Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach
PBB2-4117/3-0047/2006
z 6 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBB2-4117/3-0047/2006
Data
2006.07.06
Autor
Izba Skarbowa w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
odsetki
odszkodowania
wyrok
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy zwolnione jest z podatku dochodowego w trybie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odszkodowanie wypłacone przez Urząd Miasta w związku z nienawiązaniem stosunku pracy?
D E C Y Z J A Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25.04.2006 r. wniesionego przez podatnika na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach uznające za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2006 r. (wpływ do urzędu w dniu 13.01.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania w trybie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odszkodowania wypłaconego w 2005 r. przez Urząd Miasta w związku z nienawiązaniem stosunku pracy U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 12.01.2006 r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, iż Urząd Miasta wystawił ww. podatnikowi "Informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w 2005 r. PIT - 8C", w której wykazał przychód z tytułu odszkodowania wypłaconego na podstawie wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach III Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku od otrzymanego odszkodowania. Postanowieniem Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, co następuje: Art. 21 ust. 1 pkt 3b ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań: W przedmiotowym przypadku wyrokiem Sąd Okręgowy w Katowicach zasądził od Urzędu Miasta na rzecz podatnika odszkodowanie na kwotę 25.982,88 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 30.03.2004 r.Z uzasadnienia wyroku wynika, iż "... podstawą dochodzenia roszczeń o naprawienie szkody wynikłej z nie zawarcia umowy o pracę, wobec braku regulacji tej kwestii w kodeksie pracy, stanowił art. 471 k.c. w zw. z art. 300 k.p.". Z uzasadnienia ww. wyroku wynika, iż podstawę prawną do dochodzenia przez byłego pracownika (podatnika) od Urzędu Miasta odszkodowania (roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z nie zawarcia umowy o pracę) stanowił przepis art. 471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Instytucję prawną odsetek za zwłokę reguluje art. 481 Kodeksu cywilnego. Z § 1 art. 481 ww. Kodeksu wynika, iż jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe (art. 481 § 2 tego Kodeksu). Analizując treść powyższych przepisów należy zauważyć, że nie można utożsamiać odsetek za zwłokę z odszkodowaniem (naprawieniem szkody). Istota odszkodowania związana jest z naprawieniem szkody i stanowi instytucję odrębną od odsetek za zwłokę. Wierzyciel może ich żądać dopiero, jeżeli dłużnik opóźni się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego. Na zasadzie wyjątku, w art. 21 ust. 1 pkt 95 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały zwolnione z podatku jedynie odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, tj. stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty. A przedmiotowego odszkodowania nie można zaliczyć do tej kategorii przychodów. W konsekwencji odsetki ustawowe stanowiące należność wierzyciela odrębną od odszkodowania nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. W związku z tym, że w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy dochód ten nie został wymieniony jako wolny od podatku i od tego dochodu nie zaniechano poboru podatku należy uznać, że podlega opodatkowaniu. W świetle powyższego, otrzymane na podstawie wyroku Sądu Apelacyjnego ustawowe odsetki są przychodem wierzyciela - byłego pracownika (w roku ich otrzymania) opodatkowanym na zasadach ogólnych. Rodzaje źródeł przychodów zostały wymienione w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wśród nich w punkcie 9 ustawodawca zawarł inne źródła. Należy przy tym zaznaczyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakkolwiek nie zobowiązują Urzędu Miasta (jako płatnika) wypłacającego odsetki ustawowe do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości wypłaconych odsetek, to jednak w myśl postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają na niego obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i przekazania w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Biorąc powyższe pod uwagę, brak jest przesłanek do dokonania zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach. Decyzja niniejsza, na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej, została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.