Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DZ/415-0031/05
z 7 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DZ/415-0031/05
Data
2005.07.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
podatek liniowy
prowadzenie działalności gospodarczej
syndycy


Pytanie podatnika
Czy przychody uzyskane z tytułu pełnienia funkcji syndyka można zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować podatkiem liniowym?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r. Dz. U. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie kwalifikacji uzyskiwanych przychodów w związku z pełnieniem funkcji w postępowaniu upadłościowym tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, syndyka, nadzorcy sądowego, zarządcy bądź ich zastępców

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik pismem z dnia 04.05.2005r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o wydanie postanowienia w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik pełni funkcję syndyka, nadzorcy sądowego, zarządcy, na które każdorazowo powoływany jest postanowieniem Sądu Rejonowego. Podatnik nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych wydał opinię dotyczącą klasyfikacji czynności wykonywanych przez syndyka. W myśl tej opinii czynności syndyka jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą mieszczą się w grupowaniu:

  • PKWiU 74.14.22-00.00 - " Usługi zarządzania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane " - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ( Dz. U. z 2004r. Nr 89, poz. 844 ),
  • PKD 74.14.B - " Zarządzanie i kierowanie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej " - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) ( Dz. U. z 2004r. Nr 33, poz. 283 ze zm. ).

Z uwagi na powyższe podatnik zadał pytanie: czy uzyskane w ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej przychody z tytułu wykonywania czynności syndyka ( nadzorcy sądowego, zarządcy )mogą zostać zakwalifikowane do przychodów z działalności gospodarczej i czy można opodatkować je podatkiem liniowym.

Zdaniem podatnika, uzyskiwane w ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej przychody z tytułu pełnienia w/w funkcji należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ( art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ) a zatem podatek dochodowy od dochodu osiągniętego z tego tytułu winien być obliczony na zasadach określonych w art. 30 c.

Ustawodawca w art 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. z 2000 r. Dz. U. nr 14, poz. 176 ze zm. ) zdefiniował pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 w/w ustawy.

Syndyk masy upadłości jest podmiotem, który na mocy wyznaczenia na to stanowisko postanowieniem sądu lub postanowieniem sędziego komisarza, pełni w postępowaniu upadłościowym funkcję organu postępowania o charakterze publicznoprawnym. Syndyk jest organem postępowania upadłościowego, który działa samodzielnie, w granicach zakreślonych przepisami prawa. Powołanie syndyka jest aktem władczym sądu. Do powołania tego może dojść niezależnie od woli podmiotu powoływanego na to stanowisko. Stosunek pomiędzy osobą powołaną na to stanowisko, a sądem upadłościowym czy sędzią komisarzem ma charakter procesowy. Wykonywanie funkcji syndyka nie jest prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. bowiem wykonywanie tej funkcji nie jest działalnością usługową ani działalnością wykonywaną w ramach wolnego zawodu, gdyż działalność ta nie jest wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. To z kolei wynika z faktu, że wyznaczenie danej osoby na stanowisko syndyka zależy wyłącznie od decyzji sądu upadłościowego. Nikt, nawet jeżeli spełnia ustawowe wymagania do pełnienia funkcji syndyka, nie ma roszczenia o powołanie na to stanowisko. Zatem nie występuje tu charakterystyczna dla działalności gospodarczej swoboda podejmowania i zaprzestania prowadzenia działalności. Powołanie na stanowisko syndyka odnosi się wyłącznie do konkretnego postępowania upadłościowego. Nie istnieje możliwość " bycia " syndykiem w obrocie gospodarczym w oderwaniu od konkretnego postępowania upadłościowego. Dodatkowo ustawodawca w art. 157 ust. 4 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. - Prawo upadłościowe i naprawcze ( Dz. U. nr 60, poz. 535 ze zm) wskazał, że syndyk, będący osobą fizyczną, jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą jedynie w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Ponadto wynagrodzenie syndyka jest wynagrodzeniem za pełnienie funkcji procesowej, tak więc jest wynagrodzeniem procesowym. Procesowy charakter wynagrodzenia oraz wskazanie ostatecznego terminu, przed upływem, którego syndyk może złożyć wniosek o przyznanie wynagrodzenia świadczą o tym, że nie jest to wynagrodzenie za świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. wynagrodzenie syndyka ustalane przez sąd należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, czyli ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2

Rozwinięcie tego przepisu jest zawarte w art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991r., w którym ustawodawca wskazał szczegółowo jakie przychody uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście, i tak pkt 6 określa:

  • przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Takie określenie przychodów ustanawia zasadę, iż wykonywane czynności osoby ( syndyka ) związane są ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więziami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego ich wykonanie. Funkcja syndyka spełnia wyżej wymienione warunki. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003r.syndyka powołuje się po ogłoszeniu upadłości do wykonywania czynności w ramach postępowania upadłościowego. O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd na wniosek zainteresowanego, a jego wysokość pokrywana jest z masy upadłościowej.

Powyższe oznacza, że tak określone funkcje ograniczają ryzyko gospodarcze i statuują wykonywanie czynności syndyka jako źródło działalności wykonywanej osobiście.

Stosownie do treści art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust.4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W związku z powyższym dochód osiągnięty z tytułu pełnienia funkcji syndyka w postępowaniu upadłościowym nie może być wykazany w deklaracji PIT-5L a podatek nie może być obliczony przy zastosowaniu 19% podatku liniowego.

Dodatkowo należy stwierdzić, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązani jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust.4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Reasumując:

  • wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji syndyka ( nadzorcy sądowego, zarządcy ), kwalifikuje się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku.
  • z uwagi na fakt, iż:

  • - wykonywanie czynności syndyka nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku,
    - przychody z tego tytułu nie są przychodami określonymi w art. 10 ust. 1 pkt. 3 ustawy, powołany wcześniej art. 30c nie znajduje zastosowania tj. osiągnięty dochód nie może być opodatkowany 19% podatkiem liniowy,
  • uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu progresji podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj