Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
31106/1/2006
Data
2006.05.26



Autor
Wójt Gminy Wejherowo


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
modernizacja
obowiązek podatkowy
odpisy amortyzacyjne
podatek od nieruchomości
ulepszenie środka trwałego
wartość początkowa środka trwałego


Pytanie podatnika
Czy przy nie zmienionym sposobie wykorzystywania gazociągów, zmiana opodatkowania przedmiotowych budowli skutkuje z dniem 1 stycznia następującego po roku, w którym zakończono modernizację?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a, 14 b, 14 c w związku z art. 216 i 217 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami) oraz w oparciu o art.6 ust. 3 ustawy z dnia 12.01.1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. Nr 9, poz.84 z 2002 roku ze zmianami)

w odpowiedzi na wniosek o udzielenie interpretacji przepisów podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości od zmodernizowanych budowli z dnia 9.05.2006 roku Spółki, Oddział w ....... z siedzibą w .........

Wójt Gminy Wejherowo postanawia:

stanowisko podatnika w zakresie stosowania przepisów art. 6 ust.3 w związku z art. 4 ust. l pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczącego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i obowiązującego stanu prawnego uznać za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Podatnik w dniu 12.05.2006 roku złożył, zgodnie z art.14 a § 2 Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. We wniosku wskazał, iż w związku ze świadczonymi przez Spółkę usługami w zakresie dostaw gazu przewodowego oraz w wyniku ciągłej eksploatacji sieci gazowej - zakład zobowiązany jest do utrzymania instalacji w bezpiecznym stanie. Z tego względu sieć gazowa wymaga modernizacji, co skutkuje w efekcie zwiększeniem wartości początkowej środków trwałych.

Według podatnika, przy nie zmienionym sposobie wykorzystywania gazociągów, zmiana opodatkowania powyższych budowli skutkuje z dniem 1 stycznia następującego po roku, w którym zakończono modernizację, nie zaś od następnego miesiąca.

Po rozpatrzeniu wniosku. Wójt Gminy Wejherowo zważył, co następuje:

  • stosownie do treści art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem l stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
  • zgodnie zaś z art. 6 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy -jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
  • na podstawie art. 4 ust. l pkt 3 cytowanej wyżej ustawy podstawę opodatkowania stanowi - dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień l stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia l stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli zaś obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od budowli, o którym mowa w ust. l pkt 3, powstał w ciągu roku podatkowego - podstawę opodatkowania jest wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów należy stwierdzić:

  • art. 6 ust. 2 wprowadza istotny wyjątek od ogólnej zasady powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości i z tych względów powinien być interpretowany ściśle. Wobec tego ta regulacja prawna ma zastosowanie wyłącznie do budowli i budynków nowo wybudowanych i nie obejmuje swoim zakresem istniejących budynków i budowli, które zostały poddane remontowi czy modernizacji.

Jest istotna różnica polegająca na budowie i modernizacji:

  • przez budowę należy rozumieć także rozbudowę, odbudowę lub nadbudowę obiektu budowlanego - art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane ( Dz. U. z 2003 roku Nr 207, poz. 2016 ze zmianami),
  • przez modernizację rozumie się trwałe unowocześnianie budynku lub obiektu,
  • przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji - art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane.

Wyjaśnienie tej zasadniczej różnicy pozwala na zinterpretowanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości w stosunku do już istniejących i modernizowanych budowli podatnika. Mianowicie w tym przypadku obowiązek ten został określony we wspomnianym wcześniej art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, podatek ulega podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. Koniecznym warunkiem do stosowania tego przepisu jest łączne wystąpienie dwóch przesłanek: zaistnienie zdarzenia oraz wpływ tego zdarzenia na wysokość opodatkowania w roku podatkowym.

Niewątpliwie - dokonanie modernizacji budowli jest tym zdarzeniem a wzrost wartości budowli ma wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku. Dlatego też podmiot jest zobowiązany w trakcie roku korygować podstawę do obliczenia podatku od nieruchomości od budowli istniejących w trakcie roku podatkowego, jeśli nastąpiło zdarzenie mające wpływ na wysokość tego podatku. Podstawę opodatkowania stanowi wartość stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego - zgodnie z art. 4 ust.l pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z uwagi na powyższe argumenty - Wójt Gminy Wejherowo - postanawia uznać stanowisko podatnika za nieprawidłowe, gdyż w przedstawionym stanie faktycznym występującym u podatnika, od zmodernizowanych budowli obowiązek podatkowy powstaje od następnego miesiąca następującego po zakończeniu modernizacji, a podstawę opodatkowania stanowi wartość stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji na dzień zakończenia modernizacji.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art. 14 b Ordynacji podatkowej.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze