Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-78/BB/05
z 9 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-78/BB/05
Data
2006.01.09



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
adres
faktura
Numer Identyfikacji Podatkowej


Pytanie podatnika
- Dotyczy danych, które powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.


Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni z dnia.... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie danych które powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży,

postanawia

uznać stanowisko Spółdzielni za nieprawidłowe.

Z pisma z dnia.... wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa wystawia co miesiąc na rzecz swoich członków posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokali użytkowych, faktury sprzedaży VAT dokumentujące poniesione przez Spółdzielnię wydatki związane m. in. z eksploatacją i utrzymaniem tych lokali. Wystawiane faktury VAT sprzedaży zawierają imię i nazwisko oraz adres nabywcy zgodnie z zawartym przydziałem na lokal użytkowy ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu. Faktury nie zawierają numeru identyfikacji podatkowej tych osób. Część osób fizycznych posiadających lokale użytkowe wystąpiła do Spółdzielni z żądaniem, aby wystawiane faktury VAT zawierały dane ich firmy, tj. nazwę, adres i NIP.

W związku z powyższym Strona zgłosiła pytanie, czy Spółdzielnia może wystawić fakturę, w której adres zamieszkania podatnika będącego osobą fizyczną zastąpi adresem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - mimo tego, że przydział lokalu jest wystawiony na osobę fizyczną?

Spółdzielnia Mieszkaniowa uważa, iż dla zidentyfikowania na fakturze VAT osoby fizycznej jako nabywcy niezbędne i wystarczające jest wskazanie jej imienia i nazwiska oraz adresu, zgodnie z zawartym przydziałem na lokal użytkowy ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu.

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny wyjaśnia, co następuje.

Na mocy delegacji ustawowej art. 106 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798 ze zm.) określił m. in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzeniaz dnia 25 maja 2005 r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

W myśl § 11 ust. 1 w/w rozporządzenia faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych w § 9 ust. 1 pkt 2.

Jednocześnie tut. organ wyjaśnia, iż jeśli osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku od towaru i usług (VAT), wówczas w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług na wzorze VAT-R ma obowiązek podać w części "B" ("DANE PODATNIKA") na str. 1 adres zamieszkania. Zgodnie z Kodeksem cywilnym można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania. Miejsc prowadzenia działalności podatnik może posiadać więcej. Adres zamieszkania jest dla podatnika będącego osobą fizyczną tym, czym adres siedziby dla podatnika będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej.

Dane dotyczące podatnika wystawiającego i otrzymującego fakturę VAT winny być zgodne z danymi identyfikacyjnymi podanymi w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R.

Faktura VAT stwierdzająca dokonanie przez Spółdzielnię sprzedaży na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą winna zawierać również jej numer identyfikacji podatkowej. Nie ma przeszkód, by oprócz wymienionych elementów tj. imienia i nazwiska, adresu, NIP-u, umieszczone były dodatkowo na fakturze VAT: pełna nazwa bądź nazwa skrócona dopełniająca określenie przedsiębiorcy, oraz jego adres miejsca prowadzenia działalności.

Wobec powyższego Spółdzielnia postępuje nieprawidłowo, wystawiając fakturę sprzedaży bez NIP-u nabywcy prowadzącego działalność gospodarczą.

Jednocześnie tut. organ wyjaśnia, iż Spółdzielnia nie może wystawiać faktur VAT sprzedaży dokumentujących poniesione przez Spółdzielnię wydatki związane m. in. z eksploatacją i utrzymaniem przedmiotowych lokali użytkowych na rzecz podmiotów gospodarczych posługujących się innymi numerami NIP niż numer identyfikacji podatkowej osoby posiadającej własnościowe prawo do lokalu użytkowego.

Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14 b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14 b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.

Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacja podatkowa.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej(Dz. U z 2004 r. nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj