Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDFN/415-138/169131/05
z 2 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN/415-138/169131/05
Data
2006.02.02



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
diety
dochody wolne od podatku
jazda miejscowa
komunikacja miejska
okulary
podróż służbowa (delegacja)
samochód prywatny
stosunek pracy


Pytanie podatnika
Czy świadczenia na rzecz pracowników w postaci zwrotu poniesionych przez pracownika wydatków związanych z odbyciem podróży służbowej, wykorzystaniem samochodu prywatnego dla celów zakładu pracy w jazdach lokalnych oraz zakupem okularów niezbędnych do pracy przy komputerze stanowią dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko płatnika przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2005r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 9 listopada 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu poniesionych przez pracownika wydatków związanych z odbyciem podróży służbowej, wykorzystaniem samochodu prywatnego dla celów zakładu pracy w jazdach lokalnych oraz zakupem okularów niezbędnych do pracy przy komputerze jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2005r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 6 grudnia 2005r. tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 20 grudnia 2005r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści ww. wniosku wynika, że płatnik pracownikom odbywającym podróż służbową wypłaca diety oraz dokonuje zwrotu kosztów poniesionych przez nich w związku z odbyciem ww. podróży. Zwrot kosztów obejmuje ryczałt na dojazdy środkami komunikacji miejscowej, ryczałt za nocleg lub stawki za kilometr przebiegu pojazdu udokumentowanego przez pracownika w ewidencji przebiegu pojazdu. Pracownikom wypłacane są wyłącznie należności, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) w wysokości dopuszczonej tym rozporządzeniem. Zwrot należności z tytułu podróży służbowej dokonywany jest na podstawie ?Rozliczenia kosztów podróży służbowej?, do którego pracownik załącza wymagane rozporządzeniem dokumenty.

Ponadto płatnik zwraca swoim pracownikom poniesione przez nich wydatki związane z wykorzystywaniem samochodu prywatnego dla celów zakładu pracy w jazdach lokalnych.

Płatnik dokonuje również zwrotu wydatków związanych z zakupem przez pracowników okularów niezbędnych do pracy przy komputerze. Podlegający zwrotowi wydatek na zakup okularów przez pracownika wynika z zalecenia lekarza wydanego w związku z badaniami okulistycznymi przeprowadzonymi w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, którą pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi. Kwota przedmiotowego zwrotu kosztów zakupu okularów określona jest w Zarządzeniu. Do wniosku o dofinansowanie zakupu okularów pracownik zobowiązany jest dołączyć fakturę potwierdzającą zakup.

Zdaniem płatnika ww. świadczenia na rzecz pracowników nie stanowią dla nich przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdują następujące przepisy:

- art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), na podstawie którego za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych,

- art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ww. ustawy podatkowej stanowiący, iż wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13,

- art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie którego wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że płatnik dokonuje zwrotu wydatków poniesionych przez pracowników z tytułu:

- odbycia podróży służbowej,

- wykorzystywania samochodu prywatnego dla celów zakładu pracy w jazdach lokalnych,

- zakupu okularów niezbędnych do pracy przy komputerze.

W związku z odbyciem podróży służbowej płatnik wypłaca pracownikom diety oraz zwraca poniesione przez nich koszty związane z ww. podróżą służbową, które obejmują: ryczałt na dojazdy środkami komunikacji miejscowej, ryczałt za nocleg oraz stawki za kilometr przebiegu pojazdu udokumentowanego przez pracownika w ewidencji przebiegu pojazdu. Zwrot ww. należności jest dokonywany na podstawie ?rozliczenia kosztów podróży służbowej?, do którego pracownik załącza dokumenty wymagane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. Ww. należności są wypłacane przez płatnika na zasadach i w wysokości dopuszczonej tym rozporządzeniem.

Przepisy ww. rozporządzenia mają zastosowanie do pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej. Należności ustalone według ww. rozporządzenia przysługują również pracownikom zatrudnionym u innego pracodawcy, jednakże dopiero wówczas, gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawiera postanowień dotyczących wypłacania należności z tytułu podróży służbowej. W takiej sytuacji pracownikowi przysługują należności ustalone według przepisów dotyczących pracowników sfery budżetowej, o czym stanowi art. 775 § 3 ustawy Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21 poz. 94 ze zm.).

Wypłacane przez płatnika diety oraz zwrot kosztów poniesionych przez pracowników w związku z odbyciem podróży służbowej stanowią dla pracownika ? zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? przychody ze stosunku pracy. Jednakże w świetle przytoczonego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy podatkowej, przychody te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Odnośnie zwrotu wydatków poniesionych przez pracownika w związku z wykorzystywaniem samochodu prywatnego dla celów zakładu pracy w jazdach lokalnych należy stwierdzić, że świadczenie to stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wprawdzie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy podatkowej przewiduje możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych. Jednakże warunkiem zastosowania powyższego przepisu jest istnienie uregulowania zawartego w akcie prawnym rangi ustawowej, z którego wynikałby obowiązek lub możliwość przyznania prawa do zwrotu ww. kosztów. Ustawami, z których wynika możliwość przyznania prawa do zwrotu kosztów ponoszonych przez pracowników z tytułu użytkowania prywatnych samochodów do celów służbowych w jazdach lokalnych są:

- ustawa z dnia 30 lipca 1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ?Poczta Polska? (Dz. U. Nr 106, poz. 675 ze zm.),

- ustawa z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz. U. z 2005r. Nr 45, poz. 435 ze zm.).

A zatem należy stwierdzić, że powyższe zwolnienie nie odnosi się pracowników płatnika, w związku z czym świadczenie na ich rzecz w postaci zwrotu kosztów używania prywatnego samochodu do celów zakładu pracy w jazdach lokalnych stanowi przychód ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy podatkowej i będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Płatnik dokonuje również zwrotu wydatków poniesionych przez pracowników na zakup okularów niezbędnych do pracy przy komputerze. Konieczność stosowania okularów przez pracowników wynika z zalecenia lekarza wydanego w związku z badaniami okulistycznymi przeprowadzonymi w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, którą płatnik ? jako pracodawca ? jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi. Powyższe świadczenie stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek sfinansowania przez pracodawcę wydatku związanego z zakupem okularów niezbędnych do pracy przy komputerze wynika z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 01.12.1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973). W związku z powyższym przedmiotowe świadczenie spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy podatkowej i korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie tego przepisu.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia oraz przyjmując datę tego zdarzenia na dzień wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj