Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/HTI/4407/14-31/05/EN
z 13 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/HTI/4407/14-31/05/EN
Data
2006.02.13
Autor
Izba Skarbowa w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
odliczenie podatku od towarów i usług
terytorium państwa trzeciego
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu VAT w Polsce (odrębnie od wykonywanej usługi reklamowej) wydanie materiałów reklamowych i próbek produktów leczniczych w ramach usług, wykonywanych na podstawie Umów o świadczenie kompleksowych usług reklamowych, zawartych z zagranicznymi kontrahentami, mającymi siedzibę zarówno w państwach, należących do Unii Europejskiej, jak i w państwach spoza Unii i czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z nabycia materiałów reklamowych oraz próbek, związnych ze świadczeniem w/w usług na rzecz w/w kontrahentów?
DECYZJA
- wydanie materiałów reklamowych i próbek produktów leczniczych w ramach usług, wykonywanych na podstawie Umów o świadczenie kompleksowych usług reklamowych, zawartych z zagranicznymi kontrahentami, mającymi siedzibę zarówno w państwach, należących do Unii Europejskiej, jak i w państwach spoza Unii nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce - odrębnie od wykonywanej usługi reklamowej; - zachowuje ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z nabycia materiałów reklamowych oraz próbek, związanych ze świadczeniem w/w usług na rzecz w/w kontrahentów. Strona podniosła, iż na podstawie w/w umów świadczy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej kompleksową usługę reklamową, dotyczącą produktów leczniczych, określonych w tych umowach. Strona podkreślała, że w ramach powyższych umów organizuje, przygotowuje i koordynuje całość działań reklamowych, dotyczących tych produktów leczniczych. A jednym z działań reklamowych jest wydawanie materiałów reklamowych, tj. ulotki, broszury, foldery, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły biurowe i inne oraz próbek w/w produktów leczniczych. Zdaniem Strony wydawanie przez nią na podstawie w/w umów materiałów reklamowych i próbek stanowi integralną część świadczeń, wykonywanych w ramach świadczonej na rzecz zagranicznych kontrahentów kompleksowej usługi reklamowej. A zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odrębnie od świadczonej usługi reklamowej. Ponadto Strona zauważyła, iż gdyby doszło do opodatkowania VAT czynności wydania przez nią materiałów reklamowych i próbek - niezależnie od świadczonej usługi reklamowej - to wystąpiłoby w tej sytuacji podwójne opodatkowanie podatkiem od towarów i usług tej samej czynności. Opodatkowaniu podlegałaby wartość wydanych materiałów reklamowych i próbek (z tytułu ich przekazania-dostawy towarów), a następnie - wartość wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi reklamowej, do którego kalkulacji wlicza się wartość tych towarów (podstawa opodatkowania VAT usług reklamy będzie obejmować również wartość wydanych materiałów reklamowych i próbek). Jednocześnie Strona podkreśliła, że w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie ma art. 27 ust.3 i ust.4 ustawy o VAT, a zatem wykonywane przez nią usługi reklamowe podlegają opodatkowaniu w państwie siedziby ich nabywcy. Dodatkowo Strona podniosła, iż w związku z nabywaniem materiałów reklamowych i próbek w celu ich dalszego wydawania w ramach świadczonej na rzecz zagranicznych kontrahentów usługi reklamowej - na podstawie art. 86 ust.8 ustawy o podatku od towarów i usług - przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych materiałów pod warunkiem posiadania dokumentów, potwierdzających związek zakupionych towarów lub usług ze świadczeniem tych usług. Postanowieniem z dnia 13.04.2005r., nr 1471/NTR2/443-53/05/MŻ Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie, uzupełnione pismem z dnia 15.06.2005r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. W zażaleniu Strona zarzuca zaskarżonemu postanowieniu naruszenie art. 27 ust.3, art. 7 ust.2, art. 8 ust.1 ustawy o VAT poprzez ich niewłaściwą wykładnię.Strona w zażaleniu zauważa, iż przekazanie przez nią materiałów reklamowych i próbek nie może być traktowane jako pojedyńcza czynność, samodzielnie podlegająca opodatkowaniu w oderwaniu od innych powiązanych ze sobą działań, wykonywanych w określonym celu, które składają się na kompleksową usługę reklamową. W/w czynność jest realizowana wyłącznie w celu świadczenia usługi reklamowej i uzyskiwania wynagrodzenia z tego tytułu. Powyższe działanie nie stanowi świadczenia o odrębnym od wykonywanej usługi reklamowej charakterze. Strona podkreśla, że argumentacja przedstawiona przez organ pierwszej instancji, co do uznania wydawanych materiałów reklamowych oraz próbek jako odrębnej czynności i jej opodatkowanie VAT na podstawie art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług jest nieprawidłowa. W szczególności błędny jest pogląd o konieczności tożsamości podmiotowej zleceniodawcy usługi z adresatem wydania danego materiału reklamowego bądź próbki dla uznania danej czynności jako elementu usługi reklamowej. W zażaleniu Strona, przedstawiając ponownie stan faktyczny oraz powołując się na orzecznictwo ETS i klasyfikację statystyczną usług reklamowych stoi na stanowisku, iż wydawanie przez nią na podstawie w/w umów materiałów reklamowych i próbek stanowi integralną część świadczeń wykonywanych w ramach świadczonej na rzecz zagranicznych kontrahentów kompleksowej usługi reklamowej, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odrębnie od świadczonej usługi reklamowej. Ponadto zdaniem Strony w związku z nabywaniem materiałów reklamowych i próbek w celu ich dalszego wydania w ramach wykonywanej na rzecz w/w kontrahentów usługi reklamowej - na podstawie art. 86 ust.8 ustawy o VAT - przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych materiałów pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Dodatkowo Strona ponownie poruszyła kwestie: podwójnego opodatkowania VAT (którą przedstawiono powyżej) oraz miejsca opodatkowania świadczonej przez nią usługi reklamowej (art. 27 ut.3, ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług). Reasumując, Strona wnosi na podstawie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej o zmianę zaskarżonego postanowienia. Ponadto, jak Strona sama oświadcza zarówno we wniosku z dnia 25.01.2005r., jak i w zażaleniu z dnia 25.04.2005r., wydatki ponoszone przez nią na nabycie w/w materiałów reklamowych i próbek wydawanych w ramach świadczonej na rzecz podmiotów zagranicznych usługi reklamowej stanowią podstawę do kalkulacji wynagrodzenia, przysługującego jej z tytułu świadczonej usługi reklamowej. Biorąc powyższe pod uwagę, organ odwoławczy stoi na stanowisku, że sama czynność wydawania przez Stronę materiałów reklamowych i próbek, stanowiąca integralną część świadczonej przez nią na rzecz zagranicznych kontrahentów kompleksowej usługi reklamowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie ma przy tym znaczenia, iż nie istnieje tożsamość podmiotu świadczonych usług i wydania w/w towarów. Jak bowiem Strona słusznie zauważyła w zażaleniu, naczelną zasadą usług reklamowych jest upowszechnianie informacji o produktach zleceniodawcy wśród jego potencjalnych klientów, które może być realizowane w różnych formach, w tym także poprzez wydawanie materiałów reklamowych i próbek. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art.27 ust.3 w związku z ust.4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi w przypadku gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz:
-miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Mając powyższe na uwadze, oraz podzielając stanowisko Strony prezentowane zarówno we wniosku z dnia 25.01.2005r., jak i w zażaleniu z dnia 25.04.2005r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art.27 ust.3 i ust.4 pkt 2 w/w ustawy o VAT, a zatem wykonywane przez Stronę kompleksowe usługi reklamowe podlegają opodatkowaniu w państwie siedziby ich nabywcy. Odnośnie zaś kwestii zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia materiałów reklamowych oraz próbek związanych ze świadczeniem przedmiotowej usługi reklamowej na rzecz w/w kontrahentów, organ drugiej instancji podkreśla, iż stosownie do art.86 ust.8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust.2, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. W tym miejscu należy wskazać, iż z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego nie wynika, gdzie w/w usługi reklamowe były przez Nią wykonywane. W związku z powyższym organ odwoławczy stwierdza, że o ile Strona świadczy w/w usługi poza terytorium kraju, ma wówczas prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia materiałów reklamowych i próbek w celu ich dalszego wydawania w ramach świadczonej na rzecz zagranicznych kontrahentów usługi reklamowej, pod warunkiem posiadania dokumentów, potwierdzających związek zakupionych towarów lub usług ze świadczeniem tych usług. Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia jak w sentencji decyzji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.