Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-35/06
Data
2006.03.13



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT 7% czy 22% Spółka powinna zastosować w przypadku modernizacji kotła, który stanowi element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatników znak: MH 1.9/294/02/06 z dnia 27.02.2006 r. (data wpływu do Urzędu 28.02.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko spółki przedstawione we wniosku jako pierwszy wariant.

Spółka zamierza realizować u klienta usługę modernizacji kotła WR-25. Kocioł ten stanowi element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu. Klient w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia podał, że procentowe związanie kotła z infrastrukturą związaną z budownictwem mieszkaniowym wynosi 70,4%. Informacje powyższe spółka uzyskała od klienta jako uzupełniające, natomiast specyfikacja przetargowa nie zawiera dokumentacji kosztorysowo-projektowej, z której można wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym. Kocioł będzie pracował zarówno na potrzeby infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu. W związku z powyższym nie da się fizycznie wyodrębnić jaka część kotła będzie pracować w poszczególnych infrastrukturach.

Jaką stawkę podatku VAT 7% czy 22% spółka powinna zastosować do przedmiotu umowy (zamówienia publicznego)?

Zgodnie z postanowieniami art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej, związanej z budownictwem mieszkaniowym. W praktyce kotłownie (kotły) są przeznaczane do wytwarzania energii cieplnej zarówno dla budownictwa mieszkaniowego jak i pozostałego przemysłu.
Spółka prezentuje dwa stanowiska w powyższej sprawie:
1) dla części związanej z budownictwem mieszkaniowym (podanej przez klienta) - wynoszącej 70,4% - należy zastosować stawkę VAT 7%, natomiast dla części związanej z pozostałymi obiektami ? wynoszącej 29,6% - stawkę 22%.
2) całości zadania przyporządkować stawkę VAT 7% lub 22%.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl ust. 2 w/w artykułu, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu zdefiniowana została w art. 146 ust. 3 ustawy. Rozumie się pod tym pojęciem:
1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeśli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 ? budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 ? budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 ? budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje Prezydenta RP (art. 2 pkt 12 ustawy), a także wymienione w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) budynki zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB pod symbolem ex 1130: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej(najczęściej zadawane pytania/ustawa o podatku od towarów i usług/budownictwo), w przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować realizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.

Wprawdzie ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury, to przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a wyraźnie wskazuje, że stawka preferencyjna odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Stosowną proporcję może zatem określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych.

Podany przez zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia procentowy udział związania kotła z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu pozwala sądzić, iż proporcja została przez zamawiającego określona w oparciu o niezbędną do tego dokumentację projektową lub kosztorysową oraz dokonana przez specjalistę w branży budowlanej. W związku z powyższym dla części związanej z budownictwem mieszkaniowym (70,4%) należy zastosować stawkę podatku w wysokości 7%, natomiast dla części związanej z obiektami pozostałymi (29,6%) stawkę podatku 22%.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze