Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB I-2/415-40/05
z 29 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB I-2/415-40/05
Data
2005.09.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
ryczałty
stawki podatku
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Jakie są stawki ryczałtu dla usług transportowych wykonywanych samochodami ciężarowymi - jeden oładowności powyżej 2 ton , drugi o ładowności poniżej 2 ton?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 i art.217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20.11.1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144 , poz. 930 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 27.07.2005r w sprawie ustalenia stawek ryczałtu dla usług transportowych.

W dniu 27.07.2005r. złożył Pan w tutejszym organie podatkowym wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej przyjęcia odpowiednich stawek ryczałtu dla usług transportowych.

Potrzeba wyjaśnienia sposobu stosowania tych przepisów powstała na tle następującego stanu faktycznego.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem tej działalności są usługi transportowe wykonywane samochodami ciężarowymi – jeden ładowności powyżej 2 ton, drugi o ładowności poniżej 2 ton.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego uważa Pan, iż właściwą stawką podatku dla całości usług jest stawka 5,5 %- ponieważ przepis art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stwierdza, że przewozy ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej dwóch ton opodatkowane są stawką 5,5 %.

Stanowisko swoje opiera Pan na definicji taboru zawartej w Słowniku Poprawnej Polszczyzny pod redakcją Witolda Doroszewskiego PWN 1980. Zgodnie z tą definicją - według Pana - należy odnieść się do łącznej ładowności taboru. Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy oprzeć się na przepisach ustawy z dnia 20.11.1998r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zmianami ).Stosownie do treści art.12 ust.1 pkt 4 lit. a tej ustawy w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5 %.

W przypadku zaś świadczenia usług w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności poniżej 2 ton ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 %. Zastosowanie w tym przypadku ma art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b wyżej powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, który stanowi, iż stawkę w wysokości 8,5 % stosuje się do działalności usługowej.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów ustawy dla określenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów z tytułu świadczonych usług transportowych istotna jest ładowność pojazdu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przypadku gdy ładowność pojazdu, którym świadczone są usługi jest mniejsza niż 2 tony przychody ze świadczonych usług tym pojazdem należy opodatkować stawką ryczałtu w wysokości 8,5 % , a jeżeli jest ona wyższa niż 2 tony stawką 5,5 %.Zatem stanowisko Pana przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców . Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj