Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-137/12/AA
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-137/12/AA
Data
2012.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Wysokość podatku --> Nabycie budynku mieszkalnego


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
notariusze
opieka
poświadczenie u notariusza
spadkobiercy
spadkodawca
ulga mieszkaniowa
umowa o sprawowanie opieki


Istota interpretacji
Czy spełnienie przez Wnioskodawczynię wszystkich wymogów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spodków i darowizn, z wyjątkiem niedochowania formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi przewidzianej dla umowy o sprawowanie opieki, pozwoli skorzystać Wnioskodawczyni z ulgi mieszkaniowej ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 03 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 10 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 20 sierpnia 1993 r. pomiędzy Wnioskodawczynią a Panią K.K. (osobą wymagającą stałej opieki) zawarta została umowa o sprawowanie opieki, przy czym umowę tę zawarto w trybie przewidzianym dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym w dniu jej zawarcia tj. w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. W związku z powyższym niniejsza umowa została zawarta w obecności pracownika Wydziału Mieszkaniowego Urzędu Miasta, za zgodą wyrażoną w drodze decyzji właściwego wówczas organu – Prezydenta Miasta, a postanowienie o konieczności sprawowania opieki nad Panią K.K., z którego w sposób jednoznaczny wynika, iż jest ona niezdolna do samodzielnej egzystencji i istnieją warunki uzasadniające konieczność stałej opieki osób trzecich wydane zostało w dniu 5 lipca 1993 r. przez Komisję Zespołu Lecznictwa Otwartego.

W celu dostosowania się do obowiązujących obecnie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawczyni oraz Pani K.K., dopełniły obowiązku poświadczenia przez notariusza wcześniej zawartej umowy o sprawowanie opieki z dniem 16 marca 2012 r. Z uwagi jednak na fakt, iż umowa o sprawowanie opieki została poświadczona podpisem notarialnym w dniu 16 marca 2012 r. uznać należy, iż zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami przedmiotowej ustawy dwuletni termin, określony w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w tym też dniu rozpoczął bieg.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni ma wątpliwość, czy w przypadku śmierci Pani K.K. przed upływem wyżej wskazanego dwuletniego terminu, tj. przez dniem 16 marca 2014 r. i spełnieniu wszystkich warunków wskazanych w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, tj.: nabycia przez Wnioskodawczynię, należącą do III grupy podatkowej, sprawującą opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą - Panią K.K. przez okres powyżej 18 lat, własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, o powierzchni nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu, w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego, bez spełnienia obecnie wymaganej formy dla umowy o sprawowanie opieki, Wnioskodawczyni jako spadkobierca po zmarłej Pani K.K. może skorzystać z ulgi mieszkaniowej przewidzianej w wyżej wspomnianym przepisie...

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spełnienie przez Wnioskodawczynię wszystkich wymogów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spodków i darowizn, z wyjątkiem niedochowania formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi przewidzianej dla umowy o sprawowanie opieki, pozwoli skorzystać Wnioskodawczyni z ulgi mieszkaniowej, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że Wnioskodawczyni sprawuje opiekę nad Panią K.K. od ponad 18 lat...

Zdaniem Wnioskodawczyni, jest ona uprawniona do skorzystania z ulgi mieszkaniowej przewidzianej w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, nawet w przypadku niespełnienia wymogu formy pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym wymaganego dla tej czynności.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołuje orzecznictwo Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, tj.: sygn. akt I SA/Bd 693/09 oraz sygn. akt I SA/Gd 760/09 dotyczące analogicznego stanu faktycznego, jak w niniejszej sprawie.

Zgodnie z wyrokiem z dnia 30 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Bd 693/09 – „zwolnieniem podatkowym, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadku i darowizn, w brzmieniu obowiązującym zarówno przed jak i po 1 stycznia 2007 r., objęta jest również pisemna umowa o opiece zawarta przed dniem 1 stycznia 2007 r. przed organem gminy, która we wszystkich dla jej bytu istotnych elementach (essentialia negotii), została zrealizowana w momencie, w którym ustawa o podatku od spadku i darowizn objęła ją przedmiotem zwolnienia, nawet w sytuacji, gdy nabycie rzeczy lub praw majątkowych z niej wynikających nastąpiło po dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej – pod warunkiem, iż byt prawny tej umowy nie ustał przed dniem nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadku f darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) - powyższe oznacza, iż w przypadku nabycia lokalu mieszkalnego w drodze spadku po 1 stycznia 2007 r. – w przypadku osób zaliczonych do III grupy podatkowej, sprawujących przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym opieki spadkodawcą nie wilcza się do podstawy opodatkowania podatkiem od spadku i darowizn wartości lokalu mieszkalnego do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej, również w sytuacji, gdy umowa ta zawarta została przed 1 stycznia 2007 r. przed organem gminy, a nie z podpisem notarialnie poświadczonym po dniu 1 stycznia 2007 r.”.

Ponadto biorąc pod uwagę powyższe „w sytuacji braku precyzyjnej treści przepisów intertemporalnych wątpliwości interpretacyjne i wykładnia tychże przepisów nie może prowadzić do naruszenia praw nabytych przez podatnika uprawnień; wykładnia ta nie może również prowadzić do nieuzasadnionego jasno wyrażoną wolą ustawodawcy, zróżnicowania sytuacji podatników, którzy zawarli mającą skutek w prawie podatkowym umowę cywilnoprawną z wymaganą przez ustawodawcę w ustawie podatkowej, zarówno przed i po zmianie – datą pewną – gdzie zmiana przepisu w zakresie zwolnienia podatkowego dotyczy wyłącznie innej formy prawnej ustalenia daty pewnej i jest ona w obu przypadkach obiektywnie weryfikowalna (art. 81 Kodeksu cywilnego – w sytuacji, gdy spełnione zostaną te same warunki jej zawarcia i wykonania".

„Ponadto Sąd stwierdził, że orzecznictwo administracyjne wypracowało pogląd, iż w razie wątpliwości co do obowiązywania w czasie danego przepisu należy przyjmować, że każdy nowy przepis reguluje przyszłość a nie przeszłość (wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2008 r. w sprawie sygn. akt II FSK 329/08)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r., podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem: dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego.

Stosownie do art. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Natomiast zgodnie z dyspozycją wyrażoną w art. 6 ust. 1 pkt 1, przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje on z chwilą przyjęcia spadku.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 tej ustawy, jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia.

Podstawa opodatkowania określona została w art. 7 ust. 1 ustawy, a stanowi ją wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 20 sierpnia 1993 r. pomiędzy Wnioskodawczynią a Panią K.K. (osobą wymagającą stałej opieki) zawarta została umowa o sprawowanie opieki, przy czym umowę tę zawarło w trybie przewidzianym dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym w dniu jej zawarcia tj. w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. W związku z powyższym niniejsza umowa została zawarta w obecności pracownika Wydziału Mieszkaniowego Urzędu Miasta, za zgodą wyrażoną w drodze decyzji właściwego wówczas organu – Prezydenta Miasta, a postanowienie o konieczności sprawowania opieki nad Panią K.K., z którego w sposób jednoznaczny wynika, iż jest ona niezdolna do samodzielnej egzystencji i istnieją warunki uzasadniające konieczność stałej opieki osób trzecich wydane zostało w dniu 5 lipca 1993 r.

W celu dostosowania się do obowiązujących obecnie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawczyni oraz Pani K.K., dopełniły obowiązku poświadczenia przez notariusza wcześniej zawartej umowy o sprawowanie opieki z dniem 16 marca 2012 r. Z uwagi jednak na fakt, iż umowa o sprawowanie opieki została poświadczona podpisem notarialnym w dniu 16 marca 2012 r. uznać należy, iż zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami przedmiotowej ustawy dwuletni termin, określony w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w tym też dniu rozpoczął bieg.

Wyjaśnić zatem należy, że zgodnie art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

-nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Wskazana ulga, zgodnie z ust. 2 powołanego powyżej przepisu, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    • od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    • od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


Celem norm zawartych w treści ww. art. 16 jest nieobciążanie spadkobierców znacznymi, pod względem finansowym, skutkami podatkowymi z tytułu przyrostu majątkowego w postaci nieruchomości bądź lokalu, gdy nie dysponują budynkiem lub lokalem mieszkalnym i zamierzają zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat. Ulga ta przysługuje po spełnieniu wszystkich warunków wskazanych w omawianym przepisie. Naruszenie chociaż jednego z nich powoduje utratę prawa do ulgi, co skutkuje ustaleniem przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego podatku od spadków i darowizn.

Zacytowany art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn obecne brzmienie, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2007 r., otrzymał na mocy art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629).

Przedmiotowa nowelizacja wprowadziła m.in. zmianę dotyczącą formy umowy, na podstawie której osoba zaliczana do III grupy podatkowej powinna była sprawować opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą – z umowy zawartej przed organem gminy na umowę zawartą w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.

Zgodnie bowiem z wcześniejszym brzmieniem art. 16 ust. 1 obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:

  1. w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy

-nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

Zmieniając zasady korzystania z ulgi ustawodawca nie uwzględnił jednak w przepisach przejściowych spadkobierców, którzy zawarli umowę w formie wymaganej do 31 grudnia 2006 r. i sprawowali opiekę na podstawie tej umowy przez co najmniej dwa lata, a następnie po nowelizacji art. 16 ust. 1 pkt 3 zawarli umowę w formie wymaganej od 1 stycznia 2007 r., jednak nie zdążyli dopełnić warunku sprawowania opieki na podstawie tej umowy przez co najmniej 2 lata, gdyż przed upływem tego okresu spadkodawca zmarł. Przepis intertemporalny zawarty w art. 3 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej stwierdzał bowiem wprost, że do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. 1 stycznia 2007 r.), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Wyrokiem z dnia 5 lipca 2011 r., sygn. akt P 36/10 (Dz. U. Nr 144, poz. 867) Trybunał Konstytucyjny uznał powołany przepis art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych za niezgodny z zasadą ochrony interesów w toku, wynikającą z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Uzasadniając rozstrzygnięcie Trybunał stwierdził, że od 1 stycznia 2007 r. zmiana warunków nabycia ulgi mieszkaniowej polegająca na wprowadzeniu wymogu zawarcia umowy o opiekę w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi oraz wymogu upływu dwuletniego terminu liczonego od momentu notarialnego poświadczenia podpisów naruszyła interesy w toku tych podatników, którzy wcześniej, działając w zaufaniu do obowiązujących wówczas regulacji prawnych, rozpoczęli realizację rozłożonych w czasie czynności zmierzających do nabycia wspomnianej ulgi. Podatnicy ci mieli prawo oczekiwać, że skutki podjętych przez nich czynności będą respektowane przez ustawodawcę w czasie, który wyznaczył on na realizację tych czynności. Pominięcie ich prawa do ulgi mieszkaniowej w treści regulacji intertemporalnej wynikającej z art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej z 2006 r. w związku z art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn naruszyło ich konstytucyjnie chronione interesy w toku, a tym samym art. 2 Konstytucji. W konsekwencji Trybunał stwierdził, że taka treść wyroku zobowiązuje ustawodawcę do podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do uzupełnienia regulacji intertemporalnej o normę w niej pominiętą. Wskazał również, że do momentu zmiany przepisów powinno się – zgodnie z ogólną zasadą wykładni i stosowania prawa w sposób zapewniający urzeczywistnienie gwarancji konstytucyjnych – uwzględnić w rozstrzygnięciach ulgę mieszkaniową spadkobiercy, którego interesy w toku zostały przez ustawodawcę naruszone.

W treści wniosku wskazano, że posiada Pani umowę o sprawowanie opieki z podpisami notarialnie poświadczonymi, zawartą w dniu 16 marca 2012 r., oraz że posiada Pani wcześniejszą umowę o sprawowanie opieki, zawartą we właściwej formie. Powyższe oznacza, w kontekście zacytowanych przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego, że w opisanej przez Panią sytuacji będzie przysługiwać Pani prawo do skorzystania z ulgi określonej w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zawarła Pani bowiem w formie wymaganej przepisami prawa umowę w 1993 r. i upłynął już ustawowo określony dwuletni okres opieki nad osobą jej wymagającą.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj