Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP1/423-30/05/61029
z 29 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP1/423-30/05/61029
Data
2005.08.29



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Zapytanie Podatnika dotyczy kwestii, czy opisana we wniosku działalność Spółki w zakresie usług informatycznych oznaczona kodem PKD 72, wykonywana w sposób i na zasadach opisanych we wniosku, będzie uznana za działalność gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonaomicznej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia podatkowego.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 21.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odpowiedzi na pytanie pierwsze przedstawione we wniosku stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące ww. zapytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny.

Spółka zamierza zwrócić się do Zarządu Spółki (...) z o.o. z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie (...) specjalnej strefy ekonomicznej - (...) (dalej: "Strefa") w zakresie usług informatycznych oznaczonych kodem PKD 72, obejmujących między innymi "sprzedaż miejsca na reklamę w Internecie przez właścicieli witryn internetowych" (PKWiU 72.30.30-00.00 - zgodnie z klasyfikacją PKWiU wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r.), przy czym działalność objęta zezwoleniem nie będzie jedynym rodzajem działalności prowadzonej przez Spółkę. W okresie od dnia uzyskania zezwolenia Spółka ponosić będzie wydatki inwestycyjne związane z przygotowaniem infrastruktury niezbędnej do rozpoczęcia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Spółka zamierza nabyć nieruchomość położoną na terenie (...) specjalnej strefy ekonomicznej i zrealizować na niej planowaną inwestycję. W pierwszym etapie inwestycji na terenie Strefy zostanie wybudowana serwerownia - Spółka planuje jej uruchomienie do dnia 30 czerwca 2007 r. Serwerownia jest pomieszczeniem, w którym ulokowane są urządzenia, służące do obsługi ruchu internetowego, czyli przesyłania stron www do użytkowników Internetu. Od momentu rozpoczęcia funkcjonowania serwerowni Spółka ponosić będzie określone koszty związane z jej funkcjonowaniem, głównie koszty odpisów amortyzacyjnych, utrzymania budynku oraz wynagrodzeń pracowników obsługujących serwerownię. Serwerownia będzie wykorzystywana przez Spółkę od momentu jej wybudowania i wyposażenia, a więc jeszcze przed zakończeniem drugiego etapu realizowanej inwestycji. W drugim etapie inwestycji na nieruchomości w Strefie zostanie wzniesiony budynek, docelowo przeznaczony na siedzibę Spółki, w którym zostaną umieszczeni pracownicy Spółki wraz z infrastrukturą potrzebną do prowadzenia jej działalności. Spółka planuje, iż budowa budynku oraz jego zagospodarowanie zostaną zakończone do 31 grudnia 2007 r., a zatem pracownicy rozpoczną pracę w nowym obiekcie (na terenie Strefy) z dniem 1 stycznia 2008 r. Jednocześnie zostanie zarejestrowana zmiana siedziby spółki. Działalnością, którą Spółka zamierza objąć zezwoleniem, jest: "Sprzedaż miejsca na reklamę w Internecie przez właścicieli witryn internetowych" (PKWiU 72.30.30). Działalność ta wykonywana jest przez Spółkę na dwa sposoby:
a) - gdzie działalność Spółki polega na umieszczeniu w serwisie materiału reklamowego dostarczonego przez klienta lub też materiału reklamowego zamówionego przez klienta i przygotowanego przez Spółkę,
b) - gdzie działalność Spółki polega jedynie na udostępnieniu odpłatnie klientowi miejsca na reklamę w serwisie, a klient samodzielnie - po uzyskaniu dostępu poprzez sieć internetową do właściwych funkcji - umieszcza swoją reklamę w serwisie.
Produkty reklamowe mieszczące się w grupie a) powyżej są oferowane klientom przez Biuro Reklamy Spółki umiejscowione w W. (również w przyszłości biuro to będzie działało poza terenem Strefy), przy czym działalność biura polega na poszukiwaniu klientów chętnych do zamieszczania reklam w serwisach Spółki, negocjowaniu z nimi warunków umów i podpisywaniu umów. Jest to zatem działanie w charakterze agenta. Na podstawie ustaleń z klientem pracownicy Biura Reklamy przesyłają zlecenie przeprowadzenia kampanii reklamowej (rodzaj formy graficznej, ilość wyświetleń, serwisy, na których ma być wyświetlona reklama, itp.) do Biura Obsługi Transakcji Spółki (które będzie działać na terenie Strefy). Czynności związane z umieszczeniem reklamy w serwisie realizowane są przez pracowników Biura Obsługi Transakcji (a więc w przyszłości - na terenie Strefy). W Biurze tym parametry kampanii reklamowych oraz formy graficzne reklam wprowadzane są fizycznie do "serwera reklam" - narzędzia (oprogramowania) zarządzającego powierzchnią reklamową w portalu Spółki. Oprogramowanie to będzie umieszczone na serwerach, które znajdować się będą na terenie Strefy.
Serwisy Spółki (serwisy to strony wyświetlane użytkownikom Internetu, prezentujące określone treści), których część powierzchni wykorzystywana jest pod reklamy, umiejscowione są na kilku głównych serwerach, stanowiących "centralny mózg portalu". Serwery te znajdują się w siedzibie Spółki, a w przyszłości będą ulokowane w serwerowni wybudowanej na terenie Strefy.
Oprócz serwerowni znajdującej się na terenie Strefy Spółka posiadać będzie kilka innych serwerowni umiejscowionych poza terenem Strefy, w których znajdują się serwery "pośredniczące", umożliwiające komunikację z użytkownikami (wymóg funkcjonowania kilku serwerowni wynika m. in. ze względów technicznych i ze względów bezpieczeństwa). Celem wyświetlenia użytkownikowi strony, o którą pyta poprzez podanie jej adresu www, serwery zlokalizowane w serwerowniach pobierają z "centralnego mózgu" (z kilku serwerów, na których umiejscowione są serwisy Spółki) informację (konkretną stronę internetową), aby następnie przesłać ją do użytkownika. Jednocześnie "serwer reklam" dokonuje wyboru reklamy, która powinna zostać wyświetlona na danym serwisie i przesyła ją do serwerów "pośredniczących".
Z powyższego wynika, że serwerownia usytuowana na terenie Strefy będzie jedną z kilku serwerowni użytkowanych przez Spółkę; pozostałe serwerownie będą usytuowane poza obszarem Strefy. Centralne serwery, na których umieszczone będą serwisy Spółki, jak również oprogramowanie do zarządzania powierzchnią reklamową ("serwer reklam") będą znajdować się w serwerowni wybudowanej na terenie Strefy. Biuro Reklamy - po rozpoczęciu przez Spółkę działalności w Strefie - nadal będzie się mieścić w W., a więc poza obszarem Strefy. Poza Strefą będą pracować również niektórzy pracownicy Spółki opracowujący i uaktualniający serwisy Spółki (redaktorzy mogą wykonywać te czynności w domu).
W odniesieniu do produktów reklamowych mieszczących się w grupie b) wymienionej powyżej, realizacja usługi polega na tym, że Spółka udostępnia klientowi miejsce na reklamę w serwisie, a klient samodzielnie - po uzyskaniu dostępu poprzez sieć internetową do właściwych funkcji - umieszcza swoją reklamę w serwisie. Serwisy przeznaczone do tego celu, jak wskazano powyżej, są umiejscowione na kilku głównych serwerach, stanowiących "centralny mózg portalu". Serwery te znajdują się w siedzibie Spółki, a w przyszłości będą ulokowane w serwerowni wybudowanej na terenie Strefy.

Zapytanie Podatnika dotyczy kwestii, czy opisana we wniosku działalność Spółki w zakresie usług informatycznych oznaczona kodem PKD 72, wykonywana w sposób i na zasadach opisanych we wniosku, będzie uznana za działalność gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Zdaniem Podatnika w przypadku świadczenia usług opisanych powyżej w pkt a), polegających na zamieszczaniu w serwisach materiałów reklamowych dostarczonych przez klienta lub też przygotowanych przez Spółkę na zamówienie klienta, dla określenia miejsca prowadzenia przez Spółkę działalności w zakresie świadczenia tych usług, muszą być brane pod uwagę dwa elementy: miejsce wykonywania czynności przez pracowników Spółki, którzy wprowadzają dane reklamowe do serwisu oraz przygotowują projekty kampanii reklamowej oraz projekt graficzny reklamy, a także miejsce zainstalowania "urządzeń", bez których świadczenie usług reklamowych byłoby niemożliwe, a więc oprogramowania zarządzającego powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz serwisów służących do zamieszczania reklam. Działalność można uznać za działalność prowadzoną w Strefie wówczas, gdy oba wskazane wyżej elementy znajdują się na terenie Strefy.
Z kolei w przypadku usług opisanych powyżej w pkt b), polegających na udostępnieniu klientowi miejsca na reklamę w serwisie, gdy klient samodzielnie - po uzyskaniu dostępu do właściwych funkcji - umieszcza swoją reklamę w serwisie, znaczenie podstawowe (i w zasadzie jedyne) dla ustalenia miejsca świadczenia usługi (miejsca prowadzenia przez Spółkę działalności w tym zakresie) ma miejsce umieszczenia oprogramowania zarządzającego powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz miejsce umieszczenia serwisów udostępnianych klientowi dla potrzeb umieszczenia reklamy. Miejsce pracy pracowników Spółki nie ma tu znaczenia, gdyż czynności związane z wprowadzaniem danych reklamowych do serwisu wykonuje samodzielnie klient. Miejscem świadczenia opisanej wyżej usługi (miejscem wykonywania działalności w tym zakresie) jest więc miejsce, w którym znajduje się serwer, na którym zainstalowane jest oprogramowanie zarządzające powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz na którym znajdują się serwisy udostępniane klientowi w celu zamieszczenia reklamy. W sytuacji więc, gdy wskazane wyżej oprogramowanie oraz serwisy udostępniane klientowi w celu zamieszczenia reklamy zainstalowane będą na serwerze (serwerach) umieszczonym w serwerowni znajdującej się na terenie Strefy, wówczas działalność reklamowa Spółki w omawianym wyżej zakresie będzie działalnością prowadzoną na terenie Strefy, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik tut. Urzędu odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza, co następuje.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Z treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Przepisy prawa podatkowego nie precyzują jakie kryteria należy spełnić, by uznać daną działalność za działalność prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W myśl art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie danej strefy o wartości przewyższającej daną kwotę. Na podstawie art. 19 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony jeżeli przedsiębiorca rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu. Świadczenie usług informatycznych określonych działem 72 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) nie zostało wymienione wśród rodzajów działalności gospodarczej, na świadczenie której, w myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 220, poz. 2232 ze zm.), nie jest wydawane zezwolenie, o którym mowa wyżej, z czego wynika, że opisana we wniosku działalność może być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
W ocenie tut. Organu stanowisko Spółki zawarte w przedmiotowym wniosku dotyczące określenia przesłanek decydujących dla kwalifikowania miejsca świadczenia przez Spółkę opisanych wyżej usług (prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) na terenie specjalnej strefy ekonomicznej należy uznać za zasadne. W przypadku świadczenia usług informatycznych polegających na umieszczeniu przez Spółkę w serwisie materiału reklamowego dostarczonego przez klienta lub też materiału reklamowego zamówionego przez klienta i przygotowanego przez Spółkę, w sytuacji, gdy oprogramowanie zarządzające powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz serwisy służące do zamieszczania reklam będą umieszczone na serwerze (serwerach) znajdujących się w serwerowni wybudowanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a ponadto miejsca pracy pracowników Spółki wykonujących czynności związane z wprowadzaniem danych reklamowych do serwisów oraz ewentualnie czynności związane z przygotowywaniem projektów reklam i projektu kampanii reklamowej znajdować się będą w siedzibie Spółki na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, działalność Spółki w opisanym wyżej zakresie należy uznać za prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W odniesieniu natomiast do działalności polegającej na udostępnieniu odpłatnie klientowi miejsca na reklamę w serwisie, jeżeli miejsce, w którym znajduje się serwer, na którym zainstalowane jest oprogramowanie zarządzające powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz na którym znajdują się serwisy udostępniane klientowi w celu zamieszczenia reklamy mieści się na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wówczas działalność reklamowa Spółki w wskazanym wyżej zakresie stanowić będzie działalność prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego dla uznania, że działalność w zakresie reklamy internetowej prowadzona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie ma decydującego znaczenia okoliczność, gdzie zlokalizowane jest Biuro Reklamy, którego rolą jest wyłącznie znalezienie klienta, podpisanie z nim umowy i przesłanie zamówienia na wykonanie usługi do Biura Obsługi Transakcji mieszczącego się w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również miejsce pracy osób redagujących, uaktualniających serwisy, nie będące przedmiotem sprzedaży oraz położenie części serwerów Spółki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (nie dotyczy to serwerów, na których będzie zainstalowane oprogramowanie zarządzające powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz serwisy udostępniane dla celów umieszczenia reklam). Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego zauważa zarazem, że nie jest uprawniony do dokonywania interpretacji klasyfikacji statystycznych, stąd przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena dotycząca działalności wykonywanej przez Spółkę wg przedstawionego przez Spółkę opisu, tj.:
- usługa Spółki polega na umieszczeniu w serwisie materiału reklamowego dostarczonego przez klienta lub też materiału reklamowego zamówionego przez klienta i przygotowanego przez Spółkę,
- usługa Spółki polega jedynie na udostępnieniu odpłatnie klientowi miejsca na reklamę w serwisie, a klient samodzielnie - po uzyskaniu dostępu poprzez sieć internetową do właściwych funkcji - umieszcza swoją reklamę w serwisie, niezależnie od tego, czy ww. działalność mieści się grupowaniu PKWiU 72.30.30 "Sprzedaż miejsca na reklamę w Internecie przez właścicieli witryn internetowych".
Jak wynika ze złożonego wniosku działalność objęta zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie (...) specjalnej strefy ekonomicznej nie będzie jedynym rodzajem działalności prowadzonej przez Spółkę. Należy w związku z tym wskazać, że na podstawie § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie (...) specjalnej strefy ekonomicznej, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Z przepisów nie wynika obowiązek prowadzenia odrębnych ksiąg rachunkowych przez jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność gospodarczą wyłącznie na terenie strefy, podatnik musi natomiast w sposób prawidłowy ustalić dochód uzyskany z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dacie wydania postanowienia w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj