Interpretacja Wójta Gminy Stawiguda
FB-3110/JP/117/06
z 4 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FB-3110/JP/117/06
Data
2006.09.04



Autor
Wójt Gminy Stawiguda


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
budowa
modernizacja
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
- dotyczy powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. nr 121 poz. 844, art. 6 pkt. 3) od zmodernizowanych budowli.


Wójt Gminy Stawiguda działając na podstawie art. 14a w zw. z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r . - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60, ze zmianami).

postanawia:

uznać, że podstawa opodatkowania budowli w roku w którym dokonano modernizacji w zakresie wymiaru podatku od nieruchomości pozostaje bez zmian.

"P." Sp. z o.o. Odział w O. we wniosku z dnia 20 lipca 2006r. (data wpływu do Urzędu 21 lipca 2006r.) znak FF/p/027a/06 zwróciła się do Wójta Gminy Stawiguda w trybie art. 14a wyżej wymienionej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r . - Ordynacja podatkowa, z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. nr 121 poz. 844, art. 6 pkt. 3) od zmodernizowanych budowli. Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.

Po rozpatrzeniu wniosku, Wójt Gminy Stawiguda, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych podstawę opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Na podstawie art. 16 g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000. nr 54, poz. 654 ze zm.) jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkowa tych środków, ustaloną zgodnie z ust. (...) powiększa się o sumę wydatków na ulepszenie.

Na mocy ww. art. modernizacja budowli w trakcie roku podatkowego spowoduje zwiększenie wartości początkowej stanowiącej podstawę odpisów amortyzacyjnych. Natomiast podstawa wymiaru podatku od nieruchomości w zakresie opodatkowania budowli w danym roku w którym dokonano modernizacji, środka trwałego pozostaje bez zmian.

Artykuł 6 ust. 3 ww. powołanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje możliwość zmiany wysokości opodatkowania podatkiem od nieruchomości w trakcie roku podatkowego, jeżeli nastąpiła zmiana sposobu użytkowania przedmiotu opodatkowania. Zgodnie z ww. art. wysokość opodatkowania podatkiem od nieruchomości może się zmienić tylko w przypadku zmiany sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania np. budowli (gazociągi).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca nie zmienił sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania ale dokonał modernizacji. Wydatki na modernizację zwiększyły wartość początkową środków trwałych.

Reasumując powyższe wyższy wymiar podatku od zmodernizowanych budowli winien być ustalony w następnym roku podatkowym (po roku w którym zakończono modernizację) na podstawie wartości początkowej ustalonej na dzień 1 styczna roku podatkowego tj. wartość początkowa powiększona o wartość ulepszenia środka trwałego.

Pouczenia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Niniejsze postanowienie, jak stanie się ostateczne, po usunięciu danych identyfikujących podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej izby skarbowej.Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Wójta Gminy Stawiguda w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj