Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/84/2005
Data
2005.08.10



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
dostawa towarów
energia elektryczna
faktura VAT
pośrednictwo
roboty budowlane


Pytanie podatnika
Czy wobec przedstawionego niżej stanu faktycznego - sprzedaż energii elektrycznej PKWiU 40.10.30- usługi zwiazane z przedsyłaniem energii elektrycznej PKWiU 40.10.30-00.10- usługi zwiazane z dystrybucją energii elektrycznej PKWiU 40.10.30-00.20są dostawą energii elektrycznej w myśl art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, natomiast pozostałe usługi pomimo, że zwiazane z działalnoscią energetyczną nie stanowia dostawy energii elektrycznej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 11.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.05.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 09.08.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży energii elektrycznej wraz z usługą przesyłu a także robót ogólnobudowlanych związanych z prowadzoną działalnością- informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe natomiast w przypadku określenia obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej- stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.05.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie z dnia 11.05.2005 r. stanu faktycznego wynika, że Spółka jest pośrednikiem w dostawie energii elektrycznej, którą nabywa od wytwórców oraz pośredników (Spółka X, Spółka Y). Spółka wystawia faktury za dostarczoną energię elektryczną i usługi przesyłowe z odroczonym terminem płatności. Faktury wynikające z odczytów liczników dokonanych w ostatnich dniach miesiąca mają termin płatności w następnym miesiącu.

Ponadto Spółka wykonuje inne usługi i roboty dla których ceny zawarte są w taryfie dla energii elektrycznej zatwierdzonej przez Urząd Regulacji Energii jak też usługi nie ujęte w taryfie a związane z działalnością energetyczną.
Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych w odpowiedzi na pismo Spółki wyjaśnił, że wykonywane usługi na podstawie § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844) do celów podatkowych podlegają klasyfikacji zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. i mieszczą się w grupowaniach:

1. sprzedaż energii elektrycznej- PKWiU 40.10.30 „Usługi w zakresie dostarczania energii elektrycznej”,
2. usługi związane z przesyłem energii elektrycznej- PKWiU 40.10.30-00.10 „Usługi w zakresie przesyłania energii elektrycznej”,
3. usługi związane z dystrybucją energii elektrycznej- PKWiU 40.10.30-00.20 „Usługi w zakresie dystrybucji energii elektrycznej”,
4. wykonanie podziemnego przyłącza energetycznego do budynku (nieruchomości), przebudowa energetycznej sieci podziemnej związana z usunięciem kolizji energetycznej- PKWiU 45.21.44-00.00 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych podziemnych linii elektroenergetycznych, łącznie z pracami pomocniczymi”,
5. przebudowa energetycznych sieci napowietrznych związana z usunięciem kolizji energetycznej- PKWiU 45.21.43-00.00 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych napowietrznych linii elektroenergetycznych (łącznie z pracami pomocniczymi)”,
6. konserwacja oświetlenia ulicznego- PKWiU 45.34.21-00.00 „Roboty związane z montażem instalacji oświetleniowych i sygnalizacyjnych na drogach, lotniskach i w portach”,
7. sprawdzanie, oplombowanie, wymiana, przeprogramowanie elektrycznych układów pomiarowych- PKWiU 33.20.92-00.20 „Usługi napraw i konserwacji przyrządów, aparatów i urządzeń kontrolno- pomiarowych i badawczych”,
8. wymiana uszkodzonych zabezpieczeń obwodów, zainstalowanie przystawek do kontroli ciągłości obwodów napięciowych- PKWiU 33.20.91-00.20 „Usługi instalowania przyrządów, aparatów i urządzeń kontrolno- pomiarowych i badawczych”.

Spółka jako dostawę energii traktuje:
- sprzedaż energii elektrycznej,
- usługi związane z przesyłem energii elektrycznej,
- usługi związane z dystrybucją energii elektrycznej.

Obowiązek podatkowy dla tych czynności określa tak, jak dla dostaw energii elektrycznej tj. z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowie.

Wnioskujący pyta, czy w przedstawionej sytuacji prawidłowo określa moment powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych przez siebie usług...

Podatnik stoi na stanowisku, że na podstawie klasyfikacji usług dokonanej przez GUS można przyjąć, że:
- sprzedaż energii elektrycznej,
- usługi związane z przesyłem energii elektrycznej,
- usługi związane z dystrybucją energii elektrycznej
stanowią dostawę energii elektrycznej i obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z chwilą upływu terminu płatności. Pozostałe usługi wyszczególnione w pkt 4-8 wykonywane przez Spółkę nie stanowią dostawy energii elektrycznej.

Mając na uwadze przedstawiony w piśmie z dnia 11.05.2005 r. i z dnia 09.08.2005 r. stan faktyczny tut. Organ wyjaśnia:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym towarami w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Natomiast pod pojęciem usług, stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde zindywidualizowane świadczenie nie stanowiące dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych (bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej), zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych (ust. 3 art. 8).

Jak z powyższego wynika identyfikacja towarów i usług dla potrzeb podatku od towarów i usług następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej.

Zgodnie z treścią § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług- nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2006 r. (rozporządzenie zmieniające Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 760).Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług obejmuje swym zakresem produkty pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:
- pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi;
- pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów- o ile występują w obrocie;
- pod pojęciem usług rozumie się:
› wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych- usługi na rzecz produkcji;
› wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.Podstawowym założeniem budowy PKWiU jest powiązanie jej z klasyfikacją działalności gospodarczych- PKD zgodnie z którym każdy produkt może być zaliczony do jednego rodzaju działalności gospodarczej.

Z umów załączonych do pisma z dnia 09.08.2005 r. wynika, że:
- w jednym przypadku przedmiotem umowy są: sprzedaż i zakup energii elektrycznej oraz świadczenie usług przesyłowych; zgodnie z postanowieniami tej umowy w okresie rozliczeniowym za sprzedaż energii elektrycznej i usługę przesyłową wystawiane będą faktury częściowe, a wynikające z nich należności będą miały formę rat planowych. Należności wynikające z faktur częściowych oraz z faktury rozliczeniowej płatne są do dnia oznaczonego w fakturze,
- w drugim przypadku przedmiotem umowy jest świadczenie usług przesyłowych; zgodnie z treścią tej umowy płatności zaliczkowe z tytułu usług przesyłowych w części dotyczącej składnika stałego stawki sieciowej oraz składnika zmiennego stawki sieciowej w wysokości 50% planowanego zużycia energii elektrycznej dokonywane są na podstawie faktur wystawianych do dnia 7 danego miesiąca. Termin płatności faktur za usługi przesyłowe wynosi 14 dni od dnia wystawienia faktury.
Rozstrzygając kwestię momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży towaru (energii elektrycznej) i świadczenia usług należy uwzględnić treść zawartych umów.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast z dyspozycji ust. 13 pkt 1 lit. a) cyt. art. 19 wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego. Z treści ust. 11 art. 19 wynika, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Mając na uwadze specyfikę prowadzonej przez Wnioskującego działalności oraz brzmienie powołanych powyżej przepisów należy przyjąć, że w przypadku sprzedaży energii elektrycznej wraz z usługą przesyłu w ramach zawartych umów (dla których to czynności został określony w tych umowach jeden termin płatności) obowiązek podatkowy powstawać będzie zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) cytowanej ustawy. W umowie tej określony został sposób rozliczeń całości przedmiotu umowy, a więc sprzedaży towaru i świadczenia usług.

W przypadku świadczenia usług przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych określonych w art. 19 ust. 1 cyt. ustawy. Gdy przedmiotem umów jest świadczenie usług związanych z energią elektryczną natomiast dostawcą energii elektrycznej będzie inny podmiot to nie można mówić o umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej. Umowa na dostawę energii elektrycznej zostanie zawarta z innym podmiotem.
W zakresie pozostałych usług wymienionych w poz. 4-8 związanych z energią elektryczną obowiązek podatkowy powstawać będzie podobnie jak w przypadku usług przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej tj. zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 powołanej wyżej ustawy.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji

Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze