Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-32/06
Data
2006.06.14


Referencje


Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
amortyzacja
emisja
gaz płynny
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
prawo nabyte
przychód


Pytanie podatnika
kiedy nabyte prawa można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodu:– w momencie nabycia praw (w wysokości kwoty nabytych praw), niezależnie od dokonanychpłatności, stopniowo do wysokości odpisów amortyzacyjnych/wykorzystania, sprzedaży, umorzenia niewykorzystanych praw.


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 24.03.2006r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych( pismo Spółki znak FKR/129/2006 z dnia 20.03.2006r. )

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:

Na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2004 roku o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz.U. Nr 281 poz. 2784) Spółka. nabyła prawa do emisji gazów. Prawa te podlegają odpisom amortyzacyjnym i umorzeniowym równoległe do wykorzystania lub sprzedaży tych praw. Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych prawa takie nie są zalicza do podlegających amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych.

Spółka pyta, kiedy nabyte prawa można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodu:– w momencie nabycia praw (w wysokości kwoty nabytych praw), niezależnie od dokonanychpłatności, stopniowo do wysokości odpisów amortyzacyjnych/wykorzystania, sprzedaży, umorzenia niewykorzystanych praw.Spółka informuje, iż na kolejne lata okresu rozliczeniowego (pierwszy okres rozliczeniowy obejmuje 3 lata (2005 - 2007, następne - okresy 5-letnie) podmiotom prowadzącym instalacje w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62/2001 z późniejszymi zmianami) przyznawane są prawa do emisji, za które podmioty nie wnoszą żadnej opłaty Zgodnie z ustawą o rachunkowości przyznane prawado emisji ujęte są jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, których kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tych praw”.

Spółka prosi o zajęcie stanowiska w kwestii, jak należy traktować przychód i koszt dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Spółki prawa nabyte stanowią koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych tj. w momencie ich nabycia i w pełnej wysokości niezależnie od dokonywanych płatności. Przyznane nieodpłatnie prawa do emisji gazów nie stanowią przychodu i kosztu podatkowego.

Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zagadnienie obowiązku ponoszenia opłaty za przyznane uprawnienia do emisji uregulowane zostało w art. 25 ustawy z dnia 22 grudnia 2004r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji ( Dz. U. Nr 281, poz. 2784 ), z którego wynika, że obowiązek ten ciąży na podmiocie, któremu przyznano uprawnienia do emisji.W przypadku uiszczenia tej opłaty ( do której zgodnie z art. 25 ust.4 stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa), prowadzący instalację nie ponosi w pierwszym roku okresu rozliczeniowego, opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r.- Prawo ochrony środowiska ( Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm. ) za wprowadzanie do powietrza substancji, na których emisję uzyskał uprawnienia do emisji.

Stosownie do postanowień art. 26 ust.1 ustawy z 22 grudnia 2004r. „przyznane dla instalacji uprawnienia do emisji na dany rok okresu rozliczeniowego mogą być:1) wykorzystane na własne potrzeby prowadzącego instalację, odpowiadające rzeczywistej emisji danej substancji do powietrza;2) sprzedawane;3) wykorzystane w następnych latach okresu rozliczeniowego lub w następnym okresie rozliczeniowym”.

Zagadnienie nabycia praw do emisji gazów nie zostało szczegółowo uregulowane w ustawie z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz 654 z późn. zm. ) - nie zostało również zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu tej ustawy. Stanowi ono niewątpliwie kategorię kosztu, wynikającego z ustawowego uregulowania i związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wydatku na nabycie prawa do emisji gazów nie można powiązać bezpośrednio i funkcjonalnie z określonym przychodem uzyskanym przez Spółkę.Wobec braku możliwości przypisania do konkretnego przychodu w danym roku podatkowym, stanowi on koszt pośredni związany z działalnością gospodarczą.

Jednym z warunków uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest jego poniesienie, przez co rozumieć należy przekazanie środków z konta Spółki na właściwy rachunek.Wynika to z samej definicji kosztów zawartej w art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r.o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego skoro wydatków Spółki na nabycie prawa do emisji gazów nie można przypisać do przychodów z konkretnym miesiącem to taki koszt należy rozliczyć metodą kasową- czyli w momencie zapłaty.

Za przyznane na kolejne lata prawa do emisji gazów ( wykorzystywane na własne potrzeby) podmioty prowadzące instalacje, w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska nie wnoszą żadnej opłaty. Skoro takie uregulowanie zostało zawarte przepisem ustawowym z zakresu ochrony środowiska to brak odpłatności nie może stanowić przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Referencje

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze