Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-313/315/05/MC
z 21 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-313/315/05/MC
Data
2005.12.21



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
koszty uzyskania przychodów
zakup towarów


Pytanie podatnika
Czy koszty związane z Promocją, stanowią po stronie XXX koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 26 października 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 31 października 2005 r.), uzupełnionym w dniu 30 listopada 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 2 grudnia 2005 r.)

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka XXX organizuje promocję pod nazwą "Markowa promocja XXX" ("Promocja"). W Promocji mogą brać udział wyłącznie klienci XXX Sp. z o.o. będący przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie usług optycznych (Klient). Informacja o organizowaniu Promocji została przesłana do Klientów w formie pisemnej, w drodze listów zwykłych.

Jak wynika z regulaminu Promocji, każdy Klient przy zakupie odpowiednich soczewek okularowych otrzyma kupon. Klienci, którzy zgromadzą największą ilość kuponów (i tym samym dokonają największej ilości zakupu towarów oferowanych do sprzedaży przez XXX otrzymają nagrody określone w art. 5 pkt 5.1, 5.2, 5.3 regulaminu Promocji. Nagrodami tymi są: wycieczka zagraniczna dla 20 osób oraz nagrody rzeczowe dla 15 osób. Zasady wyłonienia zwycięzców określa art. 6 regulaminu "Markowej promocji XXX", regulamin określa też tryb składania reklamacji oraz przedawnienia roszczeń.

Nadto XXX przekazuje każdemu z Klientów, raz w roku 1-ną parę soczewek o wartości ok. 500 zł. lub nawet więcej. XXX organizuje również konkursy, w których uczestniczą pracownicy Klientów i w ramach tychże konkursów pracownicy Klientów otrzymują od XXX różnego rodzaju nagrody.

W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym, Spółka powzięła następujące wątpliwości:

1. Czy koszty związane z opisaną powyżej Promocją, stanowią po stronie XXX koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości?

2. Czy XXX ma obowiązek przekazać informację PIT-8C do Urzędu Skarbowego, o tym kto wygrał w promocji i w jakiej wysokości otrzymał nagrodę, oraz 1-ną parę soczewek gratis w ciągu roku?

3. Czy XXX ma obowiązek przesyłania informacji PIT-8C o nagrodach wydawanych uczestnikom konkursów w stosunku do których XXX jako płatnik pobiera zryczałtowany podatek 10% z tytułu wygranych w konkursach?

W zakresie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wnioskodawca stoi na stanowisku, iż kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu (za wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 updop, wśród których to wyłączeń analizowane koszty się nie mieszczą), a niewątpliwie zorganizowana promocja "Markowa Promocja XXX" ma bezpośredni związek z uzyskaniem przychodu, ponieważ nagrody otrzymują ci Klienci, którzy zakupili odpowiednią ilość towarów oferowanych przez XXX do sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zorganizowanie Promocji ma na celu zwiększenie sprzedaży towarów oferowanych przez XXX i to nie w przyszłości, ale już w czasie trwania Promocji. XXX uważa, więc, że wszystkie koszty związane z Promocją, a w szczególności wydatki na zakup towarów i usług stanowiących nagrody w Promocji, stanowią w całości koszty uzyskania przychodu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych informuje, co następuje:

Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:

- wydatek został poniesiony przez podatnika,

- jest definitywny (rzeczywisty),

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany.

W opisanym stanie faktycznym Podatnik, w celu wzrostu sprzedaży, zorganizował promocję, podczas której zakup odpowiednich soczewek okularowych premiuje kuponem. Klienci, którzy zakupią największą ilość towarów oferowanych przez Spółkę tj. zbiorą największą ilość kuponów, otrzymają określone nagrody, wymienione w Regulaminie Promocji. Organizacja Promocji oznacza dla sprzedającego poniesienie określonych wydatków, przede wszystkim związanych z zakupem (sfinansowaniem) stosownych nagród dla Klientów. W promocji mogą brać udział wyłącznie klienci Spółki będący przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie usług optycznych. Istotą i celem Spółki jest zapewnienie wzrostu sprzedaży oferowanych przez nią towarów. Niewątpliwie mamy tu, więc do czynienia z wydatkami służącymi zachęceniu Klientów do dokonywania zakupów u Podatnika. Działania promocyjne mają na celu zwiększenie sprzedaży, można, zatem uznać, iż poniesiony z tego tytułu koszt będzie miał wpływ na osiągnięte przychody. W związku z powyższym, wydatki poniesione na Promocję zorganizowaną przez Spółkę, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami uzyskiwanymi ze sprzedaży, oraz nie ujęte w przepisie art. 16 ust. 1 updop jako wydatki nie uznawane za koszty uzyskania przychodu, mogą zostać w całości uznane za koszty uzyskania przychodów.

Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zauważa, iż, Podatnik zobowiązany jest do prawidłowego udokumentowania przedmiotowych wydatków związanych z organizowaną promocją, w szczególności wydanie nagród powinno zostać udokumentowane dowodem potwierdzającym ich wartość.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym, wydatki poniesione przez Spółkę na zorganizowanie promocji pod nazwą "Markowa promocja XXX" stanowią koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, a tym samym mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów odliczalne w pełnej wysokości.

Interpretacja w zakresie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zostanie udzielona odrębnym postanowieniem. Ponadto Naczelnik II MUS zaznacza, iż przy udzielaniu niniejszej interpretacji nie został wzięty pod uwagę załącznik do złożonego wniosku, w postaci kserokopii regulaminu konkursu.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5 w/w ustawy. Na podstawie art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj