Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-103/05
Data
2005.11.21



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
sprzedaż


Pytanie podatnika
Czy powstał obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku, gdy umowa sprzedaży została zawarta poza terytoriu Rzeczypospolitej Polskiej?


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 12.10.2005r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii interpretacji art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych ( Dz.U. z 2005r. Nr 41, poz. 399 ze zm.).

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:

Spółka prowadzi między innymi działalność handlową, której przedmiotem jest gaz propan – butan. Źródłem zaopatrzenia najczęściej jest import gazu z Rosji lub Ukrainy. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy Spółka dokonuje zakupu gazu od innej spółki mającej siedzibę w Polsce, na warunkach dostawy DAF granica białorusko-polska (Brześć-Małaszewicze) lub DAF granica ukraińsko – polska (Jagodzin-Dorohusk lub Izów-Hrubieszów), przed odprawą celną i przeładunkiem. Odprawy celnej towaru dokonuje Spółka po wprowadzeniu towaru na wspólnotowy obszar celny, na podstawie faktury sprzedaży wystawionej przez spółkę krajową. Umowa sprzedaży zostaje zawarta poza terytorium kraju, faktury sprzedaży wystawiane są przez sprzedającego w siedzibie jego Spółki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stanowisko podatnika:
Transakcja ta nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, gdyż przedmiotem umowy sprzedaży jest towar znajdujący się za granicą i czynność cywilnoprawna dokonywana jest poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na granicy polsko – białoruskiej lub polsko – ukraińskiej następuje przekazanie towaru w posiadanie na własność.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2005r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) enumeratywnie wymienia czynności podlegające podatkowi. Co do zasady, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Dokonanie przez podatnika czynności sprzedaży bądź zamiany rzeczy i praw majątkowych powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Wynika to z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.a powołanej ustawy. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę - art. 535 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93).z późn. zm.). Z analizy powyższego przepisu wynika, że umowa sprzedaży jest umową konsensualną, odpłatną, wzajemną i zobowiązującą. Wymaga ona wykonania, a więc świadczenia każdej ze stron, tj. doprowadzenia do tego by przewidziany w niej skutek nastąpił (przeniesienie własności lub prawa majątkowego – zapłata).

Czynności prawne podlegające ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych mają charakter konsensualny, czyli dochodzą do skutku przez zgodne oświadczenie woli stron, niezależnie od tego, kiedy zachodzą faktyczne skutki czynności prawnej.

Przepisy art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowią, że podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przedmiotem czynności są :

    - rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    - rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą,

w przypadku, gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W powołanym powyżej przepisie art. 1 ust 4, ustawodawca określił dwa różne stany faktyczne, gdzie zaistnienie każdego z nich powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Kryterium rozróżniającym jest usytuowanie rzeczy lub miejsca wykonania praw majątkowych. Ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych pojęcia „terytorium” i „granica” w związku z tym, że w ustawie brak jest tych pojęć, należy sięgnąć do innych aktów prawnych definiujących te pojęcia. Termin terytorium został zdefiniowany w ustawie z dnia 12.10.1990 r. o ochronie granicy państwowej ( Dz.U. Nr 78, poz. 461 ze zm.). Jest to obszar na kuli ziemskiej, nad którym Rzeczpospolita Polska sprawuje swoje zwierzchnictwo. W skład terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wchodzi terytorium lądowe oraz wnętrze ziemi znajdujące się pod nim, morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne oraz dno i wnętrze ziemi, znajdujące się pod nimi, a także przestrzeń powietrzna znajdująca się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że przedmiotem umów sprzedaży są rzeczy znajdujące się za granicą, strony umowy mają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a czynność cywilnoprawna została dokonana poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W związku z tym, że nie został spełniony drugi warunek z koniecznych, zawarty w art. 1 ust. 4 pkt. 2 ww. ustawy (umowy sprzedaży zostały zawarte za granicą) - czynność prawna nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej, służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze