PD2/423-39/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2/423-39/05
Data
2005.04.15
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
fundusz remontowy
inwestycje
remonty
spółdzielnie mieszkaniowe
Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczyło ustalenia, czy koszty prac dociepleniowych finansowane z funduszu termorenowacji należy traktować jako koszty remontu, czy inwestycji zwiększającej wartość budynku?
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek z dnia 22 marca 2005 r. (data wpływu: 25.03.2005 r.) w sprawie udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach w podatku dochodowym od osób prawnychpotwierdza stanowisko Podatnika przedstawione w/w piśmie. Uzasadnienie Zapytanie Podatńika dotyczy ustalenia czy koszty prac dociepleniowych finansowane z funduszu termorenowacji należy traktować jako koszty remontu, czy inwestycji zwiększającej wartość budynku. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zebranie Przedstawicieli członków Spółdzielni Mieszkaniowej podjęło w 1997 r. uchwałę o utworzeniu funduszu termorenowacji przeznaczonego na finansowanie docieplenia ścian budynków mieszkalnychi stropodachów oraz opomiarowanie węzłów cieplnych. Środki funduszu pochodziły z comiesięcznych wpłat członków spółdzielni dokonywanych na podstawie książeczek opłat czynszowych. Fundusz termorenowacji został wyszczególniony jako odrębna pozycja w czynszu obok funduszu remontowego. Zgodnie z podjętą uchwałą Spółdzielnia prowadziła prace dociepleniowe. Polegały one na położeniu na zewnętrzne ściany budynków warstwy izolującej, a w przypadku stropodachów, na wypełnieniu wolnej przestrzeni pomiędzy dachem a stropem warstwą izolującą. Od początku prace niniejsze traktowane były jako inwestycje, a poniesione nakłady za pomocą dowodów OT zaliczane jako zwiększenie wartości budynku. W 2004 r. Zebranie Przedstawicieli członków zobowiązało Zarząd Spółdzielni do zmiany kwalifikacji poczynionych prac z modernizacyjnych na remontowe argumentując, że zaliczenie prac dociepleniowych do inwestycji pozbawia spółdzielców prawa do odliczania składek wpłacanych na fundusz od ich dochodów stosownie do art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2002 r. (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Na tle takich okoliczności faktycznych Zarząd Spółdzielni formułuje stanowisko, iż docieplenie nie polega na remoncie, czyli przywróceniu pierwotnego stanu technicznego, ale jest modernizacją (inwestycją, ulepszeniem), ponieważ położenie nowej warstwy izolującej poprawia wartość użytkową budynku poprzez zmniejszenie przepuszczalności ścian, co z kolei zatrzymuje ciepło wewnątrz mieszkań i wpływa na zmniejszenie opłat za ogrzewanie. Wobec konieczności wypowiedzenia się co do żądań członków Spółdzielni, Zarząd zwraca się do Naczelnika tut. Urzędu o zajęcie stanowiska w niniejszej sprawie. Rozróżnienie pomiędzy remontem a modernizacją środków trwałych jest o tyle istotne, iż łączą się z nimi odmienne skutki podatkowe.Koszty remontu mogą być rozpoznawane jako koszty podatkowe już w dacie poniesienia. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób - prawnych (j. t. Dz. U. Nr.54, poz 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia tych przychodów, nie wymienione jednocześnie na liście negatywnej z art. 16 tej ustawy. Wydatki o charakterze remontowym nie znajdują się na wymienionej liście, a ich związek z osiąganiem przychodów jest niewątpliwy, ponieważ właśnie sprawność funkcjonalna składników majątkowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej warunkuje jej zyskowność. Odróżnienie wydatków remontowych od ulepszających nastręcza pewnych trudności. Ustawodawca w ogóle nie zdefiniował „remontu" w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a definicja ulepszenia zawarta w art. 16g ust. 13 ustawy jest nieprecyzyjna. Prace polegające na docieplaniu budynków i stropodachów, których kwalifikacja podatkowa budzi wątpliwości Podatnika, należy zaliczać do wydatków modernizacyjnych. Jak słusznie podnosi Strona zainteresowana bez wątpienia przyczyniają się one do trwałego wzrostu wartości użytkowej obiektów. Stanowisko niniejsze znajduje zresztą poparcie w definicji modernizacji skonstruowanej już specjalnie z myślą o budynkach mieszkalnych na gruncie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116 ze zm.), wedle której za modernizację (...) uważa się trwałe ulepszenie (unówocześnienie) istniejącego budynku lub lokalu, przez co zwiększa się wartość użytkowa budynku lub lokalu. Z uwagi na przytoczone argumenty brak jest podstaw prawnych dla przyznania racji członkom Spółdzielni występującym z żądaniem przekwalifikowania nakładów poczynionych na wykonanie izolacji cieplnej z modernizacyjnych na remontowe. Na marginesie tylko należy dodać, iż podnoszony argument jakoby kwalifikacja wydatków czynionych przez Spółdzielnię wpływała na prawo członka spółdzielni do odliczania od dochodu składek wpłacanych na fundusz przeznaczony na remonty zasobów mieszkaniowych na podstawie art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2002 r., jest nietrafny. Wymieniony przepis zezwala na odliczanie wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej bez względu na to, czy spółdzielnia środki tego funduszu w rezultacie wykorzystała oraz czy wykonane za te środki prace zakwalifikowała jako remontowe, czy ulepszeniowe. Trzeba bowiem zauważyć, że w szczególny sposób ustawodawca posługuje się pojęciami „remont i modernizacja" w przypadku odliczeń od podatku wydatków na potrzeby mieszkaniowe podatnika będącego osobą fizyczną. W przeciwieństwie bowiem do remontu i modernizacji innych środków trwałych, zakres wydatków dotyczących remontu i modernizacji lokalu lub budynku mieszkalnego podlegających odliczeniu od podatku u osób fizycznych został sprecyzowany w specjalnie w tym celu wydanych przepisach wykonawczych, t. j. w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, i o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r., Nr 156, poz. 788). W załączniku Nr 1 do wymienionego aktu zawarty jest wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego, które uprawniają do dokonywania wspomnianych odliczeń. Wśród nichw art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawodawca wymienił izolacje cieplne. Przesądził tym samym, iż wpłaty członków spółdzielni celem sfinansowania docieplania zajmowanych budynków dokonywane na fundusz remontowy utworzony zgodnie z odrębnymi przepisami przez zarządzającą nieruchomością spółdzielnię mieszkaniową zawsze będą podlegały odliczeniom stosownie do art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2002 r. Obowiązek uczestniczenia w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnej poprzez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu nakłada na członków spółdzielni art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Od członka będącego właścicielem lokalu, niezależnie od jego obowiązków w zakresie pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, spółdzielnia może żądać wpłat na fundusz remontowy, o którym mowa w art. 6 ust. 3 wymienionej ustawy. Wspomniany art. 6 ust. 3 nakłada z kolei na spółdzielnię mieszkaniową obowiązek stworzenia i prowadzenia tzw. funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych celem przyjmowania w/w składek członkowskich. Mając na uwadze powyższe ustalenia i zakładając, iż stan faktyczny został przedstawiony zgodnie ze stanem rzeczywistym, Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego przychyla się do stanowiska Spółki informując, iż docieplanie budynków jest modernizacją trwale ulepszającą (unowocześniającą) istniejący budynek, przez co zwiększa się jego wartość użytkowa. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenianiniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Stosownie do art. 14b § 2 ustawy interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Na niniejsze postanówienie przysługuje Stronie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa, prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |