PD.423-63/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-63/05
Data
2005.08.19
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
organizacje
składki
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika Czy w świetle art. 16 ust. 1 pkt 37 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów składki na rzecz organizacji Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów-Markowych PRO-MARKA?
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 z poźn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 25 maja 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.05.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii uznania za koszty uzyskania przychodów składki na rzecz organizacji Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych PRO-MARKA jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 25 maja 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego podatnik jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Wytwórców Produktów Markowych PRO-MARKA. Celem tej organizacji, wg podatnika, jest zrzeszanie przedsiębiorców oraz prowadzenie działań na rzecz ochrony interesów producentów produktów markowych. Z tytułu przynależności do tej organizacji Spółka opłaca roczną składkę członkowską w wysokości ok. 10.000 zł. Ponadto, jak twardzi jednostka „żeby Sp. z o. o. mogła być członkiem tego Stowarzyszenia, musi występować jako konkretna osoba fizyczna. Osobą tą jest reprezentujący Spółkę jej Dyrektor. Stąd Spółka reguluje dodatkową roczną składkę w wysokości 100 zł (jako osoba fizyczna).” W związku z powyższym podatnik zwrócił się z pytaniem„Czy w świetle art. 16 ust. 1 pkt 37 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów składki na rzecz organizacji Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów-Markowych PRO-MARKA... Przedstawiając własne stanowisko w sprawie podatnik stwierdza, że składka na rzecz Polskiego Stowarzyszenia Wytwórców Produktów Markowych PRO-MARKA może być zaliczona (na warunkach, o których mowa ww. przepisie) do kosztów uzyskania przychodów, gdyż Stowarzyszenie to zrzesza przedsiębiorców oraz działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). W związku z powyższym, zdaniem podatnika, w analizowanym przypadku występują przesłanki do zaliczenia składki do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 lit. c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Oceniając przedstawione przez podatnika stanowisko w sprawie stwierdzam co następuje: Art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można uznać za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 16 ust 1 pkt 37 lit c powołanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw – do wysokości łącznie nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,15% kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Z powołanego przepisu wynika, że składki ponoszone przez przedsiębiorców na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, co do zasady nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Od tej zasady powołana norma prawna przewiduje pewien wyjątek. Dotyczy on składek poniesionych na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw. Analizując stan faktyczny sprawy w kontekście cytowanego przepisu, należy zauważyć, że zgodnie ze statutem celem dzielności Polskiego Stowarzyszenia Wytwórców Produktów Markowych PRO-MARKA jest prowadzenie na rzecz ogółu społeczności działania wspomagającego rozwój gospodarczy, rozwój przedsiębiorczości, w tym również prowadzenie szeroko rozumianego działania na rzecz budownictwa, promowania i ochrony znaku towarowego a także ochrona interesów producentów (wytwórców) produktów markowych. Stowarzyszenie zrzesza: - osoby fizyczne, posiadające pisemną rekomendację wytwórcy produktu markowego – członek zwyczajny,- osoby prawna będące wytwórcami produktu markowego – członek wspierający,- osoby fizyczne, które wniosły wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia – członek honorowy. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. nr 20, poz. 104 z późn. zm.) Jak z powyższego wynika Stowarzyszenie PRO-MARKA nie jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców i pracodawców, działającą na podstawie odrębnych ustaw. Jej członkiem może być osoba nie będąca przedsiębiorcą czy pracodawcą. Odrębnymi ustawami, o których mowa w powołanym przepisie, są np. ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, czy też inne ustawy regulujące działalność samorządowych organizacji przedsiębiorców. Ustawa Prawo o stowarzyszeniach nie mieści się w katalogu tych ustaw. Prawo o stowarzyszeniach jest zbiorem regulacji prawnych skierowanym do ogółu społeczeństwa, stwarzajacym warunki do realizacji gwarantowanej przepisami Konstytucji wolności zrzeszania się. Wobec powyższego stwierdzam, że nie spełnione zostały warunki zaliczenia przez Spółkę wydatków poniesionych na opłacenie składek na rzecz Polskiego Stowarzyszenia Wytwórców Produktów Markowych PRO-MARKA, do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko jednostki w rozstrzyganej kwestii jest nieprawidłowe. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. |