RO/443-57/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-57/06
Data
2006.09.25
Referencje
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
faktura korygująca
korekta podatku
potwierdzenie odbioru
Pytanie podatnika
Czy w świetle kształtującego się najnowszego orzecznictwa krajowego oraz Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości możliwym jest korygowanie VAT należnego z faktur korygujących nie posiadając potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta ?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 30.06.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu: 05.07.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko podatnika jest nieprawidłowe. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż prasy. Fakturowanie sprzedaży następuje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 , poz. 535, ze zm.). W związku ze zwrotami towaru, brakami w dostawach czy też korektami cen Spółka wystawia liczne faktury korygujące. Odbiorcy faktur korygujących, wśród których są także sieci handlowe nie wywiązują się często z wynikającego z postanowień rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (Dz. U. z 2005 r. Nr 95 , poz. 798 ze zm. ) obowiązku potwierdzania odbioru faktur korygujących. Skutkiem takiej sytuacji jest duża liczba faktur korygujących zawieszonych do rozliczenia w następnych okresach rozliczeniowych. W przedstawionym wniosku Spółka pyta: "Czy w świetle kształtującego się najnowszego orzecznictwa krajowego oraz Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości możliwym jest korygowanie VAT należnego z faktur korygujących nie posiadając potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta ?" Spółka stoi na stanowisku, iż może korygować podatek VAT należny wynikający z faktur korygujących nawet nie posiadając potwierdzonej kopii ich otrzymania. Zdaniem Spółki przepisy § 16 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały wydane bez wymaganego upoważnienia ustawowego. W art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług Minister Finansów został upoważniony do uregulowania w drodze rozporządzenia zasad wystawiania faktur, danych, które powinny zawierać oraz sposobu i okresu ich przechowywania. Według Spółki oznacza to, że Minister Finansów nie miał uprawnień do określania jak i kiedy faktura korygująca powinna być rozliczana, a tym samym wprowadzić obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Spółka powołuje się przy tym na przepisy art. 92 Konstytucji RP, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (P 2/97 i K 28/98), wyrok Wojewódzkiego Sądu administracyjnego w Warszawie z dnia 17.08.2005 r. (sygn. akt III SA/WA/471/2005) oraz orzeczenia europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawy 330/87 EGI i C-317 "E."). Zgodnie z przepisami § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 . w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 (m. in. sprzedaż energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. Ustawodawca nie sprecyzował w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może mieć dowolną formę. Niewątpliwie najlepszym sposobem potwierdzenia faktu otrzymania faktury korygującej będzie uzyskanie zwrotnej kopii podpisanej faktury korygującej. Dopuszczalne jest również potwierdzenie w formie: zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej wysłanej pocztą, w formie listu poleconego, przesyłki poleconej zawierającej fakturę korygującą, pisemnego odrębnego potwierdzenia faktu otrzymania faktury korygującej, faksu podpisanej faktury korygującej. Trybunał Konstytucyjny, Europejski Trybunał Sprawiedliwości, sądy administracyjne nie są organami ustawodawczymi. Ich wyroki i orzeczenia nie stanowią źródeł prawa. Orzekane są w indywidualnych sprawach i skutkują jedynie w stosunku do zainteresowanych daną sprawą podmiotów. Mogą stanowić co najwyżej wskazówkę w celu zmiany przez ustawodawcę wydanych już przepisów prawnych. W związku z tym przepisy zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług, jak tez w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. posiadają moc obowiązującą, aż do chwili ich zmiany lub uchylenia. Z powyższego wynika, że tutejszy Urząd nie podziela stanowiska Spółki, iż można dokonać obniżenia korekty podatku naliczonego bez posiadania jakiegokolwiek wiarygodnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Interpretacja obowiązujących przepisów przez Spółkę jest nieprawidłowa. Referencje
|