Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1.443/55/06
Data
2006.06.19



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
materiały promujące
podatek od towarów i usług
podatek ryczałtowy
promocja
próbki materiałów


Pytanie podatnika
Czy w przypadku, gdy nieodpłatne przekazanie prezentu w postaci herbatki mieści się w kategorii prezentów o małej wartości, o których mowa art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do „pakietu promocyjnego” nie stanowi zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od wykazania związku z prowadzonym przedsiębiorstwem?
Czy sprzedaż w/w pakietu promocyjnego stanowi sprzedaż napojów owocowych lub owocowo- warzywnych, o których mowa w poz. 40 lub 41 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa) — tj. dostawę towarów opodatkowaną wg stawki 7%?
Czy w przypadku, gdy dokonano przekazania prezentów, o których mowa powyżej, Spółce będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem przedmiotowego prezentu (gratisu)?


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 04.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dołączanych do pakietów promocyjnych prezentów o małej wartości jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15.03.2006 r. ( data wpływu 21.03.2006 r. ) Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego

Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że w celu uatrakcyjnienia swojej oferty handlowej, Spółka zamierza wprowadzić na rynek „pakiet promocyjny” złożony z dwóch syropów oraz prezentu (tzw. gratisu) w postaci herbatki, której jednostkowy koszt wytworzenia wynosi 1,50 zł. Należy podkreślić, iż cena „pakietu promocyjnego” nie będzie przekraczała dwukrotności ceny wymaganej za jeden syrop. Przy czym dla prezentów (gratisów) przekazanych w w/w sposób Spółka nie prowadzi ewidencji umożliwiającej ustalenie tożsamości osób, którym zostały przekazane te prezenty.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym wnioskodawca zadaje następujące pytania :
1. czy w przypadku, gdy nieodpłatne przekazanie prezentu w postaci herbatki mieści się w kategorii prezentów o małej wartości, o których mowa art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do „pakietu promocyjnego” nie stanowi zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od wykazania związku z prowadzonym przedsiębiorstwem;
2. czy sprzedaż w/w pakietu promocyjnego stanowi sprzedaż napojów owocowych lub owocowo- warzywnych, o których mowa w poz. 40 lub 41 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa) — tj. dostawę towarów opodatkowaną wg stawki 7%;
3. czy w przypadku, gdy dokonano przekazania prezentów, o których mowa powyżej, Spółce będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem przedmiotowego prezentu (gratisu)?

Stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie:
ad 1)
Stosownie do art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym, w myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny. Jednakże, zgodnie z art. 7 ust 3 ustawy, przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Należy wskazać, iż legalna definicja prezentów o małej wartości została zawarta w art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy. Zgodnie z tą definicją przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż załączenie do „pakietu promocyjnego” prezentu (gratisu) w postaci herbatki stanowi przekazanie prezentu o małej wartości. Załączenie prezentu, o którym mowa powyżej, nie stanowi, w myśl art. 7 ust. 3 ustawy, odpłatnej dostawy towarów ani dostawy z nią zrównanej, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

ad 2)
Stosownie do art. 43 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %. W poz. 40 i 41 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione towary w postaci napojów owocowych oraz napojów owocowo-warzywnych. Biorąc powyższe pod uwagę, oraz okoliczność, iż ustawa nie określa opodatkowania dostawy towarów w postaci „pakietu promocyjnego” składającego się z dwóch lub więcej syropów oraz prezentu o małej wartości — zasadnym jest twierdzenie, iż dla całego „pakietu promocyjnego: zastosowanie znajdzie stawka, o której mowa w art. 43 ust 2 ustawy- tj. 7%.
Należy wskazać, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone postanowieniem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 12 października 2005 r. Nr 1471/NTR2/443-354aJ05/MP.

ad 3)
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przy czym, stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 3, przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.
Zdaniem Spółki, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do nieodpłatnie przekazywanych towarów tylko i wyłącznie wtedy, gdy przekazanie to nie jest dokonane w celu uzyskania przychodów i nie jest związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem przedmiotowego prezentu (gratisu) niezależnie od wysokości kosztów poniesionych na ich wytworzenie. Pogląd ten znajduje także potwierdzenie w stanowisku doktryny prawa podatkowego, która podkreśla, iż „mimo braku wyraźnego przepisu w ustawie - uznać trzeba, że w razie zakupów towarów i usług, na które wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów ze względu na przekroczenie limitów kosztów podatkowych, nie ma przeszkód do odliczania (zwrotu) podatku od towarów i usług związanego z tymi zakupami

Mając powyższe na uwadze, wyjaśniam co następuje .
Ad 1
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca uznał za dostawę towarów (a więc czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług — art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Na podstawie ust. 3 art. 7 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Tak więc z treści przywołanych wyżej przepisów ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa także w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek - na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem .

Oceniając przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy brać pod uwagę zapis art. 7 ust. 4 ustawy zgodnie, z którym przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3 (których nieodpłatne przekazanie przez podatnika zostało wyłączone z opodatkowania podatkiem), rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

• łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, (kwota ta wynosi 100 zł),
• których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Tak więc stwierdzić należy, iż załączenie przez Spółkę do „pakietu promocyjnego” prezentu (gratisu) w postaci herbatki, której jednostkowy koszt wytworzenia wynosi 1,50 zł. wypełnia definicję prezentów o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy.

Ad. 2
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W pozycji 40 i 41 ww. załącznika zostały wymienione towary o symbolu PKWiU 15.98.12-50.10 napoje owocowe i 15.98.12-50.20 napoje owocowo. Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że sprzedawane wyroby posiadają symbol PKWiU 15.98.12-50.10 i 15.98.12-50.20. Do syropów dołączane są prezenty w postaci herbatki , a całość tworzy tzw. pakiet promocyjny.

Uwzględniając powyższe uregulowania, stwierdzić należy, iż sprzedaż wyrobów o symbolu PKWiU 15.98.12-50.10 i 15.98.12-50.20 podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7 %, niezależnie od tego, czy dołączono do niej prezent czy też nie.

Jednocześnie należy podkreślić, że przywoływane przepisy, określają zakres przedmiotowy stosowania stawki w wysokości 7% wyłącznie do sprzedawanych przez Spółkę wyrobów o symbolach wyżej wymienionych .
Natomiast dodawane nieodpłatnie do syropów prezenty w postaci herbatek, w zależności od okoliczności faktycznych mogą być wyłączone z opodatkowania ( towary małej wartości ) lub w przypadku, gdy nie spełniają warunków określonych w art. 7 ust. 4 ww. ustawy, podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla danego (dołączonego) wyrobu, jako towar odrębny od sprzedawanego towaru podstawowego czyli syropów.

Ad. 3

Stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy podatkowej, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wystarczającym zatem jest fakt, iż zakup ten został dokonany w celu jego wykorzystania w ramach prowadzonej przez Podatnika działalności opodatkowanej.

Ponadto, w myśl art. 86 ust. 8 pkt 2 wskazywanej ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona ponosi koszty nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem przedmiotowego prezentu (gratisu), który następnie dołączany jest do pakietów promocyjnych .

Uwzględniając powyższe uregulowania, stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywaniem towarów i usług służących wytworzeniu przedmiotowego prezentu (gratisu).

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Niniejsza interpretacja, zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 ustawy -Ordynacja podatkowa, służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze