PD.423-81/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-81/05
Data
2005.10.11
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
środki własne
wydatek
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika Czy wydatki na przygotowanie wniosku sfinansowane ze środków własnych moga być kosztem uzyskania przychodów a z chwilą wpływu środków z dotacji na rachunek bankowy Spółdzielni powinny być wyksięgowane z kosztów ponieważ dofinansowanie z funduszy unijnych jest źródlem dochodów zwolnionych?
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity, Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 26. 07. 2005 r. Spółdzielnia zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółdzielnia poniosła wydatki na przygotowanie wniosku o dotację unijną, wydatek ten sfinansowała ze środków własnych a otrzymane dofinansowanie nie będzie przeznaczone na rekompensatę tego wydatku. Wydatek ten został poniesiony w miesiącu marcu 2005r.; wyprzedził on w czasie otrzymaną decyzję oraz środki, które otrzymane zostaną po dokonaniu odbioru całości przedsięwzięcia oraz po udokumentowaniu kwalifikowanych kosztów w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia kompletnego poprawnego wniosku o płatność tj. najwcześniej w miesiącu grudniu 2005r. W miesiącu poniesienia wydatku Spółdzielnia zaliczyła go do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na fakt iż jest on związany z zakupem urządzeń piekarniczych do prowadzonej działalności gospodarczej, z której uzyskuje opodatkowane dochody i temu ma służyć otrzymana dotacja. Spółdzielnia prosi o udzielenie odpowiedzi, „czy wydatki na przygotowanie wniosku o dotację unijną mogą być kosztem uzyskania przychodu, czy wydatków na przygotowanie wniosku nie można przejściowo zaksięgować w koszty podatkowe a z chwilą wpływu środków z dotacji na rachunek bankowy wyksięgować je z kosztów”. Zdaniem Spółdzielni „ na podstawie art.15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych poniesiony wydatek na przygotowanie wniosku o przyznanie dotacji jest kosztem poniesionym w celu osiągnięcia przychodów i wiąże się bezpośrednio z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółdzielnię, tj. produkcją piekarniczą. Zaliczenie wydatku na przygotowanie wniosku do kosztów uzyskania przychodów wiąże się z koniecznością pozyskania środków na zakup urządzeń do modernizowanej piekarni. Otrzymanie dotacji nie jest celem samym w sobie i jest uwarunkowane wykorzystaniem dotacji do zwiększenia przychodów i stworzeniu nowych miejsc pracy. Z działalności piekarniczej Spółdzielnia uzyskuje opodatkowane dochody i temu ma służyć dotacja”. Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje: Stosownie do przepisów art. 7 ust.3 pkt.1 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów. Kwestie dotyczące opodatkowania dotacji pochodzącej ze środków unijnych uregulowane zostały w art.17 ust.1 pkt 23 cyt. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 w.w. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). Wydatek poniesiony na sporządzenie wniosku o „dotacje unijne” jest wydatkiem związanym bezpośrednio z pozyskaniem środków finansowych, które z mocy art.17 ust.1 pkt 23 cyt. ustawy są wolne od podatku. Wydatki związane z uzyskaniem dotacji- w tym związane z przygotowaniem wniosku o unijne dotacje -nie podlegają uwzględnieniu w kosztach podatnika, na podstawie art. 7 ust 3 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z kolei, w przypadku uzyskania takiej dotacji, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane otrzymaną dotacją nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy. Konkludując wydatki w zakresie przygotowania wniosku o dotację unijną pokryte z własnych środków nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ze względu na ich zwiazek z przychodami zwolnionymi. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż stanowisko Spółdzielni przedstawione w zapytaniu jest nieprawidłowe. interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. |