyfikacji przychodów ze sprzedaży tej produkcji, istnieje odrębna ewidencja faktur sprzedaży. W ewidencji wyodrębnione są również należności i zobowiązania handlowe tego zakładu produkcyjnego. Kontrola nad działalnością tej lokalizacji polega na stałym monitorowaniu wyniku finansowego w trakcie danego roku w porównaniu do ustalonego wcześniej budżetu. Zakład produkcji elementów drogowych w Łodzi jako jednostka wewnętrzna Spółki nie podlega ustawie o rachunkowości i nie sporządza bilansu. W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Wnioskujący pyta czy dokonując zbycia przedmiotowego zakładu może wystawić fakturę zawierającą jedną pozycję "zorganizowana część przedsiębiorstwa" i całą cenę sprzedaży zakładu opodatkować stawką 22%? Spółka w przedmiotowej sprawie przedstawiła następujące stanowisko: Powołując się na treść art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskujący uważa, iż w analizowanej sytuacji zostały spełnione wszystkie przesłanki do uznania, iż przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Zbywany zakład obejmuje bowiem zarówno materialne składniki majątkowe (grunt, budynki, i budowle, maszyny i urządzenia, środki transportowe, wyposażenie, zapasy materiałów, towarów i wyrobów gotowych) jak również składniki niematerialne (należności, goodwill). Zespół tych składników obejmuje również zobowiązania wynikające z zakupu materiałów i usług na potrzeby działalności zakładu oraz pożyczkę zaciągniętą na jego zakup. Składniki te pozostają w ścisłych wzajemnych relacjach i nie są zbiorem przypadkowych elementów. Przedmiotowy zakład jest również organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w strukturze Spółki. Dla celów ewidencji zarządczej działalność zakładu traktowana jest jako oddzielna jednostka (wg lokalizacji), bezpośrednio rozliczana w zakresie dochodów, jakie ona przynosi. Zatem działalność ta ma swoje odrębne miejsce w strukturze organizacyjnej XYZ jako jednostka niezależna od pozostałej działalności (lokalizacji) Spółki. Fakt, iż prowadzona ewidencja pozwala również na jednoznaczne przyporządkowanie wskazanej działalności (lokalizacji) przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, stanowi potwierdzenie jej finansowego wyodrębnienia w przedsiębiorstwie XYZ. Dzięki tak prowadzonej ewidencji możliwe jest bowiem oddzielenie sprawozdawczości finansowej związanej z tą lokalizacją od pozostałej działalności Spółki. Wskazany powyżej zespół składników przeznaczony jest do realizacji konkretnych zadań gospodarczych, tj. do produkcji elementów drogowych. Zbywany zespół składników w sposób funkcjonalny jest tak zorganizowany, że jakikolwiek nabywca może rozpocząć działalność gospodarczą natychmiast po nabyciu jej od Spółki. Nie ulega więc wątpliwości zdaniem Spółki, iż zarządzanie daną nieruchomością i czerpanie z niej konkretnych korzyści z tytułu sprzedaży produkowanych elementów drogowych wiąże się z realizacją przypisanych zadań gospodarczych. Jednocześnie przedmiotowa działalność może być realizowana samodzielnie i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo. W świetle powyższego Spółka stoi na stanowisku, iż przedmiotowa działalność będąca dotychczas w strukturze organizacyjnej Spółki spełnia kryteria określone w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pozwalające na uznanie jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w związku z czym jako całość może stanowić przedmiot sprzedaży. Wnioskujący stwierdza, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług trudno jest jednoznacznie określić (przy braku definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa) sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub zakładu jako dostawę towarów lub świadczenie usług. W skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wchodzą składniki, które mogą być uznane za towar oraz takie, które zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 1 są usługą jako świadczenie nie mające charakteru dostawy towarów. Transakcja taka podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i winna być udokumentowana fakturą. W obowiązującym stanie prawnym nie ma przepisu, zgodnie z którym faktura dokumentująca jedną transakcję powinna zawierać odrębne pozycje na każdy ze składników przedsiębiorstwa lub części transakcji spełniającą definicję dostawy towarów oraz część transakcji spełniającą definicję świadczenia usług. Zdaniem Wnioskującego w opisanej sytuacji można wystawić fakturę zawierającą jedną pozycję "zorganizowana część przedsiębiorstwa" i zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT opodatkować stawką 22%. Mając na uwadze przedstawiony w piśmie stan faktyczny tut. Organ nie podziela stanowiska Wnioskującego w przedmiotowej sprawie i wyjaśnia: W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Z powyższego wynika, że stosowanie tej regulacji w ramach wyjątku ograniczone zostało do transakcji zbycia przedsiębiorstwa jako całości pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym a nie do jego poszczególnych części. Przepis ten pozwala wyłączyć z pojęcia dostawy towarów przeniesienie całości lub części majątku przedsiębiorstwa, jeżeli jego nabywca będzie traktowany dla celów podatku VAT jako następca prawny zbywcy (wstąpi w jego prawa i obowiązki). W myśl art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) odwołującej się do pojęcia "przedsiębiorstwo" w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Z przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dostawy (sprzedaży) nie jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego ani zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans. Sprzedaż składników stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa (zakład) ale nie spełniających definicji przedsiębiorstwa ani zakładu samodzielnie sporządzającego bilans podlega opodatkowaniu w ramach wyznaczonych art. 5 ust. 1 jako dostawa towarów i świadczenie usług odpowiednio do charakteru składników stanowiących przedmiot transakcji. Z przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dostawy (sprzedaży) nie jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego ani zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans. Sprzedaż składników stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa (zakład) ale nie spełniających definicji przedsiębiorstwa ani zakładu samodzielnie sporządzającego bilans podlega opodatkowaniu w ramach wyznaczonych art. 5 ust. 1 jako dostawa towarów i świadczenie usług odpowiednio do charakteru składników stanowiących przedmiot transakcji. Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Przy czym zgodnie z treścią ust. 3 cyt. art. 8 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku VAT fakturami VAT przez podatników tego podatku, określony został w art. 106 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkowa bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Mając na uwadze powyższe, odpowiednio powinna zostać ukształtowana treść faktury, która zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 4 i nast. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) winna zawierać m.in. nazwę towaru lub usługi, jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), stawki podatku, wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub nie podlegających podatkowi i inne. Niemniej za dopuszczalne uznać należy zamieszczenie na fakturze ogólnej informacji, iż przedmiot sprzedaży stanowi "zorganizowana część przedsiębiorstwa" zgodnie z umową pod warunkiem, że określa ona składniki transakcji w sposób czyniący zadość wymaganiom ww. rozporządzenia. W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Uwzględniając zasadę powszechności opodatkowania, powyższy przepis należy interpretować w ten sposób, że dla określenia przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT nieistotne jest to czy towar lub usługa zostały wymienione w klasyfikacjach statystycznych. Natomiast dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych identyfikacja towarów i usług następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznych. Towary i usługi niewymienione w klasyfikacjach podlegają- z określonymi wyżej wyjątkami- opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową tj. 22%. Reasumując należy stwierdzić, że w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przedsiębiorstwo to zespół składników materialnych i niematerialnych, które łącznie lub każdy oddzielnie mogą być przedmiotem obrotu gospodarczego. W przypadku gdy przedmiotem transakcji jest przedsiębiorstwo jako całość (wszystkie ww. składniki) lub zakład/ oddział samodzielnie sporządzający bilans (na który składa się część majątku) transakcje te nie podlegają przepisom ustawy (art. 6 pkt 1). W przypadku pozostałych transakcji mających za przedmiot sprzedaż wydzielonych składników majątkowych (także w odniesieniu do części składników majątkowych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa) opodatkowaniu będą podlegały, na ogólnych zasadach ustawowych, poszczególne składniki majątkowe (jako sprzedaż towarów i usług- art. 5 ust. 1 pkt 1). W związku z tym za nieprawidłowe na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak podstaw prawnych, oraz niezależnie od tego, co wynika z odrębnych przepisów, uznać należy stanowisko, iż w analizowanym przypadku dochodzi do jednej czynności opodatkowanej (tj. zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa- zakładu), która podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).
|