Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/415/24/05
z 10 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/415/24/05
Data
2006.01.10



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata --> Żądanie stwierdzenia nadpłaty


Słowa kluczowe
płatnik
stwierdzenie nadpłaty
wniosek


Pytanie podatnika
Czy w świetle art. 75 § 2 pkt 2 lit. b ordynacji podatkowej bank jako płatnik ma prawo do stwierdzenia nadpłaty i korekty deklaracji (PIT-4) za wcześniejsze okresy, ewentualnie czy podatnik powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty do właściwego urzędu skarbowego zgodnie z art. 75 § 1 ordynacji podatkowej?


Działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4, art. 75 § 1 § 2 pkt 2 lit. b, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 35 ust. 1 pkt 1, ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.05.2005 r. (wpłynęło do tut. urzędu w dniu 18.10.2005 r.) w sprawie udzielenia na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym w zapytaniu stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż oddział banku jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych rozlicza emerytury i renty z zagranicy. Według banku jednym ze świadczeniobiorców jest obywatel Niemiec, mający stałe miejsce zamieszkania w Polsce. W miesiącu sierpniu tego roku osoba ta przedłożyła w oddziale banku dokumenty, z których wynika konieczność zastosowania przepisów umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 14.05.2003 r., która weszła w życie z dniem 1.01.2005 r. Z przedłożonych w banku dokumentów wynika, iż świadczenie to jest otrzymywane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń, w związku z tym ma zastosowanie art. 18 pkt 2 cytowanej umowy, zgodnie z którą, jeżeli płatność pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych jednego państwa podlega opodatkowaniu tylko w tym państwie, które dokonuje płatności. Na podstawie tego klient banku zakwestionował zasadność poboru zaliczek przez bank za miesiące od stycznia do sierpnia 2005 r. Płatnik dokonał korekty zaliczki na podatek za miesiąc sierpień 2005 r. poprzez korektę deklaracji, gdyż w tym miesiącu był już w posiadaniu dokumentów informujących o charakterze wypłaconych świadczeń. Przedmiotem wniosku jest rozstrzygnięcie, czy w świetle art. 75 § 2 pkt 2 lit. b ordynacji podatkowej cyt. „Bank jako płatnik ma prawo do stwierdzenia nadpłaty” i korekty deklaracji za miesiące od stycznia do lipca 2005 r., ewentualnie czy podatnik powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty do właściwego Urzędu Skarbowego zgodnie z art. 75 § 1 ordynacji podatkowej. Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli zachodzą okoliczności wymienione w art. 75 § 2 pkt 2 lit. b ordynacji podatkowej, to zgodnie z art. 75 § 3 tejże ustawy płatnik może zwrócić się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, składając jednocześnie skorygowane deklaracje podatkowe. W tym przypadku bank jako płatnik ma prawo zwrócić się do Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji za okresy, w których podatek pobrał nienależnie.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby prawne (m.in. banki) i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłat emerytur i rent z zagranicy są obowiązane do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy. Jednakże zaliczki te zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu są pobierane z zastosowaniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Przepisy ordynacji podatkowej nie przewidują stwierdzenia nadpłaty podatku przez samego płatnika. Zgodnie z rozdziałem 9 ordynacji podatkowej podmiotem właściwym do stwierdzenia nadpłaty podatku jest wyłącznie organ podatkowy. W myśl art. 75 § 1 cytowanej ordynacji z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty może wystąpić podatnik, jeżeli kwestionuje on zasadność pobrania przez płatnika podatku albo jego wysokość. Uprawnienie to zgodnie z § 2 pkt 2 lit. b tego artykułu przysługuje również płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali podatek w wysokości większej od należnej. W przypadku stwierdzenia, iż pobrany podatek (zaliczka na podatek) jest nienależny, płatnik ma prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Łącznie z wnioskiem płatnik składa skorygowaną deklarację (art. 75 § 3 ord. pod.). Jeżeli prawidłowość skorygowanej deklaracji nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez decyzji stwierdzającej nadpłatę (art. 75 § 4 ord. pod.).

Mając powyższe na uwadze, jeżeli bank posiada dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że zaliczkę na podatek dochodowy od świadczenia emerytalno-rentowego z zagranicy pobrał on nienależnie, powinien zgodnie z Ordynacją podatkową, wystąpić do właściwego organu podatkowego (Naczelnika podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie) z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, składając równocześnie skorygowane deklaracje za okresy, w których pobrano nienależną zaliczkę na podatek.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj