FB 3114/14/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FB 3114/14/05
Data
2005.06.15
Autor
Wójt Gminy Haczów
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od środków transportowych --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
działalność rolnicza
dzierżawa
podatek rolny
przyczepa
umowa dzierżawy
Pytanie podatnika
dotyczy podatku od środków transportowych, a w szczególności uznania dzierżawy gruntów rolnych od indywidualnych rolników jako podatku rolnego płaconego przez podatnika i możliwości skorzystania ze zwolnienia przyczep, jako związanych z działalnością rolniczą podatnika podatku rolnego
Wójt Gminy Haczów, działając na podstawie art. 14a § 1 - 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w zw. z art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.), art. 8 pkt 5 i pkt 6 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych t (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), w związku ze złożonym przez S. wnioskiem w sprawie - udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać, że posiadane przez podatnika przyczepy podlegają podatkowi od środków transportowych. S. we wniosku z 2.05.2005 r. zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej podatku od środków transportowych, a w szczególności uznania dzierżawy gruntów rolnych od indywidualnych rolników jako podatku rolnego płaconego przez podatnika i możliwości skorzystania ze zwolnienia przyczep, jako związanych z działalnością rolniczą podatnika podatku rolnego. Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz własne stanowiska w sprawie. W sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Po rozpatrzeniu wniosku Wójt Gminy Haczów zważył, co następuje: Ustawodawca w cytowanej na wstępie ustawie z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wyraźnie określił jakie środki transportowe podlegają podatkowi od środków transportowych. Zgodnie z art. 8 pkt 5 i pkt 6 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają przyczepy i naczepy, które z pojazdem silnikowym posiadają DMC od 7 ton, z wyjątkiem związanych z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego. Przyczepa, aby podlegać wyłączeniu z opodatkowania musi zatem spełniać dwie przesłanki:
Oznacza to, że jedynie osoba, która jest jednocześnie podatnikiem podatku rolnego i podatku od środków transportowych może skorzystać z wyłączenia przewidzianego w art. 8 pkt 5 i pkt 6 ww. ustawy. W przypadku S. mamy do czynienia z właścicielem przyczep, który nie jest podatnikiem podatku rolnego. Przedstawione przez podatnika umowy dzierżawy nie spełniają wymogu, który by kwalifikował podmiot jako podatnika podatku rolnego. Jedynie dzierżawcy gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które zostały w całości lub w części wydzierżawiane na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników przenoszą obowiązek podatkowy na dzierżawcę gruntów. Przez umowę tę należy rozumieć umowę dzierżawy gruntów zawartą w formie pisemnej, co najmniej na 14 lat i zgłoszonej do ewidencji gruntów i budynków. W świetle przywołanych wyżej poglądów doktryny prawa podatkowego oraz orzecznictwa należy przyjąć, iż przyczepy posiadane przez podatnika podlegają podatkowi od środków transportowych, ponieważ podatnik nie spełnia wszystkich wymogów, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego art. 8 pkt 5 i pkt 6 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. |