Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-118b/06/MP
z 20 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-118b/06/MP
Data
2006.06.20
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
eksport towarów
eksport (wywóz)
stawka
stawki podatku
Pytanie podatnika
Czy w opisanym stanie faktycznym zgodnie z art. 18 ust. 4,5 i 7 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Stronie przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% w stosunku do eksportu towarów dokonanego w maju 2003r. w odniesieniu do całej kwoty należnej z tego tytułu
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 15.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy w opisanym stanie faktycznym zgodnie z art. 18 ust. 4,5 i 7 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Stronie przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% w stosunku do eksportu towarów dokonanego w maju 2003r. w odniesieniu do całej kwoty należnej z tego tytułu, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia:
U z a s a d n i e n i e Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Strona zawarła w 2002r. umowę z kontrahentem mającym siedzibę w Republice Czeskiej na dostawę palników niskoemisyjnych wraz z wyposażeniem do kotła energetycznego w elektrowni w Bośni i Hercegowinie, których łączna cena wyniosła 750.000 euro i była, stosownie do postanowień w/w umowy, płatna w czterech transzach: 15% ceny po podpisaniu umowy, 55% ceny po przygotowaniu towarów do dostawy, 10% po dokonaniu dostawy i jej potwierdzeniu przez przedstawiciela kontrahenta oraz ostatnie 20% po zrealizowaniu zobowiązań Strony. Przedmiotową dostawę Strona zrealizowała zgodnie z umową w 2003r., co potwierdzają trzy zgłoszenia celne z dnia 20 i 26.05.2003r., wystawione na 412.500 euro jako łączną wartość deklarowanych towarów, co stanowiło 55% łącznej ceny towarów ustalonej w umowie. W celu udokumentowania przedmiotowej dostawy Strona wystawiła w 2003r. 3 faktury VAT i otrzymała w okresie od 13.12.2002r. do 4.07.2003r. płatności stanowiące 80% ceny, pozostałe 20% otrzymała - zgodnie z umową - w marcu 2005r., po przeprowadzeniu przez kontrahenta prób i testów zmodernizowanego kotła i przekazaniu go do eksploatacji oraz podpisaniu ostatecznego protokołu. Z tą datą, na wspomniane końcowe 20% należności z tytułu przedmiotowej dostawy, Strona wystawiła fakturę VAT ze stawką 0%, którą ujęła - nie składając przy tym informacji podsumowującej za I kwartał 2005r. - w deklaracji VAT-7 za marzec 2005r. w części C.1. poz. 6 jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Następnie zwróciła się w trybie art. 14a ust. 1 ustawy - Ordynacja podatkowa o interpretację co do prawidłowości rozliczenia przedmiotowej kwoty. Postanowieniem z dnia 19.09.2005r. - uznając stanowisko Strony za nieprawidłowe - Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, iż na podstawie (czy art. 6 ust. 6 ) przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązek podatkowy z tytułu eksportu przedmiotowych towarów, także co do przedmiotowych 20% należności otrzymanej w 2005r., powstał z chwilą potwierdzenia przez graniczny urząd celny ich wywozu z terytorium Polski, tj. w 2003r. Po otrzymaniu w/w postanowienia Strona skorygowała faktury wystawione w 2003r. w taki sposób, aby łączna kwota należności z nich wynikająca odpowiadała całości ceny eksportowanych towarów ustalonej w umowie oraz wystąpiła do naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o odpowiednią zmianę w/w zgłoszeń celnych (co nastąpiło decyzją z dnia 25.04.2006r.). W związku z wątpliwościami co do możliwości zastosowania 0% stawki podatku w stosunku do całej kwoty należności z tytułu eksportu w/w towarów Strona zwróciła się z wnioskiem o potwierdzenie Jej stanowiska w tym zakresie. Zdaniem Strony pomimo zaniżenia wartości towarów w zgłoszeniu celnym, właściwą w podatku od towarów i usług dla całej kwoty należności z tytułu eksportu przedmiotowych towarów jest stawka 0%, tj. w omawianym przypadku dla równowartości 750.000 euro. W pierwszej kolejności wskazać należy, iż stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podstawę opodatkowania stanowi obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przez kwotę należną rozumieć przy tym należy całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, o których mowa w art. 6 ust. 8 - obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów podstawę opodatkowania stanowi w podatku od towarów i usług cała kwota, jaką nabywca obowiązany jest zapłacić sprzedającemu (podatnikowi) w związku z daną sprzedażą. Podkreślić przy tym należy, iż - ze względu na brak odrębnych uregulowań w tym zakresie - powyższe odnosi sie także do sprzedaży, w następstwie której dochodzi do eksportu towarów (eksport towarów). W rozpatrywanym przypadku obrót (kwotę należną), będący równocześnie podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług, stanowi zatem cena uzgodniona w umowie podpisanej w 2002r., tj. kwota 750.000 euro. Do ustalonej w powyższy sposób podstawy opodatkowania, celem obliczenia należnego podatku zastosowanie ma właściwa stawka podatku. Zgodnie z art. 18 ust. 3 w/w ustawy stawka podatku w eksporcie towarów wynosi 0%, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika ewidencji określonej w art. 27 ust. 4. Przy czym ewidencja z w/w art. 27 ust. 4 winna zawierać kwoty określone w art. 20, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny oraz kwoty podatku podlegające wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego tytułu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej. Stosownie do art. 18 ust. 4 w/w ustawy stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli powyższy warunek nie został spełniony, to w myśl ust. 5 w/w artykułu, podatnik nie wykazuje tej sprzedaży w ewidencji, o której mowa w art. 27 ust. 4, za dany miesiąc, lecz w miesiącu następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 4, przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten miesiąc. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim, mają zastosowanie stawki właściwe dla sprzedaży tego towaru w kraju. Przepis ten, zgodnie z ust. 6 w/w artykułu stosuje się również w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny wystawiony przez wewnętrzny urząd celny. Jednocześnie na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 5 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od dokonanej sprzedaży, w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik dokument ten otrzymał. Jak wynika z cytowanych przepisów, podatnik ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku (0%) w przypadku łącznego spełnienia w/w przesłanek, tj. prowadzenia ewidencji określonej w art. 27 ust. 4. ustawy oraz otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza państwową granicę kraju. Reasumując stwierdzić należy, iż - o ile spełnione zostały w/w warunki - Strona była (jest) uprawniona do zastosowania 0% stawki podatku w stosunku do całej kwoty należności z tytułu eksportu w/w towarów. Zaniżenie w dokumencie celnym potwierdzającym wywóz towaru poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej wartości eksportowanych towarów nie wpływa na możliwość zastosowania do przedmiotowej transakcji stawki podatku 0%. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.