PP1-443/71/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/71/05
Data
2005.07.15
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dofinansowanie
obniżenie stawki podatku
remonty
stawki podatku
Pytanie podatnika
Podatnik wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT w sprawie stawki podatku VAT jaką należy zastosować do prac remontowo-budowlanych prowadzonych w domach studenckich oraz montażu okien i drzwi przez podmiot, który nie jest ich producentem.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 19.04.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 13.07.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w sprawie stawki podatku VAT jaką należy zastosować do prac remontowo- budowlanych prowadzonych w domach studenckich oraz montażu okien i drzwi przez podmiot, który nie jest ich producentem- stwierdzam, że stanowisko Wnioskującego jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 19.04.2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka będzie realizowała w latach 2005/2006 w czterech domach studenckich następujące prace: - wymiana okien drewnianych na okna PCV, - wymiana ślusarki okiennej i drzwiowej na aluminiową, - docieplenie ścian zewnętrznych z kolorystyką elewacji oraz dachów i stropodachów, - bieżące remonty budowlane, instalacji elektrycznej, wentylacji itp. Większość powyższych prac będzie dofinansowana z unijnego programu ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego). 1. Czy w świetle wprowadzonych zmian w ustawie o podatku od towarów i usług dla ww. prac może stosować 7% podatek VAT... W przedstawionym w w/w piśmie stanie faktycznym organ nie podziela stanowiska Podatnika. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 16 ustawy o VAT Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obniżył stawkę podatku do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia (§ 5 ust. 1). W świetle przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż zastosowanie właściwej stawki podatkowej zależy od tego, kto będzie wykonywał ww. prace a w przypadku wykonywania ich na podstawie umowy cywilno- prawnej od tego co jest przedmiotem zawartej umowy. 1. roboty budowlano- montażowe dotyczące domów studenckich z zastosowaniem materiałów zakupionych przez usługobiorcę- to należy tę czynność sklasyfikować jako usługę i opodatkować stawką 7% (w wystawionej fakturze należy w jednej pozycji wpisać pełną wartość usługi wraz z użytymi materiałami); Z uwagi na brzmienie § 3 cyt. rozporządzenia z dnia 28.01.2005 r. do ww. usług stawkę podatku VAT w wysokości 7% stosuje się od dnia 15 lutego 2005 r. (cyt. rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia tj. 31.01.2005 r.). W świetle przytoczonych przepisów i w przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, że Spółka nie może stosować 7% stawki VAT do prac wykonywanych systemem gospodarczym zaś wysokość stawki podatku przy montażu okien i drzwi, dokonywanego przez podmiot nie będący ich producentem, uzależniona jest od treści umowy cywilno- prawnej. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. (art. 222 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej). |