Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-60/12-2/DS
z 11 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-60/12-2/DS
Data
2012.05.11
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
dochód
kapitał
kapitał zakładowy
łączenie spółek
nabycie
obniżenie kapitału zakładowego
opodatkowanie
podwyższenie kapitału zakładowego
połączenie
przejęcie
przychód
skutki podatkowe
spółka kapitałowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki
udział
umorzenie udziałów
wspólnik
Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca osiągnie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z połączeniem opisanym w stanie faktycznym, tj. połączeniem polegającym na przejęciu przez Wnioskodawcę Spółki Przejmowanej?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2012 r. (data wpływu 17 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek kapitałowych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 17 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek kapitałowych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego. Spółka jest częścią grupy kapitałowej L (dalej: „Grupa”). Do Grupy należy również spółka LX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiotem działalności obydwu spółek jest produkcja artykułów spożywczych. Obecnie jedynym udziałowcem Wnioskodawcy jest LY, zaś jedynym udziałowcem LX Sp. z o.o. jest LZ (dalej: „LZ”) (na dzień złożenia wniosku figurujący w Krajowym Rejestrze Sądowym pod starą nazwą: LQ). LY , jak i LZ są spółkami zarejestrowanymi w Danii. Wnioskodawca planuje przeprowadzenie połączenia z LX Sp. z o.o. (dalej: „Spółka Przejmowana”) w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: „KSH”). Proces prawny związany z połączeniem się spółek został zaplanowany dwuetapowo. W kroku pierwszym LZ obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy w zamian za aport rzeczowy w postaci 100% posiadanych udziałów w Spółce Przejmowanej. W wyniku podwyższenia kapitału Wnioskodawcy i objęcia udziałów w podwyższonym kapitale przez LZ, Wnioskodawca stanie się jedynym udziałowcem Spółki Przejmowanej. W kroku drugim nastąpi połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, tj. przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę (spółkę przejmującą). Zgodnie z brzmieniem art. 516 § 6 KSH wyłączającym stosowanie art. 494 § 4 KSH, Wnioskodawca nie wyda w zamian za przejęty majątek udziałów w swoim kapitale zakładowym, ponieważ na dzień połączenia będzie jedynym udziałowcem Spółki Przejmowanej. W wyniku połączenia przeprowadzonego w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, Spółka Przejmowana przestanie istnieć, zaś Wnioskodawca stanie się prawnym sukcesorem praw i obowiązków Spółki Przejmowanej. Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Przejmowana są polskimi rezydentami podatkowymi ze względu na fakt, iż siedziby oraz miejsca ich zarządu są zlokalizowane na terytorium Polski. Powody, dla których przeprowadzone zostanie połączenie Spółki i Spółki Przejmowanej są następujące:
Ponadto, połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną wpisuje się w politykę Grupy, w myśl której, o ile przemawiają za tym argumenty biznesowe, należy dążyć do redukcji liczby osobnych organizmów prawnych (spółek) w ramach jednego państwa. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Wnioskodawca osiągnie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z połączeniem opisanym w stanie faktycznym, tj. połączeniem polegającym na przejęciu przez Wnioskodawcę Spółki Przejmowanej... Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku połączenia ze Spółką Przejmowaną w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH nie powstanie dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Uzasadnienie. Konsekwencje podatkowe łączenia się spółek kapitałowych dla spółki przejmującej są uregulowane w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). W myśl art. 10 ust. 2 tej ustawy, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych:
Zgodnie z art. 10 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zacytowany wyżej przepis art. 10 ust. 2 tej ustawy ma zastosowanie do spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy (a więc spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski), przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z analizy przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż:
Mając na uwadze fakt, iż:
- po stronie Wnioskodawcy nie powstanie dochód do opodatkowania na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile nie zajdą okoliczności opisane w art. 10 ust. 4 ww. ustawy. Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie spółek nie jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Wnioskodawca przytoczył w opisie stanu faktycznego w punktach a) – d) najważniejsze okoliczności, które w Jego ocenie, w pełni uzasadniają pogląd, iż połączenie nastąpi z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego celem nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przepis art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego zapytania. Podsumowując, w wyniku połączenia się Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną nie powstanie dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobnie wypowiedział się Minister Finansów w następujących interpretacjach indywidualnych: interpretacja indywidualna wydana w dniu 26 listopada 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB4/423-163/10-3/DS; interpretacja indywidualna wydana w dniu 21 września 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-503/11-2/AG; interpretacja indywidualna wydana w dniu 21 września 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-501/11-2/AG; interpretacja indywidualna wydana w dniu 14 lutego 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPBII/2/423-27/10/AK. W ocenie Wnioskodawcy, dochód do opodatkowania nie powstanie także na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosowanie przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do spółki przejmującej jest uchylone regulacją art. 10 ww. ustawy, który kwalifikuje ewentualny przychód (dochód) uzyskany w wyniku połączenia spółek jako przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i tym samym stanowi przepis szczególny w stosunku do art. 12 ust. 1 tej ustawy. Skoro zatem połączenie jest regulowane przepisem art. 10 ww. ustawy, jako przepisem szczególnym, właściwym dla określania ewentualnych zobowiązań podatkowych z tytułu łączenia się spółek (a w analizowanym stanie faktycznym połączenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w oparciu o ten przepis), to nieuzasadnione byłoby rozpatrywanie konsekwencji podatkowych połączenia na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy. Stanowisko Wnioskodawcy, iż połączenie należy rozpatrywać jako czynność regulowaną przepisem art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje odzwierciedlenie w argumentacji zastosowanej przez Ministra Finansów w powyżej przytoczonych interpretacjach indywidualnych. Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przejęcie majątku Spółki Przejmowanej w ramach połączenia w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH nie spowoduje powstania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Wnioskodawcy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Jednocześnie zauważyć należy, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów połączenia a więc zbadanie czy istotnie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy. Wnioskodawca stosujący przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w trakcie tych postępowań będzie zobowiązany do wykazania, iż połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania. W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.