Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-29/06
Data
2006.03.07



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
badania techniczne
deklaracja podatkowa
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
przyczepa
świadectwo homologacji
wartości niematerialne i prawne
wydatek


Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest wpisywanie podatku naliczonego do pozycji przewidzianych dla środków trwałych w deklaracji VAT-7, w przypadku wydatków poniesionych z tytułu badań homologacyjnych nowych produktów (naczep, przyczep) ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku podatników z dnia 16.12.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Z treści pisma spółki wynika, że spółka jest w trakcie robienia homologacji na niejednostkową produkcję nowego typu produktów (naczep, przyczep o pewnych konstrukcjach, wymiarach i parametrach technicznych). Niezależnie od tego, czy później wyprodukuje się 2, 20 czy też 200 sztuk danego typu wyrobu, to koszt homologacji będzie taki sam. Spółka nie jest w stanie wcześniej przewidzieć na ile sztuk będzie mieć zamówienia w związku z czym kosztu tego nie można rozdzielić na poszczególne sztuki. Ponieważ koszt każdego typu homologacji przewyższy 3.500 zł., pojawia się pytanie ? jak z uwagi na ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych potraktować sumę poniesionych kosztów, czy jako koszt bieżącego okresu, czy też jako wartość niematerialną i prawną. Z tego faktu będzie również wynikać pozycja, w której umieszczona zostanie kwota VAT, tj. tam, gdzie podatek naliczony od środków trwałych lub tam, gdzie podatek naliczony od usług. W spółce na koszt homologacji składają się badania poszczególnych elementów: badania układu hamulcowego, zawieszenia, oświetlenia itp. Poszczególne badania przeprowadzane są w różnych uprawnionych do tych czynności firmach, następnie wyniki przesyłane są do odpowiedniego naukowo ? technicznego instytutu. Kolejną czynnością jest dostarczenie dokumentów do Ministerstwa Infrastruktury i na tej podstawie wydawane jest Świadectwo Homologacji.

Zdaniem spółki, homologacja jest szczególnym przypadkiem licencji, gdyż można ją np. użyczać w związku z czym świadectwo homologacji to właściwie licencja, a nie zwykłe badanie techniczne. Według Spółki, koszty poniesione w związku z poszczególnymi etapami w/w badań należałoby potraktować analogicznie jak przy ?tworzeniu środka trwałego?, byłoby to ?tworzenie wartości niematerialnej i prawnej?. Dopiero po uzyskaniu Świadectw Homologacji uznać ten koszt za wartość niematerialną i prawną i amortyzować go w czasie.
Spółka pyta czy będzie prawidłowe wpisywanie podatku naliczonego do pozycji przewidzianych dla środków trwałych.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że zgodnie z art. 68 ust. 1, 7 i 10 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu. Świadectwo homologacji wydaje się za opłatą na podstawie wyników badań homologacyjnych polegających na sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom technicznym pojazdów określonym w Prawie o ruchu drogowym. W przypadku produkcji danego typu pojazdu przez różne podmioty badania homologacyjne przeprowadza się odrębnie dla każdej wersji typu pojazdu. W myśl art. 16b ust. 1 pkt 4 ? 7 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
? autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
? licencje,
? prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,
? wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know ? how)
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Z przytoczonych przepisów wynika, że homologacja polega na badaniach technicznych mających na celu sprawdzenie danego typu pojazdu pod kątem spełniania przez niego warunków technicznych wymaganych Prawem o ruchu drogowym. W przypadku spełnienia tych warunków, producent otrzymuje świadectwo homologacji uprawniające do uczestnictwa w ruchu drogowym danego pojazdu. Nie jest to zatem prawo majątkowe, takie jak: licencja, patent, wynalazek itp., wymienione w art. 16b ust. 1 pkt 4 ? 7 w/w ustawy, podlegające amortyzacji jako wartość niematerialna i prawna.
W związku z powyższym, wydatki z tytułu badań homologacyjnych bez względu na ich wielkość stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Zatem, podatek naliczony z tytułu nabycia usług ? badań homologacyjnych, Spółka wykazuje w wierszu ?nabycie towarów i usług pozostałych? części D.2. deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT ? 7 określonej załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.09.2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545). Nie jest prawidłowe wykazywanie tego podatku w/w deklaracji VAT ? 7 w wierszu ?nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych?.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze