Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/61/2005
z 7 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/61/2005
Data
2005.11.07



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagroda rzeczowa
nagrody
promocja
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Spółka w celu uatrakcyjnienia sprzedaży przeprowadza w swoich punktach detalicznych akcje sprzedaży premiowej, polegającej na wydawaniu nagród w zamian za zebrane punkty, przyznawane za określone wielkości zakupów. Czy koszty zakupu nagród stanowią w całości (bez limitu) koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku C. S.A. z dnia 9.09.2005 r. (znak: 58/09/2005) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że spółka w celu uatrakcyjnienia sprzedaży przeprowadza w swoich punktach detalicznych akcje sprzedaży premiowej, polegającej na wydawaniu nagród w zamian za zebrane punkty, przyznawane za określone wielkości zakupów. Wątpliwości spółki sprowadzają się do pytania cyt. „czy koszty zakupu nagród stanowią w całości (bez limitu) koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych”. Zdaniem podatnika, koszty związane ze sprzedażą premiową nie mają charakteru limitowanych wydatków na reklamę i reprezentację, lecz w całości (bez limitu) stanowią koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż celem akcji sprzedaży premiowych jest zachęcenie potencjalnych klientów do większych zakupów, co z kolei przyczyni się do zwiększenia przychodów.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej w powyższym wniosku, stwierdza, co następuje:

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Podatnik, który prowadzi sprzedaż premiową swoich towarów, polegającą na uatrakcyjnieniu zakupu poprzez dołączenie nagród rzeczowych klientom, którzy wykazali się odpowiednią ilością punktów za dokonane zakupy - zgodnie z zasadami promocji – w istocie ponosi koszt ogólny swojej działalności.

W stanie faktycznym opisanym przez spółkę nie mają zastosowania przepisy dotyczące reklamy (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Wydatki związane ze sprzedażą premiowa, jako przedsięwzięciem zmierzającym do uatrakcyjnienia zakupu towarów, pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży i w całości stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nadmienić należy, że koszt uzyskania przychodu stanowić będzie wartość tych nagród, które w trakcie sprzedaży premiowej wydano klientom, spełniającym warunki określone zasadach promocji i których fakt wydania został odpowiednio udokumentowany. Obowiązek dokumentowania m.in. tego typu wydatków wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w zakresie sposobu dokumentowania odsyła do odrębnych przepisów. Tymi odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), zgodnie z art. 20 ust. 2 podstawą zapisów księgowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, tzw. dowody źródłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj