Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/156/150i/05
z 25 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/156/150i/05
Data
2005.08.25



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa
opodatkowanie
powstanie obowiązku podatkowego
świadczenie usług
użytkowanie wieczyste
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Wątpliwości podatnika dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zamiany, której przedmiotem jest ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych, wraz z przeniesieniem prawa własności posadowionych na nim budynków, w zamian za przeniesienie na rzecz Gminy prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności urządzeń drogowych.
Stan faktyczny przedstawia się następująco: Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, jest właścicielem gruntów, zabudowanych budynkami mieszkalnymi i budynkiem użytkowym, wybudowanych ze środków własnych Spółdzielni Mieszkaniowej w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.
Gmina w przedmiotowej transakcji:
- oddała na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej w użytkowanie wieczyste grunt o wartości 546.637,00 zł,
- przeniosła własność budynków mieszkalnych i budynku użytkowego (posadowionych na tym gruncie), których nakłady poniesione przez Spółdzielnię na ich wybudowanie zrównoważyły ich wartość rynkową. Dlatego też, prawo własności zostało przeniesione bez rozliczeń finansowych.
Spółdzielnia Mieszkaniowa jest użytkownikiem wieczystym gruntów zabudowanych urządzeniami drogowymi, wybudowanymi w latach 1966-1980.
Spółdzielnia jako użytkownik wieczysty:
- przeniosła na rzecz Gminy prawo użytkowania wieczystego gruntów o wartości 579.767,00 zł,
- przeniosła bez rozliczeń finansowych na rzecz Gminy własność urządzeń drogowych wybudowanych ze środków Gminy.
Jak wskazuje Podatnik, budynki, których własność została przez Gminę przeniesiona, zostały zakwalifikowane jako towar używany na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Budynki, zostały wybudowane na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, ze środków własnych Spółdzielni i Gminie nie przysługiwało w stosunku do nieruchomości podlegającej zamianie, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik nie poniósł również wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jak podaje Strona, przeniesienie własności budynków następuje bez rozliczeń finansowych, ponieważ nakłady poniesione na wybudowanie nieruchomości równoważą ich wartość rynkową.
Ponadto, Strona podaje, iż zgodnie z art. 71 ust. 5, w związku z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w przypadku zamiany praw użytkowania wieczystego nie pobiera się pierwszej opłaty. Jednakże, Spółdzielnia jako użytkownik wieczysty jest zobowiązana do uiszczania na rzecz Gminy Wrocław opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego. Wskazane opłaty, winny być wnoszone z góry do 31 marca każdego roku. Podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Strona wyjaśnia, że Gmina przejmuje prawo użytkowania wieczystego gruntów stanowiących drogi, której jest właścicielem (następuje konfuzja praw). Powyższe nie ma charakteru zrzeczenia się prawa użytkowania wieczystego, o którym mowa w art. 179, w związku z art. 237 Kodeksu cywilnego. Jest to, zamiana realizowana na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1.
W ocenie wnioskodawcy, przeniesienie przez Gminę własności budynków na rzecz Spółdzielni podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże jako dostawa towarów używanych korzysta ze zwolnienia, w myśl zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast, w przypadku oddania nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Jednakże, zgodnie z art. 71 ust. 5, w związku z art. 15 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r., w przypadku zamiany prawa użytkowania wieczystego, nie pobiera się pierwszej opłaty. W związku z powyższym, z tytułu oddania na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej w użytkowanie wieczyste przedmiotowego gruntu, w przypadku pierwszej opłaty nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, gdyż opłata ta nie jest należna. Natomiast, opłaty roczne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 tej ustawy jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje z kolei całość świadczenia należnego od nabywcy. Natomiast ustęp 3 tego artykułu stanowi, iż jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszona o podatek. Wobec powyższego, zamiana towarów stanowi czynność opodatkowaną jaką jest odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zamiana taka, skutkuje bowiem przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W przypadku zamiany występuje również wynagrodzenie, którym jest otrzymanie innej rzeczy. Oznacza to, iż w tym przypadku wynagrodzenie nie ma formy pieniężnej, lecz jest określone w naturze.

Jak wynika ze złożonego wniosku, przedmiotem transakcji ze strony Gminy jest oddanie na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej w użytkowanie wieczyste gruntu wraz z przeniesieniem własności budynków mieszkalnych i budynku użytkowego posadowionych na tym gruncie. W zamian, Spółdzielnia Mieszkaniowa przeniosła na rzecz Gminy prawo użytkowania wieczystego gruntów wraz z prawem własności urządzeń drogowych.

Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 545 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane natomiast należy rozumieć budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Zatem, przedmiotowa dostawa będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości podatnika dotyczą również tego, czy transakcja zamiany prawa wieczystego użytkowania będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowi­ące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów rozumie się, co do za­sady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świad­czeniem na rzecz innego podmiotu, i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Jak wskazuje Strona, przedmiotowa transakcja nie ma charakteru zrzeczenia się przez Spółdzielnię Mieszkaniową prawa użytkowania wieczystego, o którym mowa w art. 179, w związku z art. 237 kodeksu cywilnego. Nie jest to bowiem czynność nieodpłatna. W zamian za przeniesienie przez Spółdzielnię Mieszkaniową prawa użytkowania wieczystego gruntów, Gmina oddała na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej prawo użytkowania wieczystego innej nieruchomości gruntowej. Podatnik wskazał, iż przedmiotowa zamiana realizowana jest na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Zgodnie z treścią tego przepisu nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości. Natomiast zgodnie z ustępem 2 tego artykułu ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Gmina ustanowiła prawo wieczystego użytkowania gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi i budynkiem użytkowym, w zamian za prawo wieczystego użytkowania gruntów zabudowanych urządzeniami drogowymi od jej dotychczasowego użytkownika tj. Spółdzielni Mieszkaniowej.

Oddanie gruntów w wieczyste użytkowanie, stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Ponadto, tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż do czynności oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste, będą miały zastosowanie zasady ogólne dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego, wynikające z ustawy

z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie, z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje w chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie ust. 11 powołanej ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Ponieważ, użytkowanie wieczyste ma charakter usługi ciągłej, zgodnie z wyżej wymienionymi ogólnymi zasadami przewidzianymi w ustawie, obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą otrzymania zapłaty poszczególnych opłat należnych z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Zatem, w analizowanym przypadku nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, w odniesieniu do pierwszej opłaty, jeśli opłata ta nie jest pobierana zgodnie z art. 71 ust. 5, w związku z art. 15 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Natomiast, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będą podlegały opłaty roczne wnoszone z tego tytułu.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku tj. w dniu 25.05.2005 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj