PD.423-23/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-23/06
Data
2006.06.27
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
fundusz unijny
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
pomoc bezzwrotna
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika Czy otrzymane przez Spółkę (Partnera Projektu) za pośrednictwem Partnera Wiodącego (Sachsem Wasser Gmbh) środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zmian.), a poniesione koszty zrefundowane z ww. środków zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 nie są kosztami uzyskania przychodu w momencie wpływu ww. środków?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmian.) Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku Nr EK/073-11/2006 z dnia 06.04.2006 r. (data wpływu do urzędu 07.04.2006 r.) uzupełnione pismem Nr EK/071-16/2006 z dnia 26.05.2006 r. (data wpływu do urzędu 29.05.2006 r.) oraz pismem Nr EK/071-17/2006 z dnia 09.06.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Spółka z o. o. wnioskiem z dnia 06.04.2006 r. zwróciła się o udzielenie interpretacji w trybie art.14a Ordynacji podatkowej. Spółka przystąpiła do programu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIC Strefa Wschodnia. Pytanie Podatnika dotyczy: Czy otrzymane przez Spółkę (Partnera Projektu) za pośrednictwem Partnera Wiodącego (Sachsem Wasser Gmbh) środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zmian.), a poniesione koszty zrefundowane z ww. środków zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 nie są kosztami uzyskania przychodu w momencie wpływu ww. środków? Zdaniem Spółki środki takie korzystają ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zrefundowane poniesione koszty nie stanowią kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 w momencie wpływu ww. środków. Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że Kraje Członkowskie EU zawarły umowę z miastem Wiedeń w sprawie wdrożenia Inicjatywy Wspólnotowej Programu INTERREG III Strefa Wschód. Departament Strategii EU i Rozwoju Gospodarczego miasta Wiedeń, jako Instytucja Zarządzająca pow. programem w dniu 26.09.2005 r. zawarł umowę z Partnerem Wiodącym Sachsen Wasser GmbH Niemcy o dotacje na realizację projektu MunServNet 4E0073N. Powyższy projekt realizowany jest przez Partnera Wiodącego w partnerstwie z Partnerami Projektu. Na podstawie umowy partnerstwa w zakresie wdrożenia projektu w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIC 4E0073N-MunServNet zawartej przez GmbH Niemcy, jednym z Partnerów Projektu jest Spółka z o. o. Zgodnie z przyjętą procedurą przyznane środki na realizację projektu MunServNet 4E0073N nie są bezpośrednio przekazywane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) na konto Spółki. Środki powyższe przekazywane są za pośrednictwem uprawnionych instytucji na rachunek Partnera Wiodącego, który następnie może dokonać refundacji kwalifikowanych kosztów poniesionych przez Spółkę (Partnera Projektu) na realizację projektu. Z postanowień umowy partnerstwa wynika, że dotacja przyznana Podatnikowi na realizację projektu MunServNet będzie wypłacana na zasadzie refundowania wcześniej ponoszonych przez Spółkę kosztów kwalifikowanych. Pokrycie ww. kosztów wynosi 75% kosztów kwalifikowanych. Oznacza to, iż wydatki ponoszone na realizację projektu są finansowane ze środków Podatnika, zaś dopiero po ich zweryfikowaniu i zatwierdzeniu będą podlegały refundacji. Budżet projektu kosztów kwalifikowanych obejmuje pokrycie kosztów administracyjnych, kosztów zatrudnienia, podróży i zakwaterowania oraz organizacji konferencji i spotkań związanych z poprawą efektywności zarządzania gospodarką wodno-ściekową oraz innowacyjnymi technologiami w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i ich aspektami przestrzennymi. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zmian.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe: w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Powołany przepis wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które: .
Zwolnienie nie obejmuje zatem podmiotów które, tak jak Spółka, wykonują prace opłacone przez inny podmiot, który otrzymał środki finansowe tytułem bezzwrotnej pomocy. Oznacza to , że otrzymane przez Podatnika środki na realizację projektu MunServNet współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF), nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. |