Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBII423/29/2005
Data
2006.01.12



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja


Pytanie podatnika
Jak naliczyć skutki podatkowe dotacji otrzymanej na sfinansowanie części kosztów związanych z realizacją projektu określonego w umowie, w sytuacji gdy środki z tytułu dotacji wpłynęły po zakończeniu roku, w którym jednostka poniosła wydatki objęte dotacją?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 t. j. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.11.2005 r. (data wpływu 15.11.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 16.11.2005 r., w trybie art. 14a ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z wnioskiem o pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że X S.A. jest partnerem w ramach projektu ...- "..." realizowanego w programie Inicjatywa Wspólnotowa UE PROGRAM SĄSIEDZTWA INTERREG IIIB CADSES finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Intencją w/w projektu jest promowanie i wspieranie zrównoważonego rozwoju regionalnego z pomocą innowacyjnego połączenia dziedzictwa kulturowego z możliwością jakie niosą media. Dążąc do osiągnięcia tego celu instytucje kulturalne i medialne z 8 krajów należących do obszaru CADSES będą współpracować ze sobą na zasadach partnerstwa.
Jednym z rezultatów realizacji projektu ma być stworzenie radia internetowego... obejmującego swym zasięgiem obszar CADSES Jednostką Zarządzającą programem jest .... Projekt ... ma charakterwspółpracy transgranicznej co oznacza, iż w realizacji ceków projektu uczestniczy kilku partnerów z różnych krajów UE. W projekcie występują dwie kategorie partnerów: partner finansowy i niefinansowy. Podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowy przebieg i realizację, zarówno pod względem merytorycznym i finansowym jest Partner Wiodący. Podpisuje on umowę o dotację z ..., które jest Jednostką Zarządzającą dla całego programu, a następnie Partner Wiodący podpisuje umowę " ...", które reguluje wzajemne prawa i obowiązki poszczególnych partnerów w ramach realizowanego projektu.

Do szczególnych obowiązków Partnera Wiodącego należy między innymi rozliczanie finansowe oraz sporządzanie raportów o przebiegu realizacji projektu wszystkich partnerów, oraz pośredniczenie w przekazywaniu dotacji otrzymanej od Jednostki Płatniczej. Partner wiodący przedstawia jednostce zarządzającej żądanie zapłaty zawierające opis wydatków i dowody zapłaty wydatków poniesionych przez każdego partnera (certyfikat kwalifikacyjny) w celu dokonania ich zwrotu. Wg. ustaleń do projektu ... jednostką certyfikującą wydatki w Polsce jest .... X przesyła zestawienie poniesionych wydatków do jednostki pełniącej funkcję kontroli I stopnia w celu uzyskania certyfikatu dotyczącego poniesionych wydatków. Następnie uzyskany certyfikat przesyłany jest do Partnera Wiodącego, który z kolei przedstawia Jednostce Zarządzającej żądanie zapłaty zawierające opis poniesionych wydatków przez każdego partnera. Wg Wspólnego Porozumienia między partnerami biorącymi udział w realizacji programu partnerzy projektu otrzymujący dotację, zobowiązani są do otwarcia specjalnego rachunku bankowego do obsługi wszystkich środków pozyskanych na sfinansowanie projektu. Aby wydatek mógł być sfinansowany dotacją (podlegać refundacji - określenie to zostało użyte w Wytycznych kwalifikalności w ramach ...) w ramach projektu, musi być najpierw faktycznie poniesiony i udokumentowany przez beneficjenta, opłacony w całości, zarejestrowany w księgach rachunkowych, podlegający identyfikacji i kontroli. W związku z powyższym X musi opłacić 100% wartości wydatków, które następnie są kwalifikowane do częściowej refundacji w ramach .... Wydatek jest kwalifikowany jeżeli został poniesiony w ramach projektu realizowanego z udziałem ...oraz spełnia warunki szczegółowe określone w ... nr .../... z dnia 10 marca 2004 roku.

Dotacja (refundacja) może stanowić maksymalnie 75% kosztu (wydatku) poniesionego przez X. Podstawę przekazania dotacji (refundacji) środków na rachunek bankowy X stanowi Certyfikat kwalifikacji przedłożony Partnerowi Wiodącemu. W certyfikacie kwalifikowalności ustalone do zwrotukoszty wyrażone są w walucie EURO. Ustalona jest rówńież kwota ich refundacji dotacjąw wysokości 75% wartości wykazanej w certyfikacie. Koszty związane z realizacją projektu są przez Spółkę ponoszone na bieżąco. Spółka uznaje je za koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym w dacie poniesienia, a w przypadku aktywów trwałych podlegających amortyzacji, amortyzuje je wg. zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych i amortyzacje zalicza do kosztów uzyskania przychodu. Zwrot kosztów czy wydatków w formie dotacj i (refundacji) może nastąpić w terminie późniejszym niż rok podatkowy w formie płatności okresowej lub końcowej na podstawie zaakceptowanych dokumentów przez organ certyfkujący.

Ze względu na to, że procedura zwrotu poniesionych w ramach projektu wydatków wymaga kontroli i akceptacji kilku instytucji, występują znaczne opóźnienia w przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki. W związku z powyższym Spółka prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy otrzymana pomoc ze środków bezzwrotnej pomocy ... polegająca na zwrocie części poniesionych przez jednostkę kosztów i wydatków (w wysokości 75%) jest przychodem i tym samym czy wydatki i koszty ponoszone w związku z realizacją projektu są kosztem uzyskania przychodu (pomoc ta uzyskiwana jest po wydatkowaniu własnych środków) w świetle przepisów podatku dochodowego od osób prawnych oraz jak w związku z powyższym należy rozliczyć te przychody i wydatki w deklaracji CIT- zwłaszcza w dwóch latach podatkowych (koszty i wydatki ponoszone są w 2005 roku a przychód z dotacji będzie w 2006 roku). Zdaniem Spółki stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są m. in. otrzymane pieniądze. Przychód z tytułu dotacji powstaje w dniu wpływu kwoty na rachunek bankowy Spółki. Otrzymana dotacja (zwrot części poniesionych kosztów) przez X ze środków pochodzących z ... jest objęta zwolnieniem wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako dochód uzyskany od organizacji międzynarodowych pochodzący ze środków bezzwrotnej pomocy. W momencie ponoszenia przez Spółkę wydatków na cele realizowane w projekcie ... nie nastąpiło jeszcze dofinansowanie (zwrot) poniesionych wydatków i nakładów oraz nie było pewne zakwalifikowanie ich do wydatków kwalifikowanych przez organ certyfikujący, jak również nie było pewne uzyskanie tego dofinansowania. W związku z tym poniesione wydatki kosztowe stanowią koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia, ponieważ związane są z działalnością X. Natomiast w miesiącu wpływu dotacji (dofinansowania) koszty uzyskania przychodu byłyby korygowane o wartość kosztów sfinansowanych dotacją Wartość ta byłaby wówczas zaliczana do kosztów (wydatków) nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu do wysokości kwoty zwrotu. Natomiast w wysokości sfinansowanej ze środków własnych (25%) koszty te stanowiły by koszt uzyskania przychodu.

W związku z tym w deklaracji CIT za miesiąc, w którym Spółka otrzymała dotację nastąpi wyłączenie kosztów sfinansowanych dotacją z kosztów uzyskania przychodu. Nie wystąpi konieczność korekty deklaracji podatkowych CIT za okresy miesięczne wcześniejsze, ponieważ zobowiązanie podatkowe za ten okres zostało obliczone z uwzględnieniem kosztów kwalifikowanych jako kosztów uzyskania przychodu. Ze względu na znaczne przesunięcie w czasie otrzymania dotacji (może nastąpić wpływ środków w następnym roku podatkowym) nie wystąpiłaby również konieczność korekty zeznań podatkowych rocznych CIT za rok poprzedni. W roku otrzymania dotacj i zostałaby dokonana statystycznie korekta kosztów uzyskania przychodu bieżącego roku o wartość kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu pokrytych dotacją a dotyczących roku poprzedniego.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska, tut. organ stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z kolei katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów wymieniony został w art. 12 ust. 4 ustawy. W śród tego rodzaju przychodów nie wymieniono dotacji. Stosownie więc do wyżej powołanych przepisów otrzymane dotacje stanowiące środki pieniężne, należy uznać za przychody podatkowe. W przypadku dotacji momentem powstania przychodu jest moment otrzymania czyli wpływu środków finansowych, skutkujący powstaniem po stronie jednostki możliwości dysponowania tymi środkami. Zgodnie jednak z art. 17 ust. 1 pkt. 23 ustawy jw. wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywanie za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Aby korzystać z przedmiotowego zwolnienia środki muszą pochodzić z wyżej wymienionych źródeł, a podatnikiem korzystającym ze zwolnienia jest beneficjent, któremu pomoc ta ma służyć.

Kosztami uzyskania przychodów są natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych art. 16 ust. 1. Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami. Oznacza to, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów pod tym jednakże warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Jeżeli zatem poniesione wydatki na realizację projektu mają bezpośredni lub pośredni związek z osiągnięciem przychodu, a nie zostały bezpośrednio sfinansowane z dochodów zwolnionych od podatku i nie zostały wymienione w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. jw.) to stanowią one zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy jw. koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie podkreśla się, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873).
W myśl natomiast art. 7 ust. 3 pkt 1, 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w/w przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i odpowiadających im kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
Co oznacza, że jeśli przychody z danego źródła zostały zwolnione z podatku, to przy ustalaniu podstawy opodatkowania nie można uwzględniać ani dochodów z tego źródła ani kosztów jego uzyskania. Ponadto jeżeli poniesione koszty lub wydatki zostały bezpośrednio sfinansowane z dochodów zwolnionych z opodatkowania to nie stanowią one w myśl art. 16 ust. 1 pkt. 58 ustawy jw. - kosztów uzyskania przychodów.
Oznacza to, że koszty sfinansowane z wolnej od podatku dotacji w każdej sytuacji nie będą kosztem uzyskania przychodów.

W związku z powyższym otrzymana przez jednostkę dotacja, jako otrzymane pieniądze na refundację części poniesionych kosztów na realizacje projektu objęte pomocą finansową w ramach programu finansowanego ze środków EFRR co do zasady są przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychody z tego tytułu są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 23 tej ustawy jak również nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 58 ustawy. Cała otrzymana dotacja winna być zaliczona do przychodów podatkowych w miesiącu jej otrzymania. A zatem w świetle powołanych przepisów dotacja otrzymana przez jednostkę i wymieniona w przedmiotowym piśmie winna być zaliczona do przychodów w deklaracji CIT za miesiąc, w którym przychód został otrzymany oraz wykazana jako dochód wolny podlegający odliczeniu od dochodu do opodatkowania.
W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze