Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-95/05
Data
2005.11.22


Referencje


Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych


Słowa kluczowe
nierezydent
podatek dochodowy od osób prawnych
przychód
terytorium Polski
urządzenie przemysłowe
użytkowanie (używanie)


Pytanie podatnika

Pytanie podatnika
„czy, podstawę naliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego, w przypadku dokonywania wypłat na rzecz kontrahenta zagranicznego powinna stanowić wartość netto z faktury za udostępnienie cystern kolejowych do korzystania przez Z. A. „P” S.A., czy też wartość brutto z uwzględnieniem 16% niemieckiego podatku VAT?”.


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity, Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 26. 08. 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółka dzierżawi od firmy niemieckiej specjalistyczne cysterny kolejowe do przewozu wody utlenionej i w okresach miesięcznych otrzymuje z tego tytułu faktury na wartość określaną iloczynem czynników:ilość wagonów, ilość dni, cena za jeden wagon( wartość netto) powiększoną o niemiecki 16% podatek VAT( Umsatzsteuer). Na podstawie art. 21 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r., Nr 54 z późn. zm.) Spółka zobowiązana jest ustalić za tego typu usługi podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium RP przez nierezydentów przychodów za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu z uwzględnieniem umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Spółka posiada certyfikat rezydencji i zgodnie z art.26 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje 5% stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła na podstawie art. 12 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, zawartej między Rzeczpospolitą Polską, a Republiką Federalną Niemiec z 14 maja 2003r.( Dz. U. Nr 12 z 2005r., poz.90,91). Dla celów bilansowych koszty Spółki obciążane są w wartości netto, natomiast niemiecki VAT zatrzymywany jest na koncie rozliczeniowym do odzyskania od Nemieckiego Urzędu Skarbowego.

Spółka zwraca się z zapytaniem „czy, podstawę naliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego, w przypadku dokonywania wypłat na rzecz kontrahenta zagranicznego powinna stanowić wartość netto z faktury za udostępnienie cystern kolejowych do korzystania przez Z. A. „P” S.A., czy też wartość brutto z uwzględnieniem 16% niemieckiego podatku VAT?”.

Zdaniem Spółki „podstawa naliczania zryczałtowanego podatku dochodowego w przypadku dokonywania wypłat na rzecz kontrahenta zagranicznego, nie powinna obejmować 16% niemieckiego podatku VAT. W art. 26 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mowa jest wprawdzie o obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku „ od tych wypłat”, co może sugerować iż podatek powinien być pobierany od całej wypłaty, jaka jest na rzecz nierezydenta dokonywana. Nie można jednak zapominać, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest przychód, a nie wypłata jako taka. Przepis art. 26 ust.1 ma znaczenie jedynie w zakresie w jakim określa status dokonującego wypłaty, jako płatnika i nie może mieć wpływu na określenie wartości podatkowego przychodu ( co jest przedmiotem regulacji ustawowych w art. 12 do art.14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W oparciu o normę wyrażoną w art. 12 ust.4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek od towarów i usług nie jest zaliczany do przychodów. Wynika z tego wyraźnie, że to wartość netto leży u podstaw obowiązku pobierania przez płatnika( Z.A.” P” S.A.) 5% zryczałtowanego podatku dochodowego, z racji dokonywania wypłat na rzecz nierezydentów uzyskujących na terytorium RP przychody z określonych w art. 21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tytułów( z uwzględnieniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ).

Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje: Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów z tytułu m.in.użytkowania lub prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego ustala się w wysokości 20% przychodów. Natomiast ust. 2 art. 21 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita.

Stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 są obowiązane jako płatnicy pobierać z zastrzeżeniem ust. 2 w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Należy jednak zauważyć, iż przepisy umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawartych z Rzeczpospolitą Polską mają pierwszeństwo przed stosowaniem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art 12 umowy między Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku ( Dz. U z 2005r., Nr 12, poz.90) należności licencyjne, powstające w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Określenie "należności licencyjne" użyte w ust. 3 niniejszego artykułu oznacza wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin, wszelkiego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego lub za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego lub za informacje dotyczące doświadczenia w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej. Postanowienie to stosuje się odpowiednio do wszelkiego rodzaju wypłat za użytkowanie lub prawo do użytkowania nazwy, zdjęcia lub innych podobnych praw osobistych oraz do wypłat otrzymywanych jako wynagrodzenie za nagranie przez radio lub telewizję występów sportowców lub artystów.

Należności licencyjne, o których mowa wyżej, mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z jego ustawodawstwem, ale jeżeli osoba uprawniona do należności licencyjnych ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto należności licencyjnych (art. 12 ust.2 umowy). W związku z powyższym stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki przedstawione w zapytaniu jest nieprawidłowe. Jednocześnie Naczelnik tut.Urzędu informuje, że z dniem 01.09.2005r., stosownie do postanowień art.14e ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje pisemne interpretacje w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się i nie toczyło postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyłącznie w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej.

interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Referencje

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze