RO/443-35/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-35/06
Data
2006.03.13
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT 7% czy 22% Spółka powinna zastosować w przypadku modernizacji kotła, który stanowi element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu ?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatników znak: MH 1.9/294/02/06 z dnia 27.02.2006 r. (data wpływu do Urzędu 28.02.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko spółki przedstawione we wniosku jako pierwszy wariant. Spółka zamierza realizować u klienta usługę modernizacji kotła WR-25. Kocioł ten stanowi element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu. Klient w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia podał, że procentowe związanie kotła z infrastrukturą związaną z budownictwem mieszkaniowym wynosi 70,4%. Informacje powyższe spółka uzyskała od klienta jako uzupełniające, natomiast specyfikacja przetargowa nie zawiera dokumentacji kosztorysowo-projektowej, z której można wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym. Kocioł będzie pracował zarówno na potrzeby infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu. W związku z powyższym nie da się fizycznie wyodrębnić jaka część kotła będzie pracować w poszczególnych infrastrukturach. Jaką stawkę podatku VAT 7% czy 22% spółka powinna zastosować do przedmiotu umowy (zamówienia publicznego)? Zgodnie z postanowieniami art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej, związanej z budownictwem mieszkaniowym. W praktyce kotłownie (kotły) są przeznaczane do wytwarzania energii cieplnej zarówno dla budownictwa mieszkaniowego jak i pozostałego przemysłu. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl ust. 2 w/w artykułu, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu zdefiniowana została w art. 146 ust. 3 ustawy. Rozumie się pod tym pojęciem: Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 ? budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 ? budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 ? budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje Prezydenta RP (art. 2 pkt 12 ustawy), a także wymienione w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) budynki zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB pod symbolem ex 1130: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej(najczęściej zadawane pytania/ustawa o podatku od towarów i usług/budownictwo), w przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować realizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części. Wprawdzie ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury, to przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a wyraźnie wskazuje, że stawka preferencyjna odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Stosowną proporcję może zatem określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych. Podany przez zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia procentowy udział związania kotła z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu pozwala sądzić, iż proporcja została przez zamawiającego określona w oparciu o niezbędną do tego dokumentację projektową lub kosztorysową oraz dokonana przez specjalistę w branży budowlanej. W związku z powyższym dla części związanej z budownictwem mieszkaniowym (70,4%) należy zastosować stawkę podatku w wysokości 7%, natomiast dla części związanej z obiektami pozostałymi (29,6%) stawkę podatku 22%. |