Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jarosławiu
US-VII-443/23/05
z 25 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-VII-443/23/05
Data
2005.08.25



Autor
Urząd Skarbowy w Jarosławiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
grunty
podstawa opodatkowania
użytkowanie wieczyste
zamiana


Pytanie podatnika
Co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie prawa wieczystego użytkowania gruntu, którego właścicielem jest Skarb Państwa na prawo własności gruntu będącego własnością parafii?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust.1 pkt 1, art. 29 ust. 1, ust. 3 i ust. 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług planowanej zamiany prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej na prawo własności innej nieruchomości gruntowej postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko Miasta R. w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na zamianie prawa wieczystego użytkowania działki (gruntu) na prawo własności innej działki (gruntu).

Miasto R. w piśmie z dnia 10.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 15.07.2005 r.), nr GR.72241-38/04/05 uzupełnionym pismem z dnia 24.08.2005 r. przedstawiło stan faktyczny:

Miasto R. posiada prawo wieczystego użytkowania gruntu - działki o powierzchni 1,3028 ha, o wartości 160.635 zł - niezabudowanej, położonej w terenie przeznaczonym w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo. Właścicielem ww. działki jest Skarb Państwa. Miasto R. planuje zamianę prawa wieczystego użytkowania ww. działki na prawo własności innej niezabudowanej działki - o powierzchni 2.4887 ha, o wartości 163.010 zł, położonej w terenie nie objętym planem zagospodarowania przestrzennego - stanowiącej własność Parafii Rzymsko-Katolickiej w R.

Miasto R. wstąpiło z zapytaniem: co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie prawa wieczystego użytkowania gruntu, którego właścicielem jest Skarb Państwa na prawo własności gruntu będącego własnością Parafii? W złożonym podaniu jednostka wywodzi, że w przypadku oddania nieruchomości gruntowej będącej w użytkowaniu wieczystym nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia gruntem jak właściciel, nie dochodzi do przeniesienia prawa własności. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu, nie uznaje się jej więc za dostawę towarów - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest to świadczenie usług. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami w związku z oddaniem nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. Z powyższego Jednostka wywodzi, że podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowią opłaty za wieczyste użytkowanie. Podatek VAT powinien być zapłacony od kwoty 1.147 zł, stanowiącej roczną opłatę przedmiotowego użytkowania wieczystego.

W ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zostało zdefiniowane pojęcie sprzedaży. W świetle ustawowej definicji (art. 2 pkt 22), przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą podatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...). Zgodnie z ust. 3 art. 29 ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia pomniejszonych o należny podatek. W ustępie 9 art. 29 zapisano, że w przypadku czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została ustalona cena podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona wg cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a przypadku braku odbiorcy - wg cen stosowanych na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia jak właściciel. Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast prawo użytkowania wieczystego gruntu jest innym niż własność prawem rzeczowym jest wartością niematerialną i prawną. Art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Zatem przeniesienie prawa wieczystego użytkowania (zbycie tego prawa, sprzedaż prawa) w świetle ww. przepisu jest świadczeniem usługi i jako odpłatna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym, Miasto w zamian za zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu (określonej działki) nabędzie prawo własności gruntu (innej działki). W następstwie takiej zamiany następuje również wynagrodzenie, którym jest otrzymanie innej rzeczy (gruntu) lub wartości niematerialnych i prawnych (nabycie prawa użytkowania wieczystego). Zarówno odpłatne zbycie prawa wieczystego użytkowania jak i odpłatna dostawa gruntu podlegają przepisom ustawy od towarów i usług.

Przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego, tj. przepisy art. 29 ust. 3 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług wskazują, że do ustalenia podstawy opodatkowania dla podatku od towarów i usług należy przyjąć wartość całego świadczenia podlegającego zamianie, tj. dla zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu podstawę opodatkowania stanowi wartość tego prawa w dniu wykonania świadczenia, a nie jak wskazuje Miasto wartość opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie. Po zbyciu prawa wieczystego użytkowania opłaty za użytkowanie wieczyste będą należne Skarbowi Państwa (Powiatowi).

Mając na uwadze przedstawiony przez Miasto R. stan faktyczny sprawy w odniesieniu do obowiązującego w dacie wpływu wniosku stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stwierdza: Stanowisko jednostki w sprawie zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług zamiany prawa użytkowania wieczystego gruntu, którego właścicielem jest Skarb Państwa na prawo własności gruntu będącego własnością Parafii - jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj