Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/423-44/06
Data
2006.08.08



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
emeryci
energia elektryczna
koszty uzyskania przychodów
renciści
świadczenia na rzecz emerytów


Pytanie podatnika
Czy wypłacone ekwiwalenty pieniężne dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach będą stanowić koszty uzyskania przychodów ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28 kwietnia 2006 r. (otrzymanego 12.05.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Spółka wypłaca ekwiwalenty pieniężne za zużycie energii elektrycznej dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach. Zasady korzystania z "taryfy pracowniczej" zostały określone w Załączniku Nr 6 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego z dnia 13 maja 1993 roku.

W związku z decyzją prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o przejęciu przez pracodawców z dniem 01.01.2006 r. finansowania taryfy pracowniczej dla swoich emerytów i rencistów, wprowadzono Protokółem Dodatkowym Nr 14 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego dnia 13.05.1993 roku zmiany w Załączniku Nr 6 do Układu, regulującym zasady i normy korzystania z energii elektrycznej. Protokół Dodatkowy Nr 14 został uzgodniony i podpisany w dniu 03.10.2005 roku, wpisany do Rejestru Ponadzakładowych Układów Zbiorowych Pracy w dniu 14.11.2005 roku z mocą obowiązującą od dnia 01.12.2005 roku.

Zgodnie z ust. 7 Załącznika Nr 6, "Emeryci i renciści oraz osoby pobierające zasiłki i świadczenia przedemerytalne, którzy z dniem przejścia na emeryturę lub rentę oraz pobierające zasiłek i świadczenia emerytalne korzystali z energii elektrycznej na zasadach ust. l, 2, 3 i 6, oraz wdowy (wdowcy) i sieroty, które pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach, nabywają prawo z dniem 01.01.2006 roku do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości (3000 kWh x 80% ceny energii elektrycznej i składnika zmiennego opłaty przesyłowej oraz 100% wartości opłaty sieciowej i opłaty abonamentowej wg taryfy jednostrefowej ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych)".

W ust. 8, 9, 10 stwierdza się, że Ekwiwalent pieniężny wypłacany jest dwa razy w roku: do 31 maja i do 30 listopada w wysokości stanowiącej każdorazowo połowę rocznego ekwiwalentu. Wartość ekwiwalentu jest waloryzowana o wzrost ceny energii elektrycznej wg taryfy ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych w roku poprzedzającym wypłatę. Obowiązek udokumentowania uprawnienia wobec byłego Pracodawcy spoczywa na osobach określonych w pkt. 7. Wypłata ekwiwalentu będzie dokonywana bezpośrednio przez Pracodawcę lub przez inne instytucje, które Pracodawca upoważni do przejęcia tych zobowiązań na podstawie odrębnej umowy lub zleceń ich realizacji.

Pytanie Wnioskodawcy brzmi: Czy wypłacone ekwiwalenty pieniężne dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach będą stanowić koszty uzyskania przychodów ?

Zdaniem Wnioskodawcy, ekwiwalenty wypłacane dla osób wymienionych w cyt. ust. 7 Załącznika Nr 6 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego w brzmieniu wprowadzonym Protokółem Dodatkowym Nr 14 do w/wym. Układu Zbiorowego Pracy na podst. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodów. Spółka stwierdza, że w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma wypłaconych ekwiwalentów pieniężnych. Wydatek ten według podatnika, należy zakwalifikować jako związany z funkcjonowaniem Jednostki. Wprawdzie koszty te nie mają bezpośredniego, ścisłego związku przyczynowo-skutkowego z przychodami, aczkolwiek mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego, co z kolei warunkuje prowadzenie działalności gospodarczej i osiąganie z tego tytułu przychodów.

Warunki kwalifikujące dany wydatek do grupy kosztów uzyskania przychodów określone zostały w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z 2000 roku Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), według którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust. 1.

Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Wprawdzie wydatek z tytułu wypłacanych ekwiwalentów pieniężnych za zużycie energii elektrycznej dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach - wynikający z Załącznika Nr 6 Ponadzakłdowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego z dnia 13.05.1993 roku nie jest wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na zasadzie art. 16 ust. 1 w/w ustawy, niemniej rozpatrując możliwość jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów trzeba mieć na uwadze wskazany związek przyczynowo-skutkowy z przychodami. Ciężar wykazania tego związku spoczywa na podatniku. Nie jest jednak dowodem oświadczenie podatnika, że wypłacone ekwiwalenty pieniężne za zużycie energii elektrycznej są związane z funkcjonowaniem Spółki i mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego oraz warunkują prowadzenie działalności gospodarczej i osiąganie z tego tytułu przychodów.

W ocenie tutejszego organu ponoszone przez Spółkę z powyższego tytułu koszty narzucone Pracodawcy na mocy Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego w żaden sposób nie służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów i nie mają jakiegokolwiek wpływu na prawidłowe funkcjonowanie Spółki Akcyjnej. Wypłata ekwiwalentów pieniężnych emerytom, rencistom czy osobom pobierającym świadczenia przedemerytalne nie jest jednoznaczna z tym, że wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodu. Osoby wymienione powyżej są byłymi pracownikami tej jednostki i w związku z tym brak jest przesłanek uzasadniających możliwość uznania wydatków ponoszonych przez Spółkę na wypłatę ekwiwalentów pieniężnych za energię elektryczna dla emerytów, rencistów oraz osób pobierających świadczenia przedemerytalne za koszty uzyskania przychodu dla Spółki, ponieważ wydatki te ani w sposób bezpośredni, ani w sposób pośredni nie mają związku z uzyskanym przez Spółkę przychodem.

Zatem na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wypłacone ekwiwalenty pieniężne za zużycie energii elektrycznej dla grupy osób wymienionych wyżej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Wobec powyższego stanowisko Spółki uznaje się za nieprawidłowe.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze