Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD415/26/2005
Data
2005.10.04
Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
dowody wewnętrzne
podatek dochodowy od osób fizycznych
umowa kupna-sprzedaży
Pytanie podatnika
Podatnik wnosi o określenie w jaki sposób ma dokumentować zakup złomu (metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych) od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej - czy ma to być dowód wewnętrzny czy umowa sprzedaży.
Wnioskodawca pismem z dnia 19.08.2005r. (data wpływu do US 19.08.2005r.) wnosi o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego poprzez określenie w jaki sposób ma dokumentować zakup złomu (metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych) od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Z przedstawionego przez Pana X wniosku z dnia 19 VIII 2005r., wynika następujący stan faktyczny: Strona prowadzi działalność gospodarczą, która „polega na sprzedaży metali i rud metali, sprzedaży odpadów i złomu, mechanice pojazdowej”. Wnioskodawca podkreślił, iż w „zaświadczeniu ma wpisane: 51.52.Z. sprzedaż metali i rud, 51.57.Z sprzedaż odpadów i złomu”. Według Strony - cytując - „skup złomu (metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych) nie mogę dokumentować dowodem wewnętrznym, moim zdaniem powinna to być umowa kupna-sprzedaży”. Odnosząc się do przedstawionego we wniosku przez Pana zapytania, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie stwierdza, co następuje: Określenie dowodów księgowych, które mogą stanowić podstawę zapisu w księdze przychodów i rozchodów zawiera § 12 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). I tak podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są: 1)faktury VAT, faktury VAT RR, faktury VAT KOMIS, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące, zwane dalej „fakturami”,odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub 2)inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej: a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty, c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych, d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie. Zgodnie z § 14 ust. 1 cytowanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów(wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Natomiast ust. 2 tegoż § 14 dowody o których mowa wyżej mogą dotyczyć wyłącznie: 1)zakupu bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt; 2)zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych (PKWiU 01.11.91-00), jagód owoców leśnych (PKWiU 01.13.23-00) i grzybów (PKWiU 01.12.13-00.43); 3)wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika; 4)zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych; 5)kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących; 6)zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali niezależnych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych; 7)wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele; 8)opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sądowych i notarialnych; 9)wydatków związanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu. Ponieważ ustawodawca w przytaczanym rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wymienił zamknięty katalog dotyczący możliwości dokumentowania zakupu za pomocą dowodów wewnętrznych, z jednoczesnym wskazaniem na wyłączenie zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych - pkt. 6 ust. 2 § 14 cyt. rozporządzenia, przedmiotowy zakup nie może być w ten sposób dokumentowany. Natomiast zapis ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Z 2005r. Nr 8, poz.60 z póź.zm.) - art. 87 § 1 - obliguje do wystawiania rachunków potwierdzających dokonanie sprzedaży lub wykonania usług tylko podatników prowadzących działalność gospodarczą. Ww. rozporządzenie dopuszcza również możliwość stosowania innych dowodów, pod warunkiem, że będą one zawierały dane wskazane w przytaczanym § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zatem wobec faktu, iż osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej nie mogą wystawić stosownego dokumentu w postaci faktury bądź rachunku, dowodem dokumentującym zakup metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych może być tylko umowa sprzedaży. Jeżeli zatem umowa ta spełnia wymogi określone powyższym zapisem rozporządzenia, stanowić będzie dla nabywcy rzeczy dowód księgowy w oparciu o który dokona on zapisu wydatku w księdze podatkowej. Ustosunkowując się zatem do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, w oparciu o w/w przepisy, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika stwierdza, iż pogląd Strony, co do dokumentowania umową sprzedaży zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych od osób fizycznych nie prowadzących działalność gospodarczą jest prawidłowy.
|