Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-287-322/05/AJ
z 30 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-287-322/05/AJ
Data
2005.12.30
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
likwidacja
moment powstania przychodów
samochód
świadczenie nieodpłatne
Pytanie podatnika
W związku z opisanym stanem faktycznym Spółki wnosi o wyjaśnienie, czy stosowany przez nią sposób rozliczeń związanych z otrzymywanymi nieodpłatnie pojazdami do likwidacji jest prawidłowy z podatkowego punktu widzenia.
P O S T A N O W I E N I E
Mając na uwadze powyższe okoliczności, Spółka przyjęła następującą procedurę rozliczeń dotyczących pojazdów przyjętych do likwidacji: – W momencie przyjęcia pojazdu Spółka wystawia dokument odbioru samochodu do kasacji, samochód jest ważony i przyjmowany do ewidencji pozabilansowej - bez wpływu na rozliczenia podatkowe. – Po przeprowadzeniu demontażu pojazdu i wysegregowaniu odpowiednich składników część złomowa zostaje zważona i wyceniona, odzyskany złom zostaje przyjęty do magazynu i ujęty w ewidencji bilansowej. W tym momencie Spółka rozpoznaje przychód z tytułu złomu odzyskanego z nieodpłatnie otrzymanych pojazdów. – Inne przydatne składniki (odpady), które ewentualnie mogą się nadawać do sprzedaży, są ewidencjonowane wyłącznie ilościowo, bez wyceny wartościowej, z uwagi na swój charakter. Przychód dla Spółki powstanie w momencie sprzedaży tych odpadów. – Pozostałe nieprzydatne odpady oraz odpady niebezpieczne dla środowiska są utylizowane lub przekazywane specjalistycznym firmom. W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółki wnosi o wyjaśnienie, czy stosowany przez nią sposób rozliczeń związanych z otrzymywanymi nieodpłatnie pojazdami do likwidacji jest prawidłowy z podatkowego punktu widzenia. W szczególności chodzi o ocenę tego, czy przedstawiony mechanizm sposobu i momentu rozpoznawania przychodu z tytułu otrzymanych do kasacji pojazdów jest zgodny z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Podatnika nie budzi wątpliwości, że w związku z nieodpłatnym otrzymaniem pojazdu do likwidacji Spółka osiąga przychód z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kwota przychodu powinna być ustalona na podstawie cen rynkowych. W konkretnym przypadku przychodem może być rynkowa wartość składników odzyskanych w trakcie kasacji pojazdu, a nie wartość pojazdu jako takiego. Spółka otrzymuje pojazd w celu jego likwidacji, a z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności może wykorzystać przydatne, odzyskane odpady z kasowanych samochodów do uzyskiwania przychodów z ich sprzedaży. Z oczywistych względów ustalenie rodzaju oraz ilości odzyskanych składników likwidowanych pojazdów jest możliwe dopiero po demontażu samochodów i wysegregowaniu poszczególnych części i elementów. W konsekwencji, dopiero wtedy istnieje możliwość oszacowania wartości odzysków nadających się do gospodarczego wykorzystania, a głównie złomu. Wobec tego ustalenie kwoty przychodu podatkowego związane z nieodpłatnym otrzymaniem pojazdu jest możliwe po zakończeniu powyższych czynności. Co do zasady będzie to szacunkowa wartość złomu. Spółka uważa, że: – przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnie do likwidacji pojazdów powstaje w momencie przyjęcia do magazynu odzyskanego złomu, a nie w momencie przyjęcia samochodu do kasacji; – kwota przychodu jest ustalana na podstawie rynkowej wartości odzyskanego w trakcie likwidacji pojazdu złomu; – pozostałe odpady o ograniczonej przydatności nie są wyceniane ze względu na brak możliwości racjonalnego ustalenia ich wartości rynkowej i ewentualnie będą stanowiły przychód podatkowy w momencie ich sprzedaży. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - zwana dalej u.p.d.o.p. - przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W myśl art. 12 ust.1 pkt 2 do przychodów zaliczamy także wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują co należy rozumieć pod pojęciem otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych świadczeń. Linia orzecznictwa przyjęta przez NSA, jako nieodpłatne świadczenie określa wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne, tzn. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku osoby, mające konkretny wymiar finansowy (wyrok NSA z 29 października 1999 r. I SA/Gd 1290/98). Taką definicję należy odpowiednio zastosować w przypadku nieodpłatnego przekazania rzeczy lub praw. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymuje pojazdy do kasacji od ich właścicieli. Zasady postępowania przy likwidacji pojazdów zostały określone w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z dnia 11 lutego 2005 r. Nr 25, poz. 202). Zgodnie z art. 23 ust. 1 tej ustawy przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do przyjęcia każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który posiada cechy identyfikacyjne pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, z zastrzeżeniem ust. 7. Równocześnie art. 18 w/w ustawy stanowi, że właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.Przekazanie pojazdu wycofanego z eksploatacji przez jego właściciela przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu nie można uznać za nieodpłatne przekazanie rzeczy. Spółka jest bowiem ustawowo obowiązana do przyjęcia pojazdu wycofanego z eksploatacji, z czym wiążą się dalsze obowiązki Spółki wynikające zarówno z ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, jak również z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r. Nr 62, poz. 628). Podatnik otrzymuje pojazd wycofany z eksploatacji stanowiący odpad w rozumieniu przepisów o odpadach. Taki pojazd nie posiada wartości rynkowej, znajduje się bowiem poza obrotem, wartość rynkową można jedynie określić w stosunku do składników uzyskanych z jego demontażu, a nie w stosunku do pojazdu jako takiego. Ponadto “nieodpłatność” otrzymania rzeczy (pojazdu) wyklucza fakt, że przejęcie pojazdu wiąże się bezpośrednio z poniesieniem przez Spółkę określonych kosztów, co jest związane z obowiązkiem wykonania określonych czynności. Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu odpadów z uwzględnieniem zbierania, transportu i odzysku odpadów, powstających w związku z prowadzeniem stacji demontażu pojazdów. Z tytułu prowadzenia tej działalności Spółka uzyskuje określone przychody i ponosi związane z nimi koszty. Do przychodów związanych z działalnością gospodarczą Spółki zaliczymy przychody uzyskane ze sprzedaży złomu oraz nadających się do ponownego użycia części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą uważa się, w myśl art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p., dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym – wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub – wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, – otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach. W przedmiotowej sprawie Spółka osiągnie przychód w momencie dokonania sprzedaży złomu oraz innych przydatnych składników odzyskiwanych z likwidowanych samochodów, tj. przychód powstanie zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 1 u.p.d.o.p. w dniu wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wydano rzecz. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. W przypadku wniesienia zażalenia należy wnieść opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 9 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz. 2532) w wysokości 5 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.