PP1-443/75/2005
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/75/2005
Data
2005.07.18
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
dotacja
faktura VAT
odliczenie podatku od towarów i usług
remonty
Pytanie podatnika
Podatnik pyta o sposób ustalenia proporcji umozliwiajacej częściowe odliczanie podatku naliczonego?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 25.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie dotyczącej ustalenia proporcji umożliwiającej częściowe odliczenie podatku naliczonego - stwierdzam, że stanowisko Wnioskującego jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 28.04.2005 r. do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym Zapytanie dotyczy sposobu ustalania proporcji umożliwiającej częściowe odliczenie podatku naliczonego. Z przedstawionego w w/w piśmie stanu faktycznego wynika , że Spółka jako zakład budżetowy miasta otrzymuje z budżetu miasta dotację z przeznaczeniem na remonty budynków mieszkalnych. Otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zawarty w fakturach zakupu (ze środków dotacji) podatek naliczony nie podlega odliczeniu, gdyż związany jest ze sprzedażą zwolnioną. Zakład prowadzi jednocześnie sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną, w związku z tym do większości podatku naliczonego stosuje odliczanie częściowe za pomocą proporcji ustalonej jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. W przedstawionym w piśmie z dnia 25.04.2005 r. stanie faktycznym zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe. Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 cyt. art. 15 obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...). W myśl ust. 6 cyt. art. 15 z kategorii podatników zostały wyłączone organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. 1) przekroczyła 98%- podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2; Ustawodawca w art. 90 odwołuje się do pojęcia czynności, w związku z którymi przysługuje bądź też nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, natomiast w art. 86 jako warunek zachowania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego wskazuje na związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wprowadzonej ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 756) od dnia 01.06.2005 r. został uchylony ust. 7 art. 90. Z przepisu tego wynikało, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku snależnego, wlicza ię kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Oznacza to, iż od 01.06.2005 r. przy obliczaniu tej proporcji nie uwzględnia się otrzymanych dotacji (subwencji) i innych dopłat o podobnym charakterze, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Z powyższego wynika, iż ZNK jako zakład budżetowy podlega wyłączeniu z kategorii podatników na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. W związku z tym dotacja otrzymana na remonty budynków mieszkalnych (zadanie statutowe) nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy i przy wyliczaniu proporcji o której mowa w cyt. art. 90 ust. 2 nie powinna być uwzględniana. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. (art. 222 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej). |