Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
SD/415-20/06
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SD/415-20/06
Data
2006.06.02



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
1. Czy dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 wypłacane policjantom korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) lub b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy zwolnienie może być zastosowane po przedłożeniu dowodu przedpłaty za zorganizowany wypoczynek dziecka na kwotę niższą aniżeli podstawa zwolnienia podatkowego, czy w takim przypadku zwolnienie winno się stosować jedynie do wysokości kwoty wynikającej z przedpłaty, czy też zwolnienie winno być zastosowane po przedłożeniu dowodu zapłaty całości należności lub przedpłaty w wysokości nie niższej jak podstawa, w stosunku do której stosuje się zwolnienie?
3. Czy na osobie wnioskującej o zastosowanie ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78, ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów, w celu udokumentowania prawa do zwolnienia; w szczególności czy z dowodu przedpłaty lub wpłaty należności powinno wynikać jednoznacznie, kto jest organizatorem wypoczynku, kto korzystał z wypoczynku, jaka jest lub będzie forma i w jakim okresie oraz kwota poniesionego wydatku, a także czy zainteresowany winien przedłożyć oryginały, czy kserokopie dowodów?
4. Czy zastosowanie ulgi może mieć miejsce jedynie przy wypłacie świadczenia, czy też dopuszczalny jest zwrot pobranej zaliczki podatkowej, w sytuacji późniejszego przedłożenia dowodu opłaty za zorganizowany wypoczynek dziecka?


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że płatnik jest państwową jednostką budżetową, wypłacającą świadczenia pieniężne, zwane "dopłatą do wypoczynku", o których mowa w § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 marca 2002 roku, w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń socjalnych i bytowych przysługujących policjantom i członkom ich rodzin (Dz. U. z 2002 roku, Nr 23, poz. 236).
Przedmiotowe świadczenia wypłaca się ze środków budżetowych ujętych w planie finansowym wydatków - Wydatki osobowe nie zaliczone do uposażeń wypłacane funkcjonariuszom; wg rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2004r., w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 209, poz. 2132 ze zm.).
Dopłata przysługuje policjantom, którzy w związku z pełnieniem służby nabyli w danym roku kalendarzowym prawo do urlopu wypoczynkowego w pełnym wymiarze oraz wszystkim uprawnionym członkom ich rodzin, w wysokości 26,35% odpowiedniej kwoty bazowej ogłaszanej corocznie w ustawie budżetowej. Dopłata do wypoczynku następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia przez policjanta wniosku o przyznanie tej dopłaty.
Policjanci do wniosków dołączają oryginały lub kserokopie dowodów dokonanych przedpłat albo opłat za wypoczynek. Jeśli z dowodów wynika, że dotyczą one wypoczynku zorganizowanego w formach i przez podmioty określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm. ) - to od kwoty dopłaty do wypoczynku, w wysokości nie przekraczającej w skali roku 760,00zł, przypadającej na dzieci do lat 18, płatnik nie oblicza i nie pobiera zaliczki na podatek. W sytuacjach, kiedy dowody nie wskazują na zaistnienie przesłanek określonych w ww. art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie stosuje się zwolnienia z opodatkowania.
Ponadto płatnik nie uwzględnia wniosków o zwrot pobranej zaliczki przy wypłacie dopłaty do wypoczynku, w sytuacji późniejszego przedłożenia dowodu opłaty za zorganizowany wypoczynek dziecka do lat 18.

Zdaniem płatnika:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych w tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18: z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Dopłata do wypoczynku policjantów i ich rodzin zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z dnia 4 marca 2002r., jest traktowana jako świadczenie socjalne. W sytuacji udokumentowania uczestnictwa lub przyszłego uczestnictwa dziecka do lat 18 w wypoczynku zorganizowanym, zarówno w formie dowodu przedpłaty, jak i dowodu wpłaty całej kwoty dotyczącej wypoczynku zgodnie z ww. przepisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne są od podatku dochodowego. Także w przypadku przedpłaty niższej niż odpowiednia część dopłaty do wypoczynku stanowiąca podstawę zwolnienia z opodatkowania.
Policjant, który chce skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, jest zobowiązany do udokumentowania tego prawa w sposób nie budzący wątpliwości, a w razie ich wystąpienia dopuszczalne jest żądanie przedstawienia dodatkowych dowodów.
W odniesieniu do zagadnienia wniosków, składanych przez policjantów o zwrot uprzednio pobranej zaliczki na podatek dochodowy, płatnik stoi na stanowisku, że nie jest organem podatkowym ale płatnikiem, o obowiązkach określonych w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa. Zgodnie z tym przepisem płatnik jest obowiązany, na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Z powyższego nie wynika, aby płatnik był uprawniony do zwrotu pobranych zaliczek na podatek dochodowy. Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku do właściwego organu podatkowego. Sposób postępowania w sprawie nadpłat w podatkach uregulowano w rozdziale 9 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym osoby wnioskujące do KWP o zwrot pobranych zaliczek, winny kierować wnioski do odpowiednich urzędów skarbowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że sprawa: świadczenia pieniężnego, zwanego "dopłatą do wypoczynku" w § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia MSWiA z dnia 4 marca 2002r., - dotyczy przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według tego przepisu za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się m. in. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, ( ... ).
Zgodnie z art. 3 ust. 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów ( ... ). Natomiast wg art. 9 ust 1 tej ustawy - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Według art. 21 ust. 1 pkt 78) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są dopłaty do:
wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych w tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
b) z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Przytoczony przepis uzależnia wysokość kwoty zwolnienia od pochodzenia środków przeznaczonych na dopłaty. Ze stanu faktycznego i prawnego przedstawionego przez płatnika, dopłaty do wypoczynku dla policjantów i ich rodzin - nie są wypłacane z funduszu socjalnego lub zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - lecz z innych źródeł, tj. ze środków budżetowych ujętych w planie finansowym wydatków Komendy Wojewódzkiej Policji. Zatem podstawą do zwolnienia z opodatkowania dopłaty jest przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) - ograniczający wysokość zwolnienia do kwoty 760 zł - jeśli zaistnieją przesłanki wymienione w tym przepisie, tzn. jeśli wypłacane środki przeznaczone są na:
- dopłaty do wypoczynku lub pobytu na leczeniu sanatoryjnym, zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formach określonych w tym przepisie,
- przejazdy związane z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu,dzieci i młodzieży do lat 18.
Część wyżej określonych przesłanek odzwierciedla przepis § 2 ww. rozporządzenia MSWiA z dnia 4 marca 2002r., który określa tryb i wymogi wypłacania dopłaty do wypoczynku. W szczególności § 2 ust. 1 i ust. 3 tego rozporządzenia w brzmieniu:
- ust 1. Wypłata dopłaty do wypoczynku dla policjanta oraz uprawnionych członków jego rodziny następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia przez policjanta pisemnego wniosku o przyznanie dopłaty do wypoczynku.
- ust. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, można składać nie wcześniej niż:
1) po dokonaniu opłaty lub przedpłaty za pobyt policjanta bądź uprawnionego członka jego rodziny w ośrodku wczasów albo za pobyt uprawnionego dziecka na kolonii lub obozie młodzieżowym,
2) na 30 dni przed dniem rozpoczęcia urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 dni kalendarzowych albo takiej części urlopu wypoczynkowego, którego wymiar łącznie z dotychczas wykorzystanym urlopem osiągnie 14 dni kalendarzowych w roku, za który przysługuje dopłata do wypoczynku,
3) na 30 dni przed upływem roku kalendarzowego, za który przysługuje dopłata do wypoczynku, jeżeli uprzednio nie zaszły okoliczności wymienione w pkt 1 i 2.
Wobec tego przy spełnieniu ww. wymogów w danej jednostce organizacyjnej Policji, wypłacającej dopłaty do wypoczynku, w trybie, terminie i na podstawie dowodów dokonania opłaty lub przedpłaty zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, praktycznie nie powinny wystąpić okoliczności pobrania zaliczki na podatek dochodowy od tej części dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, w granicach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ww. rozporządzenia nie określiły szczegółowych wymogów, co do rodzaju dowodów na udokumentowanie opłat lub przedpłat. Przytoczony przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 odnosi się jednak do "wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie" i jeśli działalność ma związek z odpłatnością za świadczenie usług to niewątpliwie ma również związek z działalnością gospodarczą tego podmiotu. Zatem w tym względzie ma zastosowanie przepis art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej, tzn. - jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Zakres informacji, jakie winny być podane w rachunku, wynika z § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r., w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. z 2005 roku, Nr 165, poz. 1373). W myśl tego przepisu rachunek za wykonanie usługi winien zawierać co najmniej:
1) imiona i nazwiska ( nazwę albo firmę ) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;
2) datę wystawienia i numer kolejny rachunku;
3) odpowiednio wyraz "ORYGINAŁ" albo "KOPIA";
4) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe;
5) ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;
6) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku, jeżeli się nią posługuje.
W odniesieniu do faktur wystawianych przez podatników podatku od towarów i usług mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 roku, Nr 95, poz. 798, ze zm.). M. in. § 8 ust. 1 i § 9 ust. 1 tego rozporządzenia obligują podatników do bardziej szczegółowego określania w fakturach danych identyfikacyjnych stron transakcji oraz danych dot. rodzaju sprzedanych towarów lub wykonanych usług.

Przepisy prawa podatkowego nie wyjaśniają wprost, czy w zakresie dotyczącym zagadnienia obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy można posługiwać się kserokopiami dowodów. Wobec tego należy w tej kwestii stosować przepisy ustaw ww. Ordynacji podatkowej oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według art. 8 Ordynacji podatkowej - płatnik jest obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku ( ... ). W tym przypadku sprawa dotyczy kwot zwolnionych z opodatkowania, a więc wymaga starannego zbadania. Zgodnie z art. 180 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
W świetle powyższego, zdaniem Naczelnika tut. Urzędu - dokumentowanie prawa do zwolnienia z opodatkowania na podstawie kserokopii dowodu - budzi wątpliwości.

W przypadku pobrania przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kwota pobranej zaliczki, w świetle art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej - jest nadpłatą.
Z art. 73 § 2 pkt 1) Ordynacji podatkowej wynika, że - dla podatników podatku dochodowego nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego.
Ponadto zgodnie z art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej - jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Według przepisów § 16 ust. 1 pkt 1) lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r., w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005r. Nr 165, poz. 1371) - organami podatkowymi właściwymi miejscowo w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków pobieranych przez płatników są:
- naczelnicy urzędów skarbowych, jeżeli podatki, zgodnie z odrębnymi przepisami, są wpłacane na rachunki urzędów skarbowych, właściwi ze względu na - adres siedziby płatnika, jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj