RO/415-18/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/415-18/06
Data
2006.08.09
Referencje
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
emeryci
energia elektryczna
renciści
świadczenia na rzecz emerytów
Pytanie podatnika
Czy od wypłaconych ekwiwalentów pieniężnych dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach należy naliczyć i odprowadzić do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy ?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28.04.2006 r. (data wpływu do Urzędu 12.05.2006 r.) znak: DK/941/2006, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Spółka wypłaca ekwiwalenty pieniężne za zużycie energii elektrycznej dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach. Zasady korzystania z "taryfy pracowniczej" zostały określone w Załączniku Nr 6 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego z dnia 13.05.1993 r. W związku z decyzją prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o przejęciu przez pracodawców z dniem 01.01.2006 r. finansowania taryfy pracowniczej dla swoich emerytów i rencistów wprowadzono Protokółem Dodatkowym Nr 14 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego dnia 13.05.1993 r. zmiany w Załączniku Nr 6 do Układu, regulującym zasady i normy korzystania z energii elektrycznej. Protokół Dodatkowy Nr 14 został uzgodniony i podpisany w dniu 03.10.2005 r., wpisany do Rejestru Ponadzakładowych Układów Zbiorowych Pracy w dniu 14.11.2005 r. z mocą obowiązującą od dnia 01.12.2005 r. Zgodnie z ust. 7 Załącznika Nr 6: "Emeryci i renciści oraz osoby pobierające zasiłki i świadczenia przedemerytalne, którzy z dniem przejścia na emeryturę lub rentę oraz pobierające zasiłek i świadczenia emerytalne korzystali z energii elektrycznej na zasadach ust. 1, 2, 3 i 6 oraz wdowy (wdowcy) i sieroty, które pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach nabywają prawo z dniem 01.01.2006 r. do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości (3000 kWh x 80% ceny energii elektrycznej i składnika zmiennego opłaty przesyłowej oraz 100% wartości opłaty sieciowej i opłaty abonamentowej wg taryfy jednostrefowej ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych)". Zgodnie z ust. 7 Załącznika Nr 6: "Emeryci i renciści oraz osoby pobierające zasiłki i świadczenia przedemerytalne, którzy z dniem przejścia na emeryturę lub rentę oraz pobierające zasiłek i świadczenia emerytalne korzystali z energii elektrycznej na zasadach ust. 1, 2, 3 i 6 oraz wdowy (wdowcy) i sieroty, które pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach nabywają prawo z dniem 01.01.2006 r. do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości (3000 kWh x 80% ceny energii elektrycznej i składnika zmiennego opłaty przesyłowej oraz 100% wartości opłaty sieciowej i opłaty abonamentowej wg taryfy jednostrefowej ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych)". W ust. 8, 9, 10 stwierdza się, że ekwiwalent pieniężny wypłacany jest dwa razy w roku: do 31 maja i do 30 listopada w wysokości stanowiącej każdorazowo połowę rocznego ekwiwalentu. Wartość ekwiwalentu jest waloryzowana o wzrost ceny energii elektrycznej wg taryfy ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych w roku poprzedzającym wypłatę. Obowiązek udokumentowania uprawnienia wobec byłego Pracodawcy spoczywa na osobach określonych w pkt. 7. Wypłata ekwiwalentu będzie dokonywana bezpośrednio przez Pracodawcę lub przez inne instytucje, które Pracodawca upoważni do przejęcia tych zobowiązań na podstawie odrębnej umowy lub zleceń ich realizacji. Pytanie podatnika brzmi: czy od wypłaconych ekwiwalentów pieniężnych dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach należy naliczyć i odprowadzić do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy ? Zdaniem Wnioskodawcy zaliczkę na podatek dochodowy należy naliczyć w przypadku wypłaty ekwiwalentu pieniężnego na rzecz osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne. Natomiast wypłaty ekwiwalentu na rzecz emerytów i rencistów zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne są od podatku do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Podobne zwolnienie uregulowane przepisami art. 21 ust. 1 pkt 92 przysługuje również na podstawie innych przepisów członkom rodzin zmarłych pracowników, emerytów i rencistów do kwoty 2.280 zł. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje: Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity Dz.U. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wynika, że ze zwolnienia korzystają zarówno przyznane emerytowi lub renciście świadczenia rzeczowe, jak również otrzymane w zamian ekwiwalenty pieniężne. Ustawodawca nie określa źródła ich finansowania, stwierdza jednak, iż muszą być one otrzymane w związku z łączącym poprzednio te osoby zakładem pracy stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych, przy czym ogranicza łączną wartość otrzymanych w roku podatkowym świadczeń rzeczowych i ekwiwalentu pieniężnego do kwoty 2.280 zł. Powyższe dotyczy również członków rodziny zmarłego pracownika, którzy zgodnie z art. 65-67 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 39 poz. 353) są uprawnieni do pobierania renty rodzinnej po tym pracowniku. Co prawda w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost nie zostały wymienione osoby uprawnione do pobierania renty rodzinnej po zmarłym pracowniku, lecz biorąc pod uwagę fakt, że ani w powyższym przepisie, ani w całej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zdefiniowano pojęcia rencista, to definicji poszukać należy na gruncie innych ustaw. W art. 4 pkt 11 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ustawodawca wskazał, że użyte w tej ustawie określenie rencista oznacza "osobę mającą ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy lub do renty rodzinnej". Wobec powyższego, określenie rencista, zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy również osób pobierających rentę rodzinną po zmarłych pracownikach. Reasumując, przyznane emerytom lub rencistom, w tym także osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, świadczenia rzeczowe lub otrzymany w zamian ekwiwalent pieniężny (np. za energię elektryczną) korzystają ze zwolnienia do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Wypłaty ekwiwalentu pieniężnego osobom pobierającym zasiłki i świadczenia przedemerytalne nie są wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają więc w całości opodatkowaniu na zasadach ogólnych i w konsekwencji zaliczkom na podatek dochodowy od osób fizycznych. Stwierdza się, że stanowisko Spółki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe. Referencje
|