Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wyszkowie
1443/PD/41/415/420/22/05
z 8 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1443/PD/41/415/420/22/05
Data
2005.12.08



Autor
Urząd Skarbowy w Wyszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
reklama
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy wartość kuponów rabatowych jest reprezentacją i reklamą publiczną nielimitowaną czy publiczną limitowaną 0.25 % ?


P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 Ordynacja Podatkowa (tj. Dz U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z pózn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.09.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i odpowiedzi na pytania czy w opisanej sytuacji wartość kuponów rabatowych jest reprezentacją i reklamą publiczną nielimitowaną czy publiczną limitowaną 0,25% Naczelnik Urzędu Skarbowegostwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 21.09.2005r. podatniczka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jej Firma świadczy usługę płatną mycia samochodów dla wszystkich klientów oraz nieodpłatną usługę mycia samochodów dla klientów, którzy zakupią na stacjach Firmy określoną ilość paliwa (wartość brutto mycia jednego samochodu wg karty rabatowej wynosi 14 zł). Podatniczka wystąpiła z zapytaniem, czy wartość kuponów rabatowych jest reprezentacją i reklamą publiczną nielimitowaną czy publiczną limitowaną 0,25%. Zdaniem Podatniczki wartość kuponów rabatowych należy zaliczyć do reprezentacji i reklamy publicznej nielimitowanej (art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Podatniczka w celu uatrakcyjnienia sprzedaży w swojej stacji paliw dla klientów, którzy zakupią określoną ilość paliwa oferuje nieodpłatną usługę mycia samochodu. Opisana we wniosku sytuacja, w której klient kupując określony towar (paliwo), uzyskuje dodatkowo określoną nagrodę (nieodpłatną usługę mycia samochodu) za dokonanie zakupów świadczy o dokonaniu tzw. sprzedaży premiowej.Sprzedaż premiową należy odróżnić od reklamy, pomimo, że jej cel jest ten sam ? zachęcenie do zakupu. Nie można rozszerzać znaczenia słów reklama na wszelkie działania podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie towarów produkowanych czy sprzedawanych. Ma to istotne znaczenie dla podatkowej kwalifikacji wydatków ponoszonych w ramach sprzedaży premiowej.Należy zatem wskazać na cechy różniące reklamę i sprzedaż premiową. Reklama jest czynnością poprzedzającą zawarcie transakcji sprzedaży. Dlatego jeżeli w ramach reklamy dochodzi do wydania upominków, jest to czynność poprzedzająca sprzedaż i mająca na celu zachęcanie do sprzedaży.Natomiast wręczenie nagród w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą. Ponadto sprzedaż premiowa pozbawiona jest elementu losowego. Oznacza to ze w jej ramach nagrodę otrzymuje każdy kto spełni warunki promocji tj. dokona zakupu określonego towaru (usługi) lub określonej ilości towaru (usługi). Tymczasem upominki w ramach działań reklamowych, zwłaszcza przybierających charakter publiczny nie są kierowane do konkretnych osób, lecz skierowane w sposób powszechny do anonimowych klientów bez względu, czy w efekcie dokonają oni zakupów, czy też nie.Reklama to działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług.Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wydatki ponoszone przez Podatniczkę na przedsięwzięcie sprzedaży premiowej nie stanowią reklamy, która odpowiada przytoczonej definicji (działania polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach i zachwalaniu ich).W przypadku prowadzonej przez Podatniczkę sprzedaży premiowej nie dochodzi do rozpowszechniania informacji o jej towarach oraz do ich zachwalania ? są one znane nabywcom.W związku z tym przy sprzedaży premiowej do rozliczenia wydatków na jej organizację oraz zakup towarów lub wytworzenie usług wydanych w ramach tej sprzedaży nie będzie miało zastosowania ograniczenie wynikające z art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 26.07.1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 14 poz. 176 z 2000 r. ze zm.).Koszty wytworzenia usługi będą kosztem prowadzenia działalności Firmy, nie stanowią wydatków ponoszonych na reklamę.Reasumując wartość kuponów rabatowych zgodnie z treścią interpretacji nr 20 i 21 skierowanymi do Pani Firmy nie stanowi w świetle przepisów art. 14 przychodów, nie jest też kosztem uzyskania przychodów ? kosztami są poniesione wydatki na wytworzenie usługi, nie jest kosztem reklamy,

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie dokonania interpretacji

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja Podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Ciechanowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł do zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj