Fin.31153-P/11/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fin.31153-P/11/05
Data
2005.06.24
Autor
Burmistrz Ropczyc
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Przepisy ogólne --> Definicje
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
budowle
obiekt budowlany
podstawa opodatkowania
tymczasowy obiekt budowlany
wartość
Pytanie podatnika
dotyczy:
- powierzchni budynku produkcyjnego, którą należy opodatkować podatkiem od nieruchomości, - zaliczenia do podstawy opodatkowania budynku stacji transformatorowej oraz powierzchni kontenera
Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1, art. 217 § 1 i § 2, art. 218 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), postanawiam udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego o następującej treści: Pismem z dnia 11.05.2005 r. podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Podatnik przedstawił stan faktyczny i zwrócił się z następującymi zapytaniami:
1. Organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika, że podstawę do naliczenia podatku powinna stanowić tylko powierzchnia poziomów 1 i 0, jako powierzchnia, na której posadowione są urządzenia. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) podstawę opodatkowania stanowi dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa. Jest to stosownie do postanowień art. 1a ust. 1 pkt 5 przytoczonej wyżej ustawy "powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych; za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe". Ustawa nie definiuje pojęcia kondygnacji, definiuje jednak pojecie budynku którym wedle postanowienia art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy jest: "obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,". Definicja ta odsyła więc do postanowień prawa budowlanego, zaś sama definicja budynku jest tożsama z definicją zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane. Ustawa - Prawo budowlane również nie definiuje pojęcia kondygnacji. Pojecie to zdefiniowane jest w § 3 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Stosownie do wspomnianej definicji pod pojęciem "kondygnacji" należy rozumieć: "poziomą nadziemną lub podziemną część budynku, zawartą między górną powierzchnią stropu lub warstwy wyrównawczej na gruncie a górną powierzchnią stropu lub stropodachu znajdującego się nad tą częścią, w tym poddasze z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz poziomą część budynku stanowiącą przestrzeń na urządzenia techniczne, mającą wysokość w świetle nie mniej niż 2,0 m, z wyjątkiem nadbudówek ponad dachem, takich jak maszynownia dźwigu, centrala wentylacyjna, klimatyzacyjna lub kotłownia gazowa". Zdaniem tut. organu poziomy 4 oraz powierzchnia tzw. podestów obsługowych 1, 2, 3 stanowią kondygnacje budynku w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu. Są wydzielone, trwałymi przegrodami budowlanymi oraz nie stanowią klatek schodowych oraz szybów dźwigowych. Mieszczą się więc w definicji kondygnacji w rozumieniu ww. rozporządzenia, co powoduje, iż stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowią powierzchnie użytkową budynku. Podstawę naliczenia podatku od nieruchomości budynku produkcyjnego powinna stanowić powierzchnia użytkowa poszczególnych kondygnacji, określonych we wniosku jako poziomy - 1, 0, 4, 1, 2 i 3, z zastrzeżeniem, iż podstawą opodatkowania tzw. poziomów 1, 2, 3 powinna stanowić jedynie powierzchnia tzw. podestów obsługowych. Nie należy zaliczać do podstawy opodatkowania tej części powierzchni poziomów 1, 2 i 3, która zajęta jest przez urządzenia ciągu technologicznego oraz oddzielona przegrodami budowlanymi od powierzchni tzw. podestów obsługowych, nie stanowi bowiem ona powierzchni użytkowej budynku w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 2. Organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika, że powierzchni budynku stacji transformatorowej nie należy uwzględniać do podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości. Stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) podstawę opodatkowania stanowi dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa, a więc powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych (art. 1a ust. 1 pkt 5 przytoczonej wyżej ustawy). Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych definiuje na swoje potrzeby pojęcie powierzchni użytkowej budynku, wyraźnie stanowiąc których części budynku nie wlicza się do tej powierzchni, tj. z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych. Brak jest podstaw do posługiwania się postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316), zwana dalej PKOB, dla określenia, co wchodzi, a co nie wchodzi w skład powierzchni użytkowej budynku. Zgodnie z postanowieniami rozdziału I ust. 2 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych stanowiącej załącznik do wymienionego powyżej rozporządzenia "Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) służy potrzebom statystyki działalności budowlanej, sporządzania sprawozdań budowlanych, spisów budowli i mieszkań, statystyki cen obiektów budowlanych oraz rachunków narodowych. Ponadto klasyfikacja służy do klasyfikowania obiektów budowlanych. Może być ona stosowana w trakcie zmiany zastosowania, renowacji, wyburzania, modernizacji obiektu budowlanego. PKOB ułatwia wymianę informacji między uczestnikami procesu inwestycyjnego na/i między różnymi poziomami organizacyjnymi". Zauważyć należy, iż definicje, zawarte w art. 1a pkt 1, 2, 3 i 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych odwołują się bezpośrednio do prawa budowlanego. Pojęcia zawarte w tych przepisach, które nie zostały zdefiniowane na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy interpretować zgodnie z ich rozumieniem w ustawie z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) oraz aktach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy, w szczególności w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), nie zaś na podstawie przepisów wydanych na postawie ustawy z dnia z dnia 29.06.1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 1996 r. Nr 88, poz. 439). Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż powierzchnia budynku stacji transformatorowej stanowi podstawę opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, pod warunkiem, iż jest on trwale z gruntem związany, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. 3. Organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika, że powierzchnię kontenera niezwiązanego trwale z gruntem należy wliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Kontener, jeżeli nie jest trwale z gruntem związany, nie stanowi budynku w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, gdyż przepis ten wymaga, aby obiekt budowlany był trwale z gruntem związany. Obiekt ten należałoby, zdaniem tut. organu, uznać za budowlę w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, za który zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 2 należy uznać "obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem". Obiekt ten, zdaniem tut. organu, stanowi tymczasowy obiekt budowlany w rozumieniu prawa budowlanego, którego art. 3 pkt 5 stanowi, iż przez taki obiekt należy rozumieć "obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe". Obiekt taki, zdaniem tut. organu, mieści się w zakresie przedmiotowym definicji budowli określonej w art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jako że budowla ta znajduje się w posiadaniu wnioskodawcy, który jest przedsiębiorcą, to stosownie do definicji zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 3, która przez "grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" każe rozumieć "grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych", uznać ją należy budowlę związaną z działalnością gospodarczą. Stąd też na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3, który stanowi "podstawę opodatkowania stanowi dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1.01. roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1.01. roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego". Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż podstawą opodatkowania wspomnianej budowli jest wartość ustalona zgodnie z postanowieniami artykułu 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. |