Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew
IX-005/432-2/Z/K/05
z 4 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IX-005/432-2/Z/K/05
Data
2006.01.04
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Widzew
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
dotacja
koszty uzyskania przychodów
środek trwały
zwrot wydatków
Pytanie podatnika
Dotyczy mażliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środków trwałych - sfinansowanych z otrzymanych środków pomocowych ?
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w roku 2004 zawarł Pan umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) dotyczącą pomocy finansowej w ramach programu SAPARD na dokonanie inwestycji w wysokości 50% kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia. W związku z powyższym w roku 2004 zakupił Pan środki trwałe: samochód ciężarowy, na który wziął Pan kredyt, lawety, zbudował linię spawalniczą, zakupił zestaw komputerowy, jak również dokonał remontu budynku, utwardzenia placu, oraz zakupu narzędzi i przyczepy (które nie stanowią środków trwałych). Środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i dokonywano odpisów amortyzacyjnych księgowanych w kosztach uzyskania przychodów. Wartość początkowa środków trwałych liczona była bez pomniejszenia o przyszłą dotację z programu SAPARD. Pozostałe wydatki dotyczące zakupu wyposażenia o niższych wartościach zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wypłata dotacji nastąpiła w październiku 2005r. Pytanie 2. Z przedstawionego we wniosku stanowiska do pytania 2 wynika, iż z chwilą otrzymania dotacji, tj. 26.10.2005 nie zalicza Pan do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środków trwałych, remontu budynku, utwardzenia placu sfinansowanych z otrzymanych środków pomocowych. Odnosząc się do powyższej kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew stwierdza, co następuje: W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W zakresie kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Oznacza to, że wszelkie dotacje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres postanowień powołanego art. 23 ust. 1 pkt 45 cyt. wyżej ustawy. Zatem od momentu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wartości początkowej tego środka. W momencie otrzymania dotacji nie należy zmieniać wartości początkowej środka trwałego, ani też wysokości stawek amortyzacji. Do kosztów natomiast nie zalicza się odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości środka, która odpowiada kwocie otrzymanej dotacji. Zatem w świetle powyższych przepisów, po otrzymaniu przez Jednostkę w październiku 2005r. przedmiotowej dotacji na zakup środków trwałych, nie należy korygować kosztów uzyskania przychodów za rok 2004. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.