Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-3/4117/IN-41/US/2006/BJ
z 16 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-3/4117/IN-41/US/2006/BJ
Data
2006.10.16
Autor
Izba Skarbowa w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania środków pomocowych uzyskanych z Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego w dniu 30.05.2006 r. (uzupełnionego pismem złożonym w dniu 02.06.2006 r.) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z dnia 15.05.2006 r. Nr IB-415/10/06 odmawia zmiany w/w postanowienia. W dniu 17.02.2006 r. wystąpiła Pani z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Wątpliwości Pani powstały na tle następującego stanu faktycznego. Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie w postanowieniu z dnia 15.05.2006 r. Nr IB-415/10/06 uznał stanowisko Pani, wyrażone we wniosku z dnia 17.02.2006 r. - za nieprawidłowe. Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem w dniu 30.05.2006 r. złożyła Pani zażalenie (zatytułowane przez Panią jako "odwołanie"), uzupełnione pismem złożonym do Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie w dniu 02.06.2006 r. Jednocześnie podtrzymała Pani swoje stanowisko wyrażone we wniosku wniesionym w dniu 17.02.2006 r. i stwierdziła, cyt. "wynagrodzenie otrzymywane przeze mnie w miesiącach, w których bezpośrednio realizuję cele programu, w których pracodawca informuje mnie pisemnie o sfinansowaniu ze środków pomocy bezzwrotnej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), korzysta ze zwolnienia podatkowego określonego w ww. art. Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem pracodawca nie powinien naliczać i oprowadzać podatku dochodowego." Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza, co następuje. Zgodnie z zapisem art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ podatkowy w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie. W myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki: - dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, - podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). - sektorowe programy operacyjne, - regionalne programy operacyjne, - inne programy operacyjne, - strategię wykorzystania Funduszu Spójności. Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych. - inwestycyjne, - o charakterze społecznym i edukacyjnym. Kierując się takim podziałem środków pochodzących z tychże funduszy, do otrzymanej przez beneficjentów pomocy finansowej, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jako pracownik Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wykonuje Pani zadania związane z realizacją projektu SPO-WKP w zakresie Priorytetu operacyjnego 2 "Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw"; Działanie 3 "Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje". W świetle powyższego, ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego finansowane są więc wynagrodzenia osób zatrudnionych (np. na podstawie stosunku pracy lub na podstawie umowy cywilnoprawnej) przy bezpośredniej realizacji projektów obejmujących inwestycje w ramach Działania 2.3. "Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje". W ramach tego działania wsparcie obejmuje dotacje na projekty inwestycyjne w zakresie: - wdrożenia i komercjalizacji technologii i produktów innowacyjnych, - unowocześnienia i rozbudowy istniejących przedsiębiorstw, - zakupu wyników prac badawczo-rozwojowych, praw własności przemysłowej, - zastosowania i wykorzystania technologii gospodarki elektronicznej, - dostosowań do prowadzenia produkcji wyrobów spełniających wymagania dyrektyw Unii Europejskiej. Zatem bezpośrednia realizacja celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy dokonywana jest przez podatników (przedsiębiorców oraz podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego), o których mowa w powołanym wyżej rozporządzeniu z dnia 27.08.2004 r., bowiem do zadań tych podmiotów należy wykonanie przyjętego projektu i prawidłowe wykorzystanie środków pomocowych przyznanych - w oparciu o listę rankingową wniosków kwalifikujących się do wsparcia - na wykonanie tego projektu. Nie zmienia tego faktu okoliczność, na którą wskazała Pani we wniosku z dnia 17.02.2006 r., iż pełni funkcję Przewodniczącej Grupy Roboczej ds. oceny projektów inwestycyjnych składanych przez przedsiębiorców w ramach SPO-WKP, zaś "wynagrodzenie osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację działań finansowane jest ze środków pomocy technicznej, działanie 3.4 Wsparcie Jednostki Oceny. Celem pomocy technicznej, zgodnie z rozdziałem III Uzupełnienia, jest zapewnienie wsparcia dla procesu wdrażania i monitorowania SPO-WKP oraz (...) wykorzystania finansowego wkładu Wspólnoty oraz środków krajowych." Na uwagę zasługuje fakt, iż z części III.3 załącznika do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" (Dz. U. Nr 197, poz. 2023 ze zm.) wynika, że w ramach Priorytetu operacyjnego 3 - Pomoc techniczna realizowane będą działania: - wsparcie zarządzania SPO-WKP, - komputeryzacja oraz wyposażenie w sprzęt biurowy instytucji zaangażowanych w zarządzanie i wdrażanie SPO-WKP, - informacja i promocja działań SPO-WKP, - wsparcie jednostki oceny. Priorytet operacyjny pomocy technicznej koncentruje się na wsparciu dla procesu wdrażania Programu oraz dla efektywnego, zgodnego z prawem i politykami wspólnotowymi, wykorzystania finansowego wkładu Wspólnoty oraz środków krajowych. W zażaleniu stwierdza Pani, że przesłanka bezpośredniej realizacji celu została spełniona "ponieważ każdy z trzech priorytetów ma inne cele pośrednie ale łącznie mają one realizować jeden cel - wzrost konkurencyjności gospodarki." Z powyższym stwierdzeniem nie można się zgodzić, gdyż tylko działania w ramach priorytetów 1 i 2 służą bezpośredniej realizacji celu programu operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. Albowiem cel programu osiągany jest poprzez koncentrację środków finansowych kierowanych do sektora przedsiębiorstw, sektora naukowo-badawczego oraz instytucji otoczenia biznesu na najbardziej efektywne, gwarantujące wzrost innowacyjności produktowej i technologicznej projekty i przedsięwzięcia. To przedsiębiorcy (głównie mali i średni), instytucje otoczenia biznesu oraz instytucje naukowo-badawcze są głównymi beneficjentami wsparcia udzielonego w ramach tego programu i te właśnie podmioty realizują bezpośrednio cel programu. W świetle powyższego, stanowisko prezentowane przez Panią należało uznać za nieprawidłowe. Końcowo zauważyć należy, iż w dniu 02.06.2006 r. złożyła Pani w Urzędzie Skarbowym Łódź-Polesie "odwołanie od postanowienia - dokumenty dodatkowe", do którego dołączyła Pani postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z dnia 09.05.2006 r, w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zatrudnionego w PARP i który otrzymał wynagrodzenie sfinansowane ze środków pomocy technicznej SPO-WKP, czyli w analogicznym stanie faktycznym jak w niniejszej sprawie. Wobec czego wyjaśnić należy, iż decyzją z dnia 12.09.2006 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienił w/w postanowienie, gdyż uznał zarówno stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew, jak i podatnika - za nieprawidłowe. Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi nie znajduje podstaw do zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z dnia 15.05.2006 r. Nr IB-415/10/06. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.