PP1-443/100/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/100/05
Data
2005.09.21
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
cukier
dopłata
opodatkowanie
produkcja
Pytanie podatnika
Czy dopłata do cukru zużytego na cele niespożywcze podlega podatkowi VAT na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 05.07.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 06.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie opodatkowania otrzymanej w 2004 r. dopłaty do cukru zużytego na cele niespożywcze - informuję, że stanowisko wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 06.07.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka w 2004 r. otrzymała dopłatę do cukru przetworzonego na cele niespożywcze (produkcja syropów farmaceutycznych) zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o regulacji rynku cukru (Dz. U. Nr 76, poz. 810 ze zm.) i w oparciu o „Zasady dopłat do przerobu cukru na cele niespożywcze realizowanego w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 30 czerwca 2004 r. w roku rozliczeniowym 2003/2004” Agencji Rynku Rolnego. Wnioskujący pyta, czy dopłata ta podlega podatkowi VAT na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług... Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowa dopłata nie wypełnia treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ cena sprzedaży syropów farmaceutycznych była niezależna od kwoty otrzymanej dopłaty. Dopłata ta nie stanowiła wyrównania ceny sprzedaży konkretnego wyrobu, ani też nie stanowiła rekompensaty z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Istotą otrzymanej dopłaty był częściowy zwrot kosztu poniesionego na zakup cukru zużytego do produkcji syropów farmaceutycznych. W przedstawionym stanie faktycznym zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe. Z treści art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z analizy tych przepisów wynika, że dopłata będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT gdy spełnione zostaną kumulatywnie dwie przesłanki: 1. musi być faktycznie otrzymana, Zasady dopłat do przerobu cukru na cele niespożywcze regulują przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o regulacji rynku cukru. Zgodnie z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy przetwórcy cukru mogą uzyskać dopłaty do przerobu cukru na cele niespożywcze. a) pochodzenia krajowego, Z przedstawionego w piśmie z dnia 05.07.2005 r. stanu faktycznego wynika, iż otrzymana przez Spółkę dopłata nie spełnia przesłanek do uznania jej za obrót w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Dopłata ta nie stanowi dofinansowania do ceny produkowanych syropów. Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (przed nowelizacją) do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. W związku z powyższym do ustalenia proporcji do odliczenia podatku naliczonego w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 90 cyt. ustawy. Należy nadmienić, że począwszy od dnia 01 czerwca 2005 r. przepis ust. 7 cyt. art. 90 nie obowiązuje. Został on uchylony zgodnie z art. 1 pkt 24 lit a) ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej). |