Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-702/07-2/ASi
z 5 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-702/07-2/ASi
Data
2008.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą --> Uproszczony dokument towarzyszący


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza zapłacona
dokumenty
przemieszczanie
urząd celny
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Interpretacja dotyczy konieczności potwierdzenia przez urząd celny nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą



Wniosek ORD-IN 414 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007r. (data wpływu 06 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie konieczności potwierdzenia przez urząd celny nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 grudnia 2007r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie konieczności potwierdzenia przez urząd celny nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zgodnie z § 18 ust. 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dodanym na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 października 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego), zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo w celach handlowych, rozcieńczalniki złożone organiczne zawierające w swym składzie alkohol etylowy, oznaczone symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 38 14 00 90, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, które ustawodawca zwolnił z podatku akcyzowego zgodnie z wskazaną powyżej normą prawną. Na w/w wyrób dostawca – podmiot niemiecki – posiada WIT wystawiony przez organ celny w Hamburgu. Wyroby akcyzowe zharmonizowane, jakimi są rozcieńczalniki, przemieszczane będą w procedurze zapłaconej akcyzy na terytorium państwa członkowskiego na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego UE, właściwy dla Spółki urząd celny ma obowiązek potwierdzenia nabycia tych wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów w celach handlowych, właściwy dla odbiorcy urząd celny potwierdza ich nabycie na karcie 3 uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Mając powyższe na uwadze – zdaniem Spółki – właściwy dla Strony urząd celny ma obowiązek potwierdzenia nabycia wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo w celach handlowych rozcieńczalniki złożone organiczne zawierające w swym składzie alkohol etylowy, oznaczone symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 38 14 00 90, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów.

Jak podano we wniosku wyroby te będą przemieszczane w procedurze zapłaconej akcyzy na terytorium państwa członkowskiego na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT).

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) dostawa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Dokument ten może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Zgodnie z art. 2 pkt 16 w/w ustawy uproszczony dokument towarzyszący jest to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe zharmonizowane z zapłaconą akcyzą.

Wzór tego dokumentu określony został w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 774 z późn. zm.). Dokument ten składa się z trzech kart (karta 1 pozostaje u dostawcy, karta 2 towarzyszy wyrobom i jest przeznaczona dla odbiorcy, karta 3 towarzyszy wyrobom i wraz z potwierdzeniem odbioru jest przekazywana przez odbiorcę do dostawcy).

Wyroby, które Strona zamierza nabywać zostały ujęte w załączniku nr 2 (poz. 28) do ustawy o podatku akcyzowym, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W myśl § 18 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (t. j. Dz. U. z 2006r., Nr 72, poz. 500 ze zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zwarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Jednak ustawodawca w załączniku do w/w rozporządzenia – Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy – pod. poz. 30 umieścił rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, symbol PKWiU ex 24.30.22-79 i kod CN ex 3814 00 90, tym samym powyższy przepis nie ma zastosowania do wyrobów akcyzowych, o których mowa we wniosku.

Zatem wg § 18 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą lub przez osobę fizyczną w celach handlowych, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego, właściwy dla odbiorcy wyrobów urząd celny potwierdza ich nabycie na karcie 3 uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj