Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1-4151/16/06
z 24 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1-4151/16/06
Data
2006.07.24



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
diety
jednostka samorządu terytorialnego
komisja
obowiązek obywatelski
obowiązek społeczny
źródła przychodu


Pytanie podatnika
dotyczy obowiązku pobierania przez Urząd Gminy jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z dnia 29.03.2006 r., znak: US.II-415/45/1/06, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku z dnia 6.02.2006 r., znak: SO IV 8170-3/06, za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 6.02.2006 r., znak: SO IV 8170-3/06, Urząd Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa). Wyżej wymieniony wniosek dotyczył obowiązku pobierania przez Urząd Gminy jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W świetle wyjaśnień wnioskodawcy (zawartych w ww. wniosku z dnia 6.02.2006 r.), wynagrodzenie dla członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ustala corocznie Rada Gminy w Gminnym Programie Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wynagrodzenie członków Komisji jest zróżnicowane w zależności od sprawowanej funkcji i wynosi średnio w miesiącu od 112 zł do 128 zł. Zdaniem Urzędu Gminy wynagrodzenie członków Komisji zwolnione jest od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), co w konsekwencji oznacza, że wnioskodawca jako płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli, postanowieniem z dnia 29.03.2006 r., znak: US.II-415/45/1/06, uznał stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę za prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji wskazał na art. 13 pkt 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy (tj. przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych). Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 wymienionej ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. W myśl definicji słownikowych, "dieta" to wynagrodzenie dzienne związane z wypełnieniem szczególnych obowiązków czy funkcji. O tym, czy dane świadczenie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych decyduje istota tego świadczenia, a nie jego nazwa. Przyjmując pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażony w wyroku z dnia 10.05.2005 r., sygn. akt FSK 2536/04, że dieta mieści się w zakresie pojęcia wynagrodzenie (przy czym nie każde wynagrodzenie osób wykonujących czynności wymiennie w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dietą), organ I instancji uznał, że wynagrodzenia przysługujące członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując przedmiotowe postanowienie, zważył, co następuje:

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.), prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. Realizacja zadań, o których mowa w ww. przepisie jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy). W celu realizacji tego programu wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przy czym za udział w pracach komisji otrzymują wynagrodzenie wg zasad, które określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 4 ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem zwolnionych z opodatkowania wolą ustawodawcy (wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c ww. ustawy) oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 13 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji rządowej albo samorządowej, sąd lub pr. rator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, w tym także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej. Bez wątpienia należą do nich zatem wynagrodzenia członów Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, określone przez Radę Gminy, w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych.

Biorąc pod wagę, że ustawodawca wyraźnie wyodrębnia poszczególne źródła i rodzaje przychodów, jednoznacznie kwalifikując świadczenia otrzymywane przez członków komisji powoływanych przez organy samorządowe (art. 13 pkt 6 ww. ustawy), wynagrodzenia takie nie mogą być zaliczane do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Konsekwencją powyższego jest m.in. wyłączenie stosowania wobec członków komisji samorządowych zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (obejmującego diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich). Zwolnienie to odnosi się bowiem wyłącznie do przychodów wymienionych w punkcie 5 art. 13 ustawy.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 6 ustawy zostały określone w art. 41 ust. 1 i 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl powołanego przepisu, płatnik (Urząd Gminy) wypłacający m.in. należności w tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 6 ustawy, obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 (przy czym zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu określonego w art. 13 pkt 6 ustawy określa się w wysokości 20 % uzyskanego przychodu, pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, których podstawę stanowi ten przychód; jeżeli podatnik udowodni, że poniesione koszty były wyższe, niż wynikające ze wskazanej powyżej normy procentowej - koszty te przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym Urząd Gminy jako płatnik jest obowiązany przesłać podatnikom oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj