Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1.443/55/05
Data
2005.06.15



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
sprzęt medyczny
stawki podatku
wyroby medyczne


Pytanie podatnika
Czym jako firma handlowa podatnik ma sie kierować przy ustalaniu stawki VAT przy sprzedaży sprzętu do jednostek słuzby zdrowia, czy:
1. Znając miejsce przeznaczenia (tj. dla jednostek słuzby zdrowia) ma prawo zmienić stawkę VAT z 22% na 7%?2. Czy ma oferować sprzęt ze stawką VAT zgodnie z ofertą od producenta?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 22.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie stawki podatku VAT na fotometr - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka przystępując do udziału w przetargu nieograniczonym dotyczącym dostaw sprzętu i aparatury medycznej dla szpitala zaoferowała urządzenie- fotometr ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Fotometr jest to urządzenie laboratoryjne mające bardzo szerokie zastosowanie, tak w laboratorium przy oczyszczalni ścieków jak i w laboratorium zakładu opieki zdrowotnej. W związku z szerokim zastosowaniem i przeznaczeniem urządzenia producent nie przeprowadził procedury oceny zgodności zgodnie z ustawą o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r.
Spółka otrzymała od producenta urządzenia ofertę handlową na urządzenie „fotometr” na podstawie której złożyła ofertę dla Zakładu Opieki Zdrowotnej.
Po złożeniu oferty zamawiający zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie dlaczego dla oferowanego fotometra zastosowano stawkę podatku w wysokości 22%. W odpowiedzi Spółka stwierdziła „urządzenie fotometr nie jest wyrobem medycznym w rozumieniu „Ustawy o wyrobach medycznych” z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 93 z 2004 r. poz. 896) i zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie podlega 7% stawce podatku VAT”.

Wnioskujący pyta, czy w przedstawionej sytuacji słusznie postąpił oferując przedmiotowy aparat ze stawką VAT w wysokości 22%... Czym, jako firma handlowa, ma się kierować przy ustalaniu stawki VAT przy sprzedaży sprzętu do jednostek służby zdrowia czy:
1. Znając miejsce przeznaczenia (tj. dla jednostek służby zdrowia) ma prawo zmienić stawkę VAT z 22% na 7%...
2. Czy ma oferować sprzęt ze stawką zgodnie z ofertą od producenta...
Spółka uważa, że postąpiła prawidłowo oferując przedmiotowy sprzęt ze stawką VAT w wysokości 22%.

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.
Podstawowa stawka podatku w wysokości 22% obowiązuje dla wszystkich towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z wyjątkiem tych, które zostały opodatkowane stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust.1(ust. 2 cyt. art.41).
W pozycji 106 ww. załącznika figurują wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika bez względu na symbol PKWiU.

Ogólna definicja wyrobu medycznego zawarta jest w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896). Zgodnie z nią ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. W myśl art. 16 cyt. ustawy o wyrobach medycznych wyrób medyczny wprowadzany do obrotu i do używania musi spełniać określone dla niego wymagania zasadnicze. Wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel, przed wprowadzeniem wyrobu medycznego do obrotu i do używania, jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności z określonymi dla tego wyrobu wymaganiami zasadniczymi.

W związku z powyższym należy uznać, że warunkiem stosowania obniżonej do 7% stawki podatku VAT na wyroby mające zastosowanie m.in. w medycynie, jest dokonanie rejestracji tego towaru jako wyrobu medycznego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Stawka ta jest właściwa od dnia dokonania rejestracji towaru jako wyrobu medycznego.
Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie należy stwierdzić, że Spółka postępuje prawidłowo stosując do fotometru, który nie został zarejestrowany jako wyrób medyczny stawkę podatku VAT w wysokości 22%. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, iż odbiorcą urządzenia będzie jednostka służby zdrowia.

Tutejszy Organ nadmienia, iż warunki jakie musi spełniać wyrób, aby zostać uznanym za wyrób medyczny, procedury dotyczące rejestracji takich wyrobów oraz podmioty uprawnione do zgłoszenia wyrobów do Rejestru wyrobów medycznych regulują odpowiednie w tym zakresie przepisy.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze