Interpretacja Prezydenta Miasta Koszalina
Fn.IIBn0550/2/05
z 30 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn.IIBn0550/2/05
Data
2005.12.30



Autor
Prezydent Miasta Koszalina


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Przedmiot opodatkowania

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Określanie stawek podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
garaż
stawki podatku


Pytanie podatnika
1. Czy garaż wolnostojący lub kompleks garaży stanowiący odrębny obiekt budowlany należy zakwalifikować jako tzw. budynki pozostałe lub ich części, dla których maksymalna stawka podatku od nieruchomości jest określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.)?
2. Czy garaż usytuowany w podpiwniczeniu budynku mieszkalnego, stanowiący część tego budynku należy zakwalifikować jako budynki mieszkalne lub ich części, dla których maksymalna stawka podatku od nieruchomości jest określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy?


Prezydent Miasta Koszalina działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia udzielić na wniosek podatnika pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie stwierdzając, iż w przypadku, gdy garaże nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to:

  • garaż wolnostojący lub kompleks garaży stanowiący odrębny obiekt budowlany należy zakwalifikować jako tzw. budynki pozostałe lub ich części, dla których maksymalna stawka podatku od nieruchomości jest określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), i tym samym uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe,
  • garaż usytuowany w podpiwniczeniu budynku mieszkalnego, stanowiący część tego budynku należy zakwalifikować jako budynki mieszkalne lub ich części, dla których maksymalna stawka podatku od nieruchomości jest określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy, i tym samym uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Podatnik wystąpił do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem dotyczącym opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w sytuacji gdy:

  • garaż wolnostojący lub kompleks garaży stanowią oddzielny budynek,
  • garaż usytuowany jest w podpiwniczeniu budynku mieszkalnego z bramami wjazdowymi od zewnątrz budynku do każdego z garaży.

Z informacji złożonej przez wnioskodawcę wynika, iż w obu przypadkach dla potrzeb podatku od nieruchomości kwalifikuje powierzchnię garaży do tzw. budynków pozostałych (art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Na wstępie należało stwierdzić, iż ustawa nie posługuje się bezpośrednio określeniem "garaż". Przedstawiony zaś przez podatnika stan faktyczny wskazuje, że obiekty budowlane lub ich części wykorzystywane na garaże, są budynkami. A zatem stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

W przepisie art. 1a ust. 1 ww. ustawy sprecyzowana została definicja budynku. Zgodnie z nią budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z kolei rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.) rozróżnia w § 102 garaże stanowiące odrębne obiekty budowlane, lub stanowiące część innych obiektów budowlanych. Często występuje sytuacja, gdy garaż stanowi część innego budynku mieszkalnego. By rozwiązać problem z punktu widzenia zakwalifikowania garażu do odpowiedniej górnej granicy stawki podatkowej należy zauważyć, iż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie precyzuje budynku mieszkalnego, poprzestając na ogólnej definicji budynku oraz precyzując te z nich, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Definicję budynku mieszkalnego zawiera § 3 pkt 4 wskazywanego już rozporządzenia, który stanowi, iż budynek mieszkalny, to budynek przeznaczony na mieszkania. Natomiast w § 3 pkt 9 zostało zdefiniowane pojęcie mieszkania jako zespół pomieszczeń mieszkalnych i pomocniczych, mający odrębne wejście, wydzielony stałymi przegrodami budowlanymi, umożliwiający stały pobyt ludzi i prowadzenie samodzielnego gospodarstwa domowego. Prowadzenie gospodarstwa domowego zawiera w sobie szereg różnych działań, do których warunki dyktują indywidualne okoliczności. Pojęcie prowadzenia gospodarstwa domowego będzie więc uzależnione od możliwości konkretnych podmiotów. Często bywa więc tak, iż prowadzenie gospodarstwa domowego jest uzależnione od posiadania i używania samochodu osobowego w sensie niezwiązanym z działalnością gospodarczą.

Powyższe uzasadnia przyjęcie założenia, iż w ramach budynku mieszkalnego należy uwzględnić także garaże, których funkcja dotyczy także zamieszkiwania, a to prowadzi do wniosku, iż taki garaż powinien być opodatkowany według stawki przewidzianej dla budynków mieszkalnych określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Garaż może być również odrębnym obiektem budowlanym. W takim przypadku brak jakichkolwiek podstaw, aby uznać taki obiekt za budynek mieszkalny. W przypadku gdy garaż nie jest związany z działalnością gospodarczą należy zakwalifikować go jako tzw. budynki pozostałe lub ich części i opodatkować wg stawki przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e omawianej ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, które wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Koszalina, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj