PP1-443/073/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/073/06
Data
2006.09.07
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
budowa
infrastruktura
modernizacja
podatek od towarów i usług
zakup
Pytanie podatnika
Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy poniesieniu wydatków na budowę i modernizację infrastruktury drogowej i komunikacyjnej?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 oraz art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 01.06.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.06.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz.535 ze zm.), w sprawie możliwości pomniejszenia kwot podatku należnego o całość podatku naliczonego, określonego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług służących do budowy i modernizacji infrastruktury drogowej i komunikacyjnej - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 01 czerwca 2006 r. Spółka XYZ , zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Przedstawiony przez Spółkę stan faktycznego wskazuje na zamiar realizacji, inwestycji budowlanej w postaci centrum handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie...... Ponieważ, zrealizowanie tego przedsięwzięcia wymaga przebudowy miejskiego układu drogowego oraz poprawy istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Zgodnie z planowanym scenariuszem, XYZ , zamierza partycypować w kosztach przebudowy układu drogowego oraz poprawy istniejącej infrastruktury komunikacyjnej umożliwiającej odpowiedni dostęp do wznoszonego centrum handlowo-usługowego. W ramach planowanych prac dotyczących infrastruktury drogowej zostaną wybudowane nowe drogi, zatoki, skrzyżowania, ronda oraz inne budowle i obiekty im towarzyszące, jak również zmodernizowane zostaną drogi i obiekty już istniejące oraz będą opracowane projekty budowy lub przebudowy infrastruktury drogowej. Spółka nie będzie posiadała żadnego tytułu prawnego zarówno do nowobudowanych, jak i modernizowanych dróg, budowli i obiektów (taki tytuł może uzyskać jedynie w procesie budowy i na jego okres). Prowadzenie działalności centrum handlowo-usługowego nie będzie możliwe bez dokonania niezbędnych inwestycji w zakresie układu drogowo- komunikacyjnego. W związku z powyższym Spółka XYZ, zwraca się z pytaniem czy będzie miała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy poniesieniu opisanych wyżej wydatków? W ocenie podatnika podatek od towarów i usług naliczony przy poniesieniu wydatków na budowę oraz modernizację opisanej infrastruktury drogowej, będzie podlegał odliczeniu. Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Uzasadniając swoje stanowisko podatnik zauważa, że poniesienie ww. wydatków jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniego dostępu do budowanego centrum handlowo-usługowego i umożliwia jego funkcjonowanie. Zatem wydatki te, są nierozerwalnie związane z opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalnością XYZ, polegającą na wynajmie powierzchni oraz zarządzaniu centrum handlowym. Stąd Spółka XYZ uważa, iż mając na względzie nierozerwalny związek wydatków poniesionych na budowę i modernizację istniejącej infrastruktury drogowej i komunikacyjnej z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – podatek naliczony przy ponoszeniu przedmiotowych wydatków podlega odliczeniu, niezależnie od tego czy wydatki te są kosztem bezpośrednim czy też obciążają koszty Spółki poprzez odpisy amortyzacyjne. Ponadto podatnik twierdzi, iż żaden przepis ustawy o VAT nie nakazuje dokonania korekty podatku naliczonego, w związku z przekazaniem jednostce samorządu terytorialnego towarów i praw w stosunku, do których poniesiono wydatki opodatkowane VAT, związane z opisaną infrastrukturą drogową. Ustosunkowując się do powyższego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż analiza przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego pozwala sformułować wniosek o zamiarze wykonywania czynności, które należałoby zakwalifikować jako świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust.1 pkt1 powołanej ustawy o VAT. W związku z powyższym na mocy art.86 ust.1 ustawy o VAT, w myśl którego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i19 oraz art.124. Jednocześnie należy zauważyć, iż z treści art.88 ust.1 pkt2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednakże zgodnie z art.88 ust.3 pkt1, przepis ust.1 pkt2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art.87 ust.3 oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów. W art.87 ust.3 ustawodawca mówi o towarach lub usługach, które na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntach i prawach wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy. Jak wskazano w postanowieniu Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie znak: ... z dnia 04 września 2006 r., zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art.15 ust.1, w związku z art.16 ust.1 ww. ustawy, Spółka będzie mogła zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie wydatki związane z budową lub modernizacją dróg, w znaczeniu określonym w art.4 pkt2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r., nr 204, poz. 2086 ze zm.), który definiuje drogę jako budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami, stanowiącymi całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym. Z przepisu art. 16 ust. 1 ww. ustawy o drogach publicznych wynika, że budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją nie drogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Wybudowane lub zmodernizowane dróg, z których będą korzystać zarówno klienci, dostawcy jak i pozostali użytkownicy dróg publicznych będzie miało istotne znaczenie dla wznoszonego centrum handlowo-usługowego. Budowa odpowiednich dróg zdecydowanie podniesie walory funkcjonalne centrum usługowo-handlowego, co może mieć wpływ na przychody Spółki oraz wskazuje na istnienie pośredniego związku budowanych lub modernizowanych dróg z przychodami Spółki. Dlatego wydatki na budowę lub modernizację dróg, mogą zostać uznane za pośrednie koszty uzyskania przychodów i na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Natomiast w przedmiocie wymienionych we wniosku Spółki wydatków na budowę lub przebudowę innych budowli i obiektów towarzyszące drogom nie będących drogą w znaczeniu ww. ustawy o drogach publicznych należy stwierdzić, iż brak jest ich związku z działalnością Spółki jak również brak jest co najmniej pośredniego związku tychże wydatków z przychodami Spółki. W świetle art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka XYZ , nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na budowę lub modernizację infrastruktury drogowej i komunikacyjnej nie będącej drogą w znaczeniu ustawy o drogach publicznych na terenie, do której Spółka nie posiada tytułu prawnego, czyli między innymi do wymienionych we wniosku Spółki innych budowli i obiektów towarzyszących drogom. Nie będzie też możliwe zaliczanie tychże wydatków do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. W związku z powyższym jeżeli wybudowana droga, w rozumieniu powołanej ustawy o drogach publicznych, będzie służyła opodatkowanej podatkiem od towarów i usług działalności XYZ, to Spółce będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwot podatku należnego o podatek naliczony określony w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług służących do budowy tej drogi. Ponadto, ewentualne przekazanie jednostce samorządu terytorialnego przedmiotowej drogi, nie będzie rodziło konieczności dokonania korekty wcześniej prawidłowo zadeklarowanego podatku naliczonego, związanego z realizacją ww. drogi. Odnosząc się do stanu faktycznego oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że stanowisko Spółki w sprawie możliwości pomniejszania kwot podatku należnego o podatek naliczony, określony w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług służących do realizacji całości zamierzenia inwestycyjnego, z uwagi na brak możliwości zaliczenia całości wydatków na budowę oraz modernizację infrastruktury drogowej i komunikacyjnej do kosztów uzyskania przychodów uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 i art.239 Ordynacji podatkowej). |