Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PP1-443-38/05
z 21 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443-38/05
Data
2005.09.21



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
samochód ciężarowy


Pytanie podatnika
Mżliwość odliczenia podatku od zakupionego paliwa do samochodu, kupionego przed dniem 1 maja 2004 r.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana .. z dnia 18 lipca 2005 r. w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego,

- postanawiam uznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 18 lipca 2005 r. wystąpił Pan z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przed dniem 1 maja 2004 r., czyli przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dokonał Pan zakupu samochodu spełniającego wówczas wymogi samochodu ciężarowego uniwersalnego. W świetle ówczesnych przepisów właściciel samochodu ciężarowego posiadał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek zawarty w nabywanym paliwie do napędu tych samochodów. Przepisy nowej ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3, nie zezwalają na wskazane wyżej odliczenia dla samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy. W zaistniałej sytuacji samochód Pana, mimo odpowiedniego zapisu w dowodzie rejestracyjnym i homologacji fabrycznej, nie jest już traktowany jako samochód ciężarowy, ponieważ jego ładowność nie przekracza wielkości wyliczonej na podstawie podanego w ustawie wzoru.

W przedmiotowym piśmie stawia Pan pytanie o możliwość odliczenia podatku od zakupionego paliwa do Pańskiego samochodu, kupionego przed dniem 1 maja 2004 r.

Zdaniem Pana przepisy obowiązującej od dnia 1 maja 2004 r. ustawy o VAT tj. art. 88 ust. 1 pkt 3 oraz art. 86 ust. 3 mają zastosowanie tylko do pojazdów nabytych po dniu 30 kwietnia 2004 r. i odnoszą się tylko do paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów zakupionych po tej dacie. Ponadto z racji, że obecna ustawa o podatku od towarów i usług nie jest kontynuacją poprzedniej ustawy o VAT, a wspomniane unormowania nie mogą mieć mocy wstecznej, uznaje Pan, że samochód kupiony przed dniem 1 maja 2004 r. i wówczas spełniający warunki samochodu ciężarowego, nadal może korzystać z odliczenia podatku VAT od paliw silnikowych na zasadzie prawa nabytego.

Organ podatkowy mając na uwadze powyższe informuje.

W myśl art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 sierpnia 2005 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ – oznacza dopuszczalną ładowność,

n – oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

– kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca – nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3 określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa ust. 3.

Z kolei według art. 88 ust.1 pkt 3 w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 sierpnia 2005 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

Z dniem 22 sierpnia 2005 r., zgodnie z ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756), weszły w życie nowe zasady dotyczące ustalania kategorii samochodów, których nabycie uprawnia do pełnego odliczenia VAT, a w konsekwencji również do odliczenia VAT od nabywanego paliwa do ich napędu.

Jak wynika ze znowelizowanego przepisu art. 88 ust.1 pkt 3 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Z kolei według znowelizowanego art. 86 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000,00 zł.

Jednakże od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, które zawarł w przepisie art. 86 ust. 4 ustawy. Do wyjątków tych zaliczono:

  1. pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwała przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdy samochodowe mające więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi przekracza 50% długości pojazdu, (…);
  3. pojazdy samochodowe, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdy samochodowe, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
  6. pojazdy samochodowe konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (…).

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, wymienionych w punktach od nr 1 do nr 4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Dokumentem potwierdzającym spełnienie tych wymagań jest zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz dowód rejestracyjny pojazdu zawierający właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań – art. 86 ust. 5 znowelizowanej ustawy. Zgodnie z ust. 5 a art. 86 kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy – art. 5 ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).

W świetle powyższego zakaz odliczenia podatku VAT przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy, nie będzie miał zastosowania do samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz do pojazdów o mniejszej masie – wymienionych w art. 86 ust. 4 znowelizowanej ustawy o VAT.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy należy zauważyć, iż zarówno stan prawny obowiązujący przed dniem 22 sierpnia 2005 r., jak i po tej dacie nie przewiduje żadnych wyjątków w stosowaniu przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. W szczególności stosowanie tego przepisu nie zostało wyłączone w odniesieniu do nabywania paliw wykorzystywanych do napędu samochodów nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, to jest przed dniem 1 maja 2004 r. Oznacza to, że o kwestii, czy dany samochód jest samochodem ciężarowym i podatnik ma prawo do skorzystania z odliczenia decydują tylko i wyłącznie cytowane powyżej przepisy. Tym samym, jeżeli podatnik nabywa obecnie, tj. po dniu 30 kwietnia 2004 r. paliwo do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, bez względu na fakt, iż na dzień nabycia tych pojazdów, prawo to przysługiwało na podstawie ówcześnie obowiązujących przepisów w zakresie podatku VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa nie ma charakteru prawa nabytego, uzależnione jest bowiem wyłącznie od spełnienia określonych wymogów wynikających z przepisów w zakresie podatku VAT obowiązujących w okresie rozliczeniowym, w którym dokonano zakupu.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi.

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14 b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla strony wiążąca.

Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia.

Interpretacja ta jest bowiem wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji o czym stanowi art. 14b § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4. ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj